• 1
  • 2
2016-02-13, 07:41
Medlem
Jag står ensam på hushållet, har ett litet topplån som jag betar av i rask takt. Vi har gjort en del renovering (mindre renoveringar) sedan vi flyttade in. Vi har alldeles precis gift oss, och vi funderar just nu på om vi ska ta lånen tillsammans.

Inte för att min sambo vill stå med på lånen, vi har klarat oss bra och fortsätter nog alldeles utmärkt med att lånen står på mig och jag betalar dom.

Min tanke är om man kanske kan få bort topplån och därmed göra mig mindre låst genom att vi båda står på lånen. Som det är just nu har jag begränsade möjligheter att ta privatlån (jag har funderat på att ta ett lån på 20 tusen för att renovera badrummet) men istället har inte min fru ett enda lån och kan har istället möjligheter därigenom.

Om det går att göra som jag tänker så hade det varit ett plus att jag kan ta ett mindre lån för att göra renovering eller om något oförutsett skulle hända. Men å andra sidan har min fru möjlighet att ta det om det skulle komma. Vad är för och nackdelarna?
Citera
2016-02-13, 07:49
Medlem
Topplånet avgörs inte av antalet låntagare utan av husets värde. Alltså kommer ni inte få bort det för att hon blir medlåntagare. Husets värde måste upp för att topplånet ska försvinna.
Citera
2016-02-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Topplånet avgörs inte av antalet låntagare utan av husets värde. Alltså kommer ni inte få bort det för att hon blir medlåntagare. Husets värde måste upp för att topplånet ska försvinna.

Tack för svaret. Är det något som kan förhandlas vad det gäller räntor och dylikt annars? Vi blir ju ändå två på lånet, större säkerhet för banken
Citera
2016-02-13, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty-Deed
Tack för svaret. Är det något som kan förhandlas vad det gäller räntor och dylikt annars? Vi blir ju ändå två på lånet, större säkerhet för banken
Bara om du har väldigt höga räntor pga dålig kreditvärdighet. Men om du renoverar badrummet ökar kanske värdet på huset? Prata med en mäklare.
Hur mkt har du i lån och vad har du för räntor?
Citera
2016-02-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Bara om du har väldigt höga räntor pga dålig kreditvärdighet. Men om du renoverar badrummet ökar kanske värdet på huset? Prata med en mäklare.
Hur mkt har du i lån och vad har du för räntor?

Det är det jag tänker, tar sambon ett lån (vilket jag har begränsade möjligheter till nu) så kan vi renovera badrummet och köket. Gör jag det mesta som jag tänkt, så kommer vi undan med c:a 50 tusen, vilket vi skulle kunna betala av på bara något år, skulle det lätt höja värdet ordentligt på huset.

Lån på c:a 1.2, räntor på max 3.6 %
Citera
2016-02-13, 20:10
Medlem
20 k ? Måste du låna detta när ni är två i hushållet ? Låter inge bra.

hur länge har du bott i huset ? Kan ha gått upp en del redan så att det finns utrymme men om 20 000 kr är ett problem att hosta upp skulle jag nog omvärdera om det är nödvändigt att renovera.
Citera
2016-02-14, 04:54
Medlem
Citat:
Det är det jag tänker, tar sambon ett lån (vilket jag har begränsade möjligheter till nu) så kan vi renovera badrummet och köket. Gör jag det mesta som jag tänkt, så kommer vi undan med c:a 50 tusen, vilket vi skulle kunna betala av på bara något år, skulle det lätt höja värdet ordentligt på huset.

Oj har ni räntor på 3,6%?! I dagens lågränteläge.
En renovering av kök o badrum för 50k genererar nog tyvärr i te så mycket högre värde på huset.
Gissar att huset är värt någonstans 1,5 msek om du har lån på 1,2 och därmed inte bor i storstad och då bör värdetillväxten vara lägre och bankerna mindre villiga att låna ut pengar på lösa boliner.
Citera
2016-02-14, 06:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
20 k ? Måste du låna detta när ni är två i hushållet ? Låter inge bra.
Var även min första tanke. Om man är två personer och inte har de marginalerna inför oförutsedda utgifter så kan det vara läge utöka bufferten en del.
Citera
2016-02-14, 11:06
Medlem
Citat:

Går det verkligen inte att spara ihop 50 000:- så menar jag att man inte har råd att låna de heller.
Citera
2016-02-14, 14:23
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Går det verkligen inte att spara ihop 50 000:- så menar jag att man inte har råd att låna de heller.

Fast det där är ju en meningslös kommentar kan jag tycka. Det finns många som lånar till både hus, bil, båt, m.m. som skulle kunna spara i hop till det innan. Problemet är att det tar lång tid och man kanske vill kunna köpa saken medans man fortfarande kan stå upprätt.

TS vill nog renovera kök och badrum ganska snart. Eftersom TS skriver att han betar av bolånen så verkar det finnas utrymme i ekonomin. Att låna 50 kkr gör det möjligt att renovera omgående i stället för att vänta x antal månader/år. Det kan jag tycka att det är värt pga att det kanske är i renoveringsbehov eller så vill man få längre tid att njuta av ett nyrenoverat kök/badrum när man själv bor i huset.

Jag tycker du ska prata med banken och förklara situationen. Att du klarar att betala lånen själv är ju superbra och att ni har gift er borde förbättrat situationen för banken. Är ni två som står på lånen ökar bankens säkerhet vilket borde göra att ni både kan låna mer och kanske få lägre ränta.
Senast redigerad av Phalanx 2016-02-14 kl. 14:25.
Citera
2016-02-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Fast det där är ju en meningslös kommentar kan jag tycka. Det finns många som lånar till både hus, bil, båt, m.m. som skulle kunna spara i hop till det innan. Problemet är att det tar lång tid och man kanske vill kunna köpa saken medans man fortfarande kan stå upprätt.

TS vill nog renovera kök och badrum ganska snart. Eftersom TS skriver att han betar av bolånen så verkar det finnas utrymme i ekonomin. Att låna 50 kkr gör det möjligt att renovera omgående i stället för att vänta x antal månader/år. Det kan jag tycka att det är värt pga att det kanske är i renoveringsbehov eller så vill man få längre tid att njuta av ett nyrenoverat kök/badrum när man själv bor i huset.

Jag tycker du ska prata med banken och förklara situationen. Att du klarar att betala lånen själv är ju superbra och att ni har gift er borde förbättrat situationen för banken. Är ni två som står på lånen ökar bankens säkerhet vilket borde göra att ni både kan låna mer och kanske få lägre ränta.
Klarar man inta av att spara ihop 50000:- då har man inte råd att låna pengarna heller. Efter lånet har de ju ännu mer utgifter och med andra ord ännu svårare att spara framöver.

Det naturligt att låna till studier och till boende, allt annat är lyxkonsumtion, ett nytt kök är lyxkonsumtion, inget annat.
Citera
2016-02-17, 09:51
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Ska du renovera kök OCH badrum för 50 000 ? när du skriver renovera, vad menar du då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in