2016-02-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
För stora fartyg är det normalt inte fasta tider och broar öppnas på begäran. Nu vet jag inte exakt hur det förhåller sig med just E4-bron vid Södertälje. Om det skulle vara så att den har fasta tider, så lär ändå fartyg tajma in sin ankomst så att de slipper sakta in. Det är mycket lätt att pricka in ankomsten exakt genom att reglera farten några tiondelars knop upp eller ner.

Sen förstår jag inte hur det skulle kunna vara fasta tider för denna typ av fartyg, de kan ju ändå inte mötas i kanalen. Så det måste vara behovsanpassat.

Här har du vad som gäller denna bro:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...ertalje-kanal/
Citera
2016-02-16, 22:45
Bannlyst
Citat:
Nej, fartyget var på väg in, allt stämmer.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.35...inut-for-minut

Broöppning fortsatte som planerat och Tellus körde vidare in mot slussen

och den här maritime sidan? nu ligger hon på utsidan enligt den. men hon kanske hann till Västerås lör och sedan finl sön-mån och nu tillbaks.
Citera
2016-02-16, 22:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Här har du vad som gäller denna bro:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...ertalje-kanal/

OK tack för info! Då är det fasta tider, och den aktuella öppningen vid 2-tiden på natten finns med i listan.

Men det spelar mindre roll. Fartyget var på väg inåt, det kan man även visa genom detta prat om att de skulle ha sett något falla på 700 meters avstånd. På 700 meters avstånd går det bara att se bron om man är på väg inåt.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
och den här maritime sidan? nu ligger hon på utsidan enligt den. men hon kanske hann till Västerås lör och sedan finl sön-mån och nu tillbaks.

Ja så verkar det vara. Det tar inte mer än ett drygt dygn mellan Västerås och Finland uppenbarligen.
Citera
2016-02-16, 22:50
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jag har inte hittat något om var brovakten sitter. Kan han se vattnet från sin plats? Den konstiga 3 våningars byggnaden på undersidan av bron (på södra bropelaren) används iallafall inte längre, så den är det inte.
OK. Isf har jag uppfattat fel när det skrevs att brovakten "var på plats" i nån artikel här. Jag utgår mycket från vad jag vet om Göta Älv där huset sitter bredvid bron och man kan gå nedför en järntrappa för att kolla att passagen går rätt till och naturligtvis även om något mot förmodan skulle fastna. Frågan blir väl då hur långt ifrån de sitter och om de har möjlighet att se passagen.
Citera
2016-02-16, 22:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Nej, fartyget var på väg in, allt stämmer.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.35...inut-for-minut

Broöppning fortsatte som planerat och Tellus körde vidare in mot slussen
Du har rätt, jag lurade mig själv på tider (betalversionen hade gett längre historik. Men dyrt).
Citera
2016-02-16, 22:51
Medlem
Viermes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedog-com
Vill bara påpeka att bron inte är lövtunn. Utan snarare är runt 1.5-2 meter tjock. Det innebär att bron måste lyftas minst 3,5-4 meter för att en bil skall kunna passera. Lyfthastighet runt 0,2 meter per sekund. Max 16 meter.

Kan det vara möjligt att bilen nästan hann över till lyftdelen av bron, men fastnade eller stannade precis vid skarven? Och att den faller ner lite senare när öppningen är större? I så fall tillfogas de mest omfattande skadorna på bilen av det förbipasserande fartygets skrov och propellrar.
Citera
2016-02-16, 22:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Inte växelspak/körlägesväljare heller tydligen.
Förstår inte varför man ska leta efter någon annan skyldig än föraren och passagerarna.
För att passagerarna kan ha gjort precis vad du supermannen också skulle gjort i deras situation men ändå inte hunnit avstyra olyckan. Det krävs inget stort mått av klantighet, galenskap, fylla eller annat för att exempelvis från att ha suttit som sovit som passagerare sekunderna tidigare vakna upp av att bilen stöter emot räcke eller andra bilar, finna föraren avtuppad, försöka styra men inte ha fattning nog att lägga i friläge eller aktivera parkeringsbromsen (som kanske sitter svåråtkomligt eller ologiskt som på många moderna skitbilar), något som dessutom kanske inte hade hjälpt.

Man kan kanske kalla folk för skyldiga vid vissa beteenden men om man bara agerar som vem fan som helst hade gjort så blir det bara löjligt att tala om skuld. Gäller främst passagerarna.

Om du öppnar korpgluggarna riktigt djävla vidöppna så ser du kanske att jag inte heller skyller på någon annan.
Citera
2016-02-16, 22:52
Medlem
"Brovakten" sitter i slusstornet en bit bort; det är därifrån man styr alla broöppningar i Södertälje. Troligen har man kontrollerat all trafik, initierat processen, och därefter inte kollat aktivt på kamerorna. Inte mer än så. Det låter som att händelseförloppet var väldigt snabbt och således är det inte förvånande att man inte sett det på kamera.
Senast redigerad av Pezten 2016-02-16 kl. 22:56.
Citera
2016-02-16, 22:53
Bannlyst
ur LT:

Vi vet inte exakt när bilen föll. Vi vet att bron var på väg upp eftersom vi ser märken av bilen i bron, säger Ulrika Ekström på Sjöfartsverket.

detta är väl inget argument? skulle det bli andra märken om bron gått ner?

att det verkar varit väldigt kort kö talar för på väg upp, men larmsamtal talar för på väg ner.

OM fartyget i efterhand kommit på att de såg något på 700m avstånd så skulle det tala för upp, men om bilen haft lite fart så går den i en parabelbana, det gör inte snö. svårt att lia på sådana vittnes uppgifter. Men där måste vara minst 10-tal vittnen som stod längst fram som kan bekräfta om det var upp eller ner.

Lastbilscaffisen säger spontant på väg ner, skulle han missat att de stod och väntade i 15 min för att sedan konstatera bom 1 av och plotskrot vid bron?

Någonting är helt åt helvete tokigt här
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
OK. Isf har jag uppfattat fel när det skrevs att brovakten "var på plats" i nån artikel här. Jag utgår mycket från vad jag vet om Göta Älv där huset sitter bredvid bron och man kan gå nedför en järntrappa för att kolla att passagen går rätt till och naturligtvis även om något mot förmodan skulle fastna. Frågan blir väl då hur långt ifrån de sitter och om de har möjlighet att se passagen.

Saker och ting börde skötas som de gör i Göteborg
Brovakten i Södertälje kan tydligen sitta långt från bron och trycka på knappar och titta på kamerabilder som inte sparas automatiskt
Citera
Medlem
Kropparna var riktigt illa tilltygade i huvudet och troligen var alla redan döda när bilen föll ner i vattnet.
Allt enligt en bekants bekant som var på plats under räddningsarbetet.
Fy sjutton vilket jobb alltså..
Citera
2016-02-16, 22:54
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierme
Kan det vara möjligt att bilen nästan hann över till lyftdelen av bron, men fastnade eller stannade precis vid skarven? Och att den faller ner lite senare när öppningen är större? I så fall tillfogas de mest omfattande skadorna på bilen av det förbipasserande fartygets skrov och propellrar.
Nej, då hade personerna hunnit ut ur bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in