2016-02-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
För mig är det osannolikt just på grund av den bristande lokalkännedomen, han visste med största sannolikhet inte vad för bro det var.
Sen känns det väldigt spontant i så fall, passande att det kom en broöppning så slår han till.
Dessutom kunde han inte veta att bron fortfarande var öppen när han drog på, kan inte vara lätt att se.
Så nej det känns väldigt osannolikt tycker jag.

Han somnade på helt fel ställe?
Citera
2016-02-14, 23:04
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det skulle givetvis kunna vara en förklaring.
Dock tycker jag att det rimmar illa med vittnesberättelsen att managern inte drack något pga att han skulle köra senare.
Det hade väl liksom varit skitsamma i så fall.

Vittnesuppgifter ska man ta med en nypa salt. Ett vittne vet inte om det är vatten eller vodka i någons vattenflaska. Även om man tackar nej till en öl i logen så kan man dra en och två linor både på toaletten och på instrumentbrädan i bilen. "De var så skötsamma" vittnesmål från bekanta tar jag med en klackspark nuförtiden.
Citera
2016-02-14, 23:06
Medlem
Föraren får hjärnsläpp och tror han är i England där det är OK att köra på vänster. Han tror det bara är stop i en fil och kör om.
Citera
2016-02-14, 23:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ge dig nu, att händelserapporteringen dagligen innehåller sådana misstankar innebär inte att de infrias. Än mindre att de rapporteras i media, de skriver sällan om att polisen stoppar fordon som framförts osäkert eller vingligt. Testa att läsa själv på polisen.se istället för att försöka misstänkliggöra det jag skriver, det blir bara löjligt när du hugger vilt omkring dig.
Är jag löjlig och hugger vilt omkring mig för att jag efterfrågar exempel på att polisen talat om misstänkt rattfylla enbart på indicier i andra fall? Det verkar ju gå rätt trögt med sådana exempel så så värst vanligt verkar det inte vara. Jag tycker det är mer löjligt att kalla mig löjlig i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av hejsan88
Har jag uppfattat det rätt att det var endast en av de två bommarna som bilen har åkt igenom? Om så var fallet, hur kan det gå ihop? Borde han inte ha rammat båda?
Nej det finns inget som tyder på att de bara kört sönder en bom, tvärt om säger trafikverket att alla skyddsanordningar funkade som de skulle vilket innebär att alla bommar var nere.
Citera
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Föraren får hjärnsläpp och tror han är i England där det är OK att köra på vänster. Han tror det bara är stop i en fil och kör om.
Man kör inte om på vänster sida i Storbritannien, särskilt inte mellan körfält och mittremsa.
Citera
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är märkligt helt enkelt. Självmordsteorin kan nog avfärdas.

Och bilen har utan tvekan styrts de sista km/meterna, dels är det en kurva som upphör bara 400 meter från bron (16 sekunder med deras fart) och dels har de ju gått ut i vänsterfil och kört om bilar som väntade på broöppningen i högerfilen. Ändå syns inga bromsljus!

Detta är Flashback och man kan spekulera, och min spekulation nu går ut på att alla 5 inklusive föraren var höga som hus, och helt felbedömde situationen.

jag gissar också på rattfylla där förarenblir totalt borta och märker inte bommarna.

undra dock om dom 4 andra märkte nåt eller skrek.
Senast redigerad av Hunden007 2016-02-14 kl. 23:12.
Citera
2016-02-14, 23:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag har varit med om en bil som körde helt vansinnigt på motorvägen, en lång sträcka på ca 5 mil var jag i närheten av denna bil. Den var ytterst nära att krocka in i andra bilar. Vid en påfart så väntade dess bättre en polisbil, som jagade ifatt och stoppade galningen. Det visade sig att han var kraftigt påverkad av droger.

I förrgår natt var det lite trafik mellan Norrköping och Södertälje. Inga större problem att hålla bilen på vägbanan även om föraren i princip ser rosa elefanter i hela synfältet. Det hade säkert gått bra om inte bron i Södertälje råkat vara öppen. Nu var den det, och föraren med sitt tunnelseende och total brist på verklighetsuppfattning noterade helt enkelt aldrig att vägen tog slut.

Detta är min teori. Notera att de gick av giget i Norrköping vid 22:30-tiden, men startade inte färden mot Arlanda förrän kl 01. Jag tror inte de drack läsk under denna period.
Citera
2016-02-14, 23:09
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Utvidgat självmord med fyra icke anhöriga har visserligen inträffat, men är osannolikt.
Jag lutar snarare åt att så var fallet. Managern (som jag antar körde) var kanske djupt deprimerad/psyksjuk.
Absolut ingenting pekar på annat än att bilen medvetet framfördes in i döden. Sjukt.
Citera
2016-02-14, 23:12
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej det finns inget som tyder på att de bara kört sönder en bom, tvärt om säger trafikverket att alla skyddsanordningar funkade som de skulle vilket innebär att alla bommar var nere.
Samma verk säger att en bom var skadad. Hoppade bilen över den andra?
http://www.dn.se/sthlm/inget-antyder...identifierade/
Citat:
Personal från Trafikverket inspekterade broanläggningen under lördagsförmiddagen, utan att finna något annat fel eller brist än att en vägbom var skadad.
Citera
2016-02-14, 23:12
Medlem
Intressant att se hur kommentarerna ändrat karaktär nu. Var är alla som var så snabba med att skriva kommentarer om berikare, invandrare och allehanda rasistiska kommentarer m.m? Fattar ni inte att ni gör er till åtlöje. Synd, för detta forum skulle kunna vara riktigt bra annars.
Citera
2016-02-14, 23:13
Medlem
Har gett min teori några sidor bak.

I grund och botten är det trötthet och dålig kännedom om vägen. En sådan bro som sänks när den är nära kanten/stängning kan ge illusionen att din sida är den som höjs.

Att det var misstaget för tågöverfart känns mycket sannolikt också.

Det som inte går att förklara är den totala ignoreringen av alla varningar, bommar och stillastående trafik. Inte ens ett engelskt hjärnsläpp om vilken sida han ska köra på är en ursäkt med minst en kilometers sikt på varningarna. Dimma rådde definitivt inte.
Citera
2016-02-14, 23:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är jag löjlig och hugger vilt omkring mig för att jag efterfrågar exempel på att polisen talat om misstänkt rattfylla enbart på indicier i andra fall? Det verkar ju gå rätt trögt med sådana exempel så så värst vanligt verkar det inte vara. Jag tycker det är mer löjligt att kalla mig löjlig i så fall.

Om du inte tror mig får du leta på polisens händelserapportering, jag tänker inte göra det åt dig så du får tro precis vad du vill. Så tror jag tills vidare precis vad jag vill om att det skedde nån prioriterad kontroll av alkohol i blodet. Hur löjligt du än tycker det eller jag är. Mitt råd är: Släpp det, information lär komma.

Angående bommarna enligt Expressen:
Citat:
Vad man dock ännu inte kan förklara, och vad som ännu är ett mysterium, är varför den första bommen, 100 meter innan bron, gick sönder samtidigt som den andra bommen, precis innan bron, inte gick sönder.

– Vi vet inte om den är gjord av ett annat material eller vad det kan bero på. Kanske har den bara böjts. Det kan också vara så att den slog sönder taket på bilen, det är inget vi kan slå fast i nuläget, säger Johan Sjöholm.
Det finns mycket motsägande information än så länge, föga förvånande imho.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in