2016-02-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Enligt uppgift lämnade de spelningen i Norrköping ungefär kl 21 och var då på bra humör. De skulle då åka till hotellet vid Arlanda för att sedan ta flyget nästa dag. Men att åka från Norrköping till motorvägsbron tar ungefär 1,5 timmar. Olyckan inträffade 02:18 vilket alltså lämnar nästan fyra timmars tidslucka.

Frågan är vad de gjort då. Med tanke på att polisen misstänkte grovt rattfylleri (vilket de inte skulle påstå utan tekniska bevis) så borde de ha konsumerat alkohol under de timmarna. Det betyder visserligen inte att föraren gjort det men man vet ju aldrig...

Nä fel. Om du tänker på intervjun i AB med snubben som delade loge med bandet så säger han att de umgicks först i en timme mellan kl. 20-21. Enligt bandets sista facebookbild började spelningen 21.30. Det tog sedan, enligt uppgift, en timme efter spelningen att packa ihop alla grejer. Och kanske de käkade innan de åkte. Så de lär lämnat Norrköping efter midnatt.

Edit: 2:a på den
Senast redigerad av argeneau 2016-02-15 kl. 02:13.
Citera
2016-02-15, 02:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Vet inte. Men polisen har ju misstänkt grovt rattfylleri...
Grovt har jag inte sett nämnas, har du det? Länk?

Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Ja, en bom. Men det fanns två efter varandra.
Eller två par för att vara alldeles kristallklar.
Citera
2016-02-15, 02:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är en Japansk bil, och inte så liten heller. I övre mellansegmentet vad gäller status/kvalitet så en Qashqai av 2016 års modell är definitivt ingen skitbil.

Om nu föraren blivit sjuk och de andra försökt sakta ner och stanna bilen.
Vet någon om bilen hade automat eller manuell växellåda?
Borde väl vara lättare att få stopp på en automatisk växellåda?
Citera
2016-02-15, 02:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De har väl varit och klubbat då i ett par timmar vilket gjort de redlösa eller på gränsen åtminstone att en ska varit nykter nog för att ens kunna ratta bilen. Sedan sov de nog i bilen förutom föraren som ävn han var trött och mest ville gå och lägga sig och därmed ville till Arlanda fortast möjligast och gasade på och var inte helt kry i skallen och det gick som det gick.

Tror nog inte att de var så trötta, man blir nog lite hög av att ha varit i blickfånget.
Och de hade bara kört i 1 1/2 timma. Min gissning.
Citera
2016-02-15, 02:17
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Deras spelning skulle väl börja kl. 21.30 (började 21.45, har jag för mig att killen som delade loge med dem sa). De spelade 45 min. Då var kl. ca 22.30. Sedan skulle de packa ihop och åka mot hotellet. Kanske käkade de något innan de åkte. Var hittar du fyratimmarsluckan?
Skulle börja 21:45. http://www.wheresthemusic.se/events/viola-beach-uk/
Citera
2016-02-15, 02:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederander
tror dock att min tidigare teori om sjukdom stämmer bättre

Varför är ni så många som tjatar om hastig sjukdom som hjärtinfarkt, epilepsi etc? Varför tro på en överdrivet komplicerad teori? Det allra mest troliga och vanliga är väl att föraren somnat vid ratten?

Vad är skillnaden i hur bilen skulle bete sig om föraren somnade eller drabbades av sjukdom? Tror ni att om man somnar så kör man omedelbart av vägen, men om man blir medvetslös pga sjukdom så kan bilen åka en längre sträcka? Hur fan tänker ni?

Jag vidhåller den teori som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden: Samtliga passagerare sov. Den som körde somnade vid ratten. En olycklig slump gör att bilen tar den väg den tar. (De vaknar säkert till på slutet, men för sent.)

Men tanke på tiden på dygnet och bandets hektiska schema så känns det helt sannolikt att föraren kan ha somnat vid ratten. Det är en mycket vanlig olycksorsak generellt. Enormt mycket vanligare än hastiga sjukdomsfall.
Citera
2016-02-15, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Vilka belägg det finns? En massa vittnen.
Och om de nu missat varningssignalerna men ser kön - varför minskade de inte farten?
Om de missat kön men ser varningssignalerna - varför minskade de inte farten?

Att de skulle missa både varningssignalerna och kön som de de facto väjde för - hur kan man se det som en olycka då?
"Olyckan" består i att de inte var på det klara med var, när och vilken typ av bro det handlade om.
Det är en tragisk händelse men min empati för dem är noll i nuläget.

definitionen lägger jag mig inte i, vad jag menar är att det finns en logsik anledning till att de tog sig förbi på sidan, då föraren alldelses för sent fattat att bilarna framför står still.

att de inte fattat, eller uppfattat, de blinkande ljusen kan säkert hänföras till möjligen droger eller annat som försigått i bilen som tagit förarens uppmärksamhet. Vi kan väl vara överens om att OM föraren fattat att ljusen var en varningsignal för broöppning, då hade han bromsat. Varför han missar detta kan säkerlige hänföras till att han aldrig kört sträckan innan i kombination med andra orsaker, kanske alkohol, kanske en massa stim i bilen, bråk i bilen, eller pillande på mobilen. Precis som vid flygolyckor är det samverklande faktorer som gör att det går åt helvete. Jag lägger ingen värdering i det hela, jag bara försöker förklara.

och jag tror att föraren drar på då han inser att han smällt en backspegel och fortfarande inte fattar att bron är uppe.

Det finns andra flygolyckor där man i efterhand inte kan begripa hur pilotens hjärna gjort så fel, bla en start i Taiwan från fel startbana som var under lagning. Piloten överlevde och var helt säker på att han stod vi den andra banan och han visste tom att den första var under lagning. Han kunde själv aldrig fatta hur han kunde gjort så fel. och här var inga droger inblandade, mö´jligen stress.

Så det behöver inte vara droger, det kan vara ren ouppmärksamhet där hjärnan i stress bara kan hantera ett problem i taget så att säga.
Citera
2016-02-15, 02:19
Medlem
Att föraren skulle ha sovit känns osannolikt med tanke på att vägen svänger ganska ordentligt flera gånger strax innan bron. I så fall borde dom suttit i räcket en bit längre bort.

Den tidiga misstanken om rattfylla kan ju bero på att polisen hittat burkar/flaskor i bilen, som är en hyrbil.

Jäkligt märklig olycka måste jag säga.
Först en massa varningsljus och sedan preja sig förbi bilkön på den ynkliga vägrenen så att backspeglar ryker och därefter dra igenom två bommar, uppenbarligen utan att bromsa då bromsljusen inte var tända.
Känns inte som något man skulle göra om man var opåverkad och vid mental hälsa, i synnerhet inte i en hyrbil full med folk.

Fel på bilen känns också osannolikt då motorn på de allra flesta bilar, inklusive denna, är betydligt svagare än bromsarna. Så trycker du på bromsen stannar bilen omgående oavsett hur mycket motorn gasar.
Citera
2016-02-15, 02:30
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det är en tragisk händelse men min empati för dem är noll i nuläget.

Tack för den extremt värdefulla informationen rörande din oförmåga till empati

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför är ni så många som tjatar om hastig sjukdom som hjärtinfarkt, epilepsi etc? Varför tro på en överdrivet komplicerad teori? Det allra mest troliga och vanliga är väl att föraren somnat vid ratten?

Vad är skillnaden i hur bilen skulle bete sig om föraren somnade eller drabbades av sjukdom? Tror ni att om man somnar så kör man omedelbart av vägen, men om man blir medvetslös pga sjukdom så kan bilen åka en längre sträcka? Hur fan tänker ni?

Jag vidhåller den teori som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden: Samtliga passagerare sov. Den som körde somnade vid ratten. En olycklig slump gör att bilen tar den väg den tar. (De vaknar säkert till på slutet, men för sent.)

Men tanke på tiden på dygnet och bandets hektiska schema så känns det helt sannolikt att föraren kan ha somnat vid ratten. Det är en mycket vanlig olycksorsak generellt. Enormt mycket vanligare än hastiga sjukdomsfall.

Epilepsi innefattar krampanfall. Dvs troligare då att du trycker foten på gaspedalen allt vad du kan, än att som vid insomning snarare slappna av i kroppen och därav släppa på pedalen. Däremot är det givetvis statstiskt vanligare att somna
Senast redigerad av Naravodomok 2016-02-15 kl. 02:35.
Citera
2016-02-15, 02:36
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok

Epilepsi innefattar krampanfall. Dvs troligare att du trycker foten på gaspedalen allt vad du kan, än att vid insomning snarare slappna av i kroppen och därav släppa på pedalen. Däremot är det givetvis statstiskt vanligare att somna
Kan man gå på lina under ett epilepsianfall? Det var ungefär vad föraren gjorde när han körde mellan vänster körfält och mitträcket.
Citera
2016-02-15, 02:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok

Epilepsi innefattar krampanfall. Dvs troligare då att du trycker foten på gaspedalen allt vad du kan, än att som vid insomning snarare slappna av i kroppen och därav släppa på pedalen. Däremot är det givetvis statstiskt vanligare att somna

Vid krampanfall borde det vara vanligt att man också vrider om ratten och kör av vägen. Och man kan lika gärna börja rycka i benen så att foten halkar av gaspedalen.

När man somnar kan nog vad som helst hända med gaspedalen. Både att man släpper den och att man trycker ner den eller att man bara håller foten still i det läge den var.

Nej, jag tror inte att sannolikheten är större att bilen håller sig kvar någorlunda på vägen en längre sträcka om man drabbas av hastig sjukdom gentemot om man somnar.

Det är bara fria fantasier från er som vill överdramatisera.
Citera
2016-02-15, 02:43
Medlem
Många människor är lite närsynta men kör ändå bil utan glasögon. Då är det svårt att uppfatta allt som händer på okända vägar, är det dessutom mörkt blir det ännu svårare, och att dessutom vara ovan vid högertrafik.
Sedan kan det vara så att de andra i bilen stojat och stimmat och gjort det svårt att ha full uppmärksamhet på bilkörningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in