Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-14, 14:23
  #1
Medlem
anarchykids avatar
Tjenare.

Jag har lite funderingar kring ljudet när man kopplar in headsetet/hörlurarna i bakre och i de främre kontakterna, när jag kopplar in där bak så blir ljudet lägre och den känner inte igen hörlurarnas motstånd (ohm), men där fram gör den det, samt att där fram kan jag använda hela ljudkortets kapacitet.

Jag kör SupremeFX (Asus ljudkort på moderkortet Maximus serien).

Jag har aldrig varit speciellt duktig på detta med ljudinställningar och ljudet i datorn i sig, så skulle uppskatta om någon kunde förklara varför jag "måste" köra hörlurar i främre kontakterna på datorn.

Tack på förhand
Citera
2016-02-14, 14:40
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Tjenare.

Jag har lite funderingar kring ljudet när man kopplar in headsetet/hörlurarna i bakre och i de främre kontakterna, när jag kopplar in där bak så blir ljudet lägre och den känner inte igen hörlurarnas motstånd (ohm), men där fram gör den det, samt att där fram kan jag använda hela ljudkortets kapacitet.

Jag kör SupremeFX (Asus ljudkort på moderkortet Maximus serien).

Jag har aldrig varit speciellt duktig på detta med ljudinställningar och ljudet i datorn i sig, så skulle uppskatta om någon kunde förklara varför jag "måste" köra hörlurar i främre kontakterna på datorn.

Tack på förhand

Under förutsättning att du kör windows, så kan du högerklicka nere i högra hörnet, på högtalarsymbolen. Där ser du flera val. Välj "uppspelningsenheter". Där ser du alla dina utgångar från datorn. Har du i dina hörlurar "där bak" ska dessa synas som inkopplade där. Där kan du också dra upp volymen om du tycker att den är för låg.
Citera
2016-02-14, 14:49
  #3
Medlem
BNCs avatar
Antagligen är det väl så att det bara är linjeutgång på baksidan, dvs. gjort för att driva ett par aktiva högtalare eller motsvarande. Sen har de satt funktionaliteten som krävs för att driva alla möjliga sorters hörlurar ordentligt (såsom impedansmätning etc), enbart på uttaget fram eftersom att det ju är där man brukar koppla hörlurar.
__________________
Senast redigerad av BNC 2016-02-14 kl. 14:51.
Citera
2016-02-14, 14:49
  #4
Medlem
anarchykids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Under förutsättning att du kör windows, så kan du högerklicka nere i högra hörnet, på högtalarsymbolen. Där ser du flera val. Välj "uppspelningsenheter". Där ser du alla dina utgångar från datorn. Har du i dina hörlurar "där bak" ska dessa synas som inkopplade där. Där kan du också dra upp volymen om du tycker att den är för låg.

Ah fast det är ju inte bara volymen som är problemet, utan att den inte känner av motståndet i lurarna när jag trycker in de där bak.
Citera
2016-02-14, 14:51
  #5
Medlem
anarchykids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Antagligen är det väl så att det bara är linjeutgång på baksidan, dvs. gjort för att driva ett par aktiva högtalare eller motsvarande. Sen har de satt funktionaliteten som krävs för att driva alla möjliga sorters hörlurar ordentligt (såsom impedansmätning etc), enbart på uttagen fram eftersom att det ju är där man brukar koppla hörlurar.

Mycket möjligt, är detta något jag vill/kan ändra på eller är det bara att fortsätta köra framtill och vara nöjd så?
Citera
2016-02-14, 14:52
  #6
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Mycket möjligt, är detta något jag vill/kan ändra på eller är det bara att fortsätta köra framtill och vara nöjd så?

Förmodligen bara att köra fram och vara nöjd. Alternativt köpa en hörlursförstärkare om du absolut vill koppla in där bak.
Citera
2016-02-14, 16:27
  #7
Medlem
x12s avatar
Utgångarna på fronten brukar vara kopplade till moderkortet. Utgångarna baktill (på ljudkortet) är då en helt annan historia. Utgångarna baktill (moderkortsanslutningarna) borde då ge likvärdigt ljud som i frontuttaget.
Om det är kopplat så i din dator så tyder det på att de integrerade kretsarna på moderkortet helt enkelt ger kraftigare förstärkning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback