Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-13, 20:04
  #13
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Intressanta tankar, men på den här punkten tror jag att du överskattar ordenssällskapens gradsystem/hierarki. Om vi tittar på frimurarna tar det ca 20 år att nå X graden, och det är klart att det är en mycket intressant resa att göra. Men man kan bli frimurare från 24 års ålder. Den resa som en person gör genom graderna från ex. 24-44 år, är ju en helt annan resa än en person som kliver in i frimureriet vid 65 år. Man kan därför inte dra ett likhetstecken mellan grad i frimurarna och "upplysning"/"raffinerade sinnen" m.m., därför att andra faktorer också spelar roll - som ålder/livserfarenhet. En 70-åring i grad III kan vara mer insiktsfull än en 50-åring i grad X. Och, menar jag, det är precis det som gör frimureriet så intressant och givande.
Jag är inte så insatt i frimurarna. Min text är bara idéer, inte fakta. Jag menar dessutom inte frimurarna specifikt, egentligen inget sällskap specifikt, utan att hela mänskligheten är indelad i grader av upplysning och ockultation. Många tror att man kan finna allt på google, det tror inte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kanske ett hemligt sällskap i smyg blandar kvinnliga könshormoner i dricksvattnet? Allt är möjligt i denna grymma värld. Men kanske vi män i själva verket bara mår bra av denna diskreta tillsats i dricksvattnet. I så fall är den ju bra.
Bra är definitionsmässigt bättre än dåligt. I så fall en bra konspiration. Ungefär, som när man började blanda fluor i vattnet, vilket på sin tid vållade skarpa protester från mindre upplysta personer. Upplysning kan vara en mycket allvarlig sak, när fel slags människor upplyses.
Det är möjligt. Men jag tror det går djupare än så. Det var någon som sa att historien om Adam och Eva där Eva skapades från Adam ska läsas baklänges, kanske var det i våra dagar bara. Inom judendomen snackar de om Adam Kadmon och Adam ha Rishon och allt vad det är. Jag är ingen expert, men från vad jag förstår så är Adam inte en människa, utan ett kollektivt medvetande eller en "värld", som mänskligheten tidigare befann sig i men som sedan krossades. Målet är att komma tillbaka dit, "att bygga Adam". Du verkar synnerligen oseriös men jag skriver för alla som läser, inte bara dig. Att män blir mer som kvinnor, eller snarare androgyna, skulle kunna vara ett tecken på att vi går mot "Adam" eftersom Adam och Eva förenades om man läser historien baklänges, och blev man och kvinna i ett. Här citat ur The Doctrine of Awakening av Julius Evola:

Citat:
There are some who, at certain moments, are able to become detached from themselves, get beneath the surface, down into the dark depths of the force that rules their body, and where this force loses name and identity. They have the sensation of this force expanding and including "I" and "not-I", pervading all nature, substantiating time, supporting myriad beings as if they were drunk or hallucinated, reestablishing itself in a thousand forms, irresistible, untamed, inexhaustible, ceaseless, limitless, burning with eternal insufficiency and hunger. He who reaches this fearful perception, like an abyss suddenly opening, grasps the mystery of samsara and of samsaric consciousness and understands and fully lives anatta, the doctrine of nonaseity, of "not-I." The passage from purely individual consciousness to this samsaric consciousness that includes indefinite possibilities of existence, both "infernal" and celestial---this, fundamentally, is the basis of the whole Doctrine of Awakening.

Citat:
In the ancient Eastern world there still existed, in great measure, this much vaster samsaric consciousness. And the initiatory-ascetic path considered as an essential first phase the passage from the particular consciousness that is bound to a single life and defined by the illusion of the individual "I" to truly samsaric consciousness: a concept to which the notion of santana, of the "I" as flux, current or indefinite series of insubstantial states determined by dukkha, also corresponds. Only after mastering this phase can a passage be found to what is really unconditioned and extra-samsaric.

https://www.youtube.com/v/JvKEwr0iNA...459&autoplay=1
Citera
2016-02-14, 04:44
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag är inte så insatt i frimurarna. Min text är bara idéer, inte fakta.
Jag tror svammel och OT ligger närmre till hands som beskrivning av dina inlägg ovan, inte "idéer". Fundera över vad som står i trådstarten eller fråga menelik.

Kunde inte hitta något att svara på i dina inlägg som berörde vad jag tror är ämnet. Du verkar vara mer intresserad av att driva den filosofiska frågan om vad som är gott och ont.
Citera
2016-02-14, 05:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Jamen, det stämmer ju inte i praktiken.
Det gör det visst, du verkar inte förstå vad ett värdeladdat ord är. Att en konspiration är illasinnad ligger i ordets definition. Du efterfrågar något motsvarande som "en som är ökänd för en god sak", dvs någon som är känd. Eller exemplena från artikeln: Generös - Slösaktig, Ekonomisk - Snål. Återigen: Är man snål i positiv bemärkelse är man inte snål, man är ekonomisk.

Jag kan inte direkt komma på en helt positiv motsvarighet. Men t.ex. en hemlig sammanslutning med syfte/ambition att...
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Frimurarna t ex - som ideligen anklagas för konspirationer - ägnar sig åt en hel del ytterst behjärtansvärd välgörenhet. Sak samma med Rotary. De vänsterkonspiratörer, som jag råkar känna, påstår sig verka för mänsklighetens fromma. Sak samma med de sossar, liberaler, moderater och sverigedemokrater, som också ingår i bekantskapskretsen.
Att någon anklagas för konspirationer, men i verkligheten gör gott, innebär inte att det är "goda konspirationer", de måste ju faktiskt konspirera till att börja med. Annars är det enda som skiljer en välgörenhetsorganisation från en "god konspiration" att det finns "onda" konspirationsteorier om det sistnämnda.

Vad du eventuellt är ute efter är konspirationer med ett gott slutmål. Men där någon/en minoritet kommer i kläm/skadas, hela tiden eller endast initialt. Där man tycker att ändamålen helgar medlen, för ett högre syfte/the greater good. T.ex. mordkonspirationen mot Adolf Hitler. Sen kommer ju en etisk värdering utifrån storleken på det som ska offras.

Detta är ju dock inte applicerbart på dina exempel ovan, där man arbetar och argumenterar för sin sak öppet. Varför du inte verkar veta vad du pratar om. En konspiration kräver hemlighetsmakeri och något offer.
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Därför måste även en hårdhudad analytiker som SnakePlisssken inse att man inte kan utgå från en i och för sig intressant språklig analys av konspirationsbegreppet. Att skilja mellan goda och onda konspirationer blir allt mer nödvändigt i dessa yttersta tider.
För att kunna veta vad som ska diskuteras måste vi ju förstå vad du menar, och det blir svårt att kommunicera om du vägrar hålla dig till ords rätta betydelse.
Citera
2016-02-14, 05:58
  #16
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Jag tror svammel och OT ligger närmre till hands som beskrivning av dina inlägg ovan, inte "idéer". Fundera över vad som står i trådstarten eller fråga menelik.

Kunde inte hitta något att svara på i dina inlägg som berörde vad jag tror är ämnet. Du verkar vara mer intresserad av att driva den filosofiska frågan om vad som är gott och ont.
Jag anser att det är en ickefråga att dela in konspirationer i goda och onda, bl.a. för att det vi ser som ont ofta är gott, det är bara vi som är oförmögna att se det för vad det är. Det är hela poängen med hemlighållandet i hemliga sällskap, att folk inte är mogna för sanningen.

Citat:
Spiritual knowledge, states a highly regarded Islamic esoteric text, is like food and light:

Just as a small child needs to be fed gradually, stage by stage, until it reaches adolescence, so that it may not eat something detrimental to its constitution, and just as light is appropriate only to persons with open, healthy and strong eyes, so that a person whose eyes have been shut, or had just emerged from darkness, will be severely dazzled by daylight, in the same way, those who get hold of this Letter should communicate it only to those who are in need of it.

Citat:
Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Jag antydde även att andra typer av konspirationer kan passa in i denna kontext, genom att folk har egoistiska drifter och är slavar under sina känslor, och att dessa är nyttiga idioter då de manipuleras av mer upplysta människor.

Man kan ifrågasätta om ondska enbart är i betraktarens ögon. Det kanske t.ex. även kan vara så att det finns objektiv ondska, men att den som är ond genomgår upplysning. Kanske är det både och. "varför ser du flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget?" "ta först bort bjälken ur ditt eget öga, då kommer du att se klart"
Citera
2016-02-14, 07:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Jag anser att det är en ickefråga
Och jag anser fortf att den filosofiska frågan om vad som är gott/ont är långt utanför ämnet.

Man måste inte börja med en diskussion om skriftspråkets uppkomst i en fråga om ett verk är en tragedi eller komedi (och man verkar inte heller mer intelligent).
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
att dela in konspirationer i goda och onda, bl.a. för att det vi ser som ont ofta är gott, det är bara vi som är oförmögna att se det för vad det är. Det är hela poängen med hemlighållandet i hemliga sällskap, att folk inte är mogna för sanningen.
Bara för att t.ex. något man tror är sant egentligen är falskt gör inte en uppdelning i sant/falskt onödig.
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Man kan ifrågasätta om ondska enbart är i betraktarens ögon. Det kanske t.ex. även kan vara så att det finns objektiv ondska, men att den som är ond genomgår upplysning. Kanske är det både och. "varför ser du flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget?" "ta först bort bjälken ur ditt eget öga, då kommer du att se klart"
Du har en förmåga att slänga dig med ord/begrepp du inte förstår, vilket gör dina texter oerhört röriga. Sist vi talade var det argumentum ad hominem du använde helt felaktigt. Ditt idiom här handlar om att det är lättare att se fel hos andra än hos sig själv, inte en perception av gott/ont.

Du har nog en stark önskan att låta upplyst/intellektuell, vilket du kanske gör för någon som inte vet någonting. Men förstår man orden du använder så är det mesta svammel.
__________________
Senast redigerad av erak 2016-02-14 kl. 07:49.
Citera
2016-02-14, 08:46
  #18
Medlem
plastgubbens avatar
@erak

Jag tycker du borde försöka tillämpa principle of charity

Citat:
avoid attributing irrationality, logical fallacies or falsehoods to the others' statements, when a coherent, rational interpretation of the statements is available

Dvs att skala bort allt utom den sakliga logiska informationen, argumenten, och sedan adressera dessa.

Jag tycker också att du kastar sten i glashus. Du har själv gjort exakt samma sak som jag, dvs inte fört en direkt diskussion där du delar in konspirationer i goda och onda, utan en mer indirekt eller avvikande diskussion där du kritiserar TS tes, även om din kritik är en annan. Att göra vissa avsteg från ämnet är i regel nödvändigt för att kunna föra någon diskussion överhuvudtaget. Vad som är gränsen för vad som är inom ämnet och vad som är en alltför liberal utsvävning är inte huggen i sten, det är i regel inte svart eller vitt.

Dessutom tycker jag att du är inkonsekvent när du å ena sidan anklagar mig för att inte hålla mig till ämnet och att jag bör läsa TS igen eller fråga TS, medan du å andra sidan skriver till TS:

Citat:
Ursprungligen postat av erak
För att kunna veta vad som ska diskuteras måste vi ju förstå vad du menar, och det blir svårt att kommunicera om du vägrar hålla dig till ords rätta betydelse.

Citat:
Ditt idiom här handlar om att det är lättare att se fel hos andra än hos sig själv, inte en perception av gott/ont.
Jag skulle säga att "fel" och "ont" är närbesläktade begrepp.

Citat:
Och jag anser fortf att den filosofiska frågan om vad som är gott/ont är långt utanför ämnet.
Det är du välkommen att tycka, och det är en del av diskussionen. Jag anser inte att det är det, utan att det är centralt.

Citat:
Du har en förmåga att slänga dig med ord/begrepp du inte förstår, vilket gör dina texter oerhört röriga. Sist vi talade var det argumentum ad hominem du använde helt felaktigt. Ditt idiom här handlar om att det är lättare att se fel hos andra än hos sig själv, inte en perception av gott/ont.
Jag välkomnar kritik och upplysning, det är en central del av diskussion anser jag.

Citat:
Man måste inte börja med en diskussion om skriftspråkets uppkomst i en fråga om ett verk är en tragedi eller komedi (och man verkar inte heller mer intelligent).
Citat:
Du har nog en stark önskan att låta upplyst/intellektuell, vilket du kanske gör för någon som inte vet någonting. Men förstår man orden du använder så är det mesta svammel.
Jag välkomnar kritik, men detta anser jag är OT. Ett exempel på var priniciple of charity kunde tillämpas.

Citat:
Bara för att t.ex. något man tror är sant egentligen är falskt gör inte en uppdelning i sant/falskt onödig.
Det är en kritik man kan ha, och alltså för du en diskussion med mig. Det är så här man diskuterar. Använder man principle of charity istället för att äntra scenen med smutskastning så sparar man åtskilligt med energi både för skrivare och läsare.

edit:

Citat:
Ditt idiom här handlar om att det är lättare att se fel hos andra än hos sig själv, inte en perception av gott/ont.

Jag menade inte bara att det är lättare att se fel hos andra än hos sig själv, utan också att det kanske kan vara så att man ser fel hos andra pga att man själv har fel, att man ser ondska hos andra för att man är ond själv. Min hypotes är också att mycket av det som konspirationer/hemliga sällskap gör är avsiktligt till för att framkalla en sådan respons dvs. hat, rädsla etc. just eftersom hat och rädsla är manifestationer av att man genomgår upplysning. Elfte september t.ex. framkallade rädsla och hat, vilket kunde kanaliseras till krig. Krig driver teknikens utveckling. Detta med teknikens utveckling och dess koppling till sånt här intresserar mig. Övervakningsteknik t.ex. Och hur det relaterar till politik. Man kan skriva mycket om detta men jag har inte inspirationen. Jag menar också att detta är ett stort ämne, men gillar man inte filosofiska utsvävande diskussioner så behöver man inte ha det.

(ja, teknik har mycket med diskussionen om ont och gott att göra, och har mycket med konspirationer att göra)
__________________
Senast redigerad av plastgubben 2016-02-14 kl. 09:33.
Citera
2016-02-14, 10:16
  #19
Medlem
plastgubbens avatar
Jag kan dock ha en viss förståelse för om mina texter ibland ser ut att vara irrelevanta. Det beror på att jag associerar löst och sedan inte alltid, i synnerhet när jag är trött, orkar förklara exakt hur jag gjorde associationen eller varför jag anser att det är relevant. Ibland lämnar jag det så för att se vad andra får för associationer eller om de kan komma fram till hur jag gjorde associationen. Det kanske kan vara frustrerande. Det kan vara frustrerande för mig själv också. Till viss del är det kanske också pga att jag försöker begränsa hur mycket jag skriver. Ta det med asperger och feminiserade män t.ex. Det kanske inte är lätt att se relevansen eftersom jag inte uttryckligen skrev hur jag gjorde associationen. I det fallet uttryckte jag det dock som en fråga, så det var medvetet, antar jag. Man får dock inte lust att förklara sig när folk kastar smuts, i synnerhet när lösa associationer av det slaget utgör enbart en del av ens text.

För att förklara exakt vad jag gjorde för association till asperger skulle jag behöva skriva rätt mycket. Men jag menar kortfattat att aspergare är introverta och har diverse andra mentala attribut som jag tror gör att man är mindre mottaglig för känslomässig manipulation med false flags och annat, vilket jag skrev att jag tror det används för att upplysa massorna. Det får räcka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback