2016-04-05, 15:25
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntelaar
Gamla hojar duger helt klart att köra på. Haft FZR600 från 93 och nu en TL1000S-97. Det tråkiga att bara leta gammalt är att de inte finns några streetfighters att välja på, utan de är väl Kawa z750 -04 som är den första riktiga streethojen om man inte vill puttra runt på en gammal motard/Offroad.

En riktig streetfighter bygger man, den köper man inte! Och vill man ha en fabriksbyggd "streetfighter" så fanns Speed triplen redan från 1994.
Citera
2016-04-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det finns precis hur många hojar som helst till salu i den klassen...och värre ändå.
Ta som exempel Yamaha FZR 1000 1989, då världens snabbaste hoj, byggd under en tid då "värsting" inte var en sönderknarkad gangster på lyxseglats som socialen betalar.

0-100 på 2,6 sekunder vilket innebär ett par tiondelar sämre än dagens värstingar. Fina exemplar får man för runt 20 000. Vad är felet?
-Inget.

Den storskillnaden är att dåtidens hojar tappar effekt över 150 knyck och inte riktigt hänger med upp till 240 km/h. Men -man kan skrämma skiten ur sig själv ändå.
Underbart billigt nöje.

http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_FZR1000_58170330.htm?sa=1
Vilka gathojar kommer du ner till 2.5 sek 0-100 ?. Jag har svårt att tänka mig att man klarar det med gatdäck. Dom flesta brukar hamna runt 2.9 vid tester. Börjar det inte spinna så skickar man framhjulet upp i luften.
Är lite skeptisk till att den skulle komma ner till 2.6 med 145 hästar och 230 kg. Under väldigt exemplariska förhållanden i så fall.
Senast redigerad av ramrod 2016-04-24 kl. 08:05.
Citera
2016-04-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Vilka gathojar kommer du ner till 2.5 sek 0-100 ?. Jag har svårt att tänka mig att man klarar det med gatdäck. Dom flesta brukar hamna runt 2.9 vid tester. Börjar det inte spinna så skickar man framhjulet upp i luften.
Är lite skeptisk till att den skulle komma ner till 2.6 med 145 hästar och 230 kg. Under väldigt exemplariska förhållanden i så fall.

Håller med, 2,6 sekunder är bara att glömma på en sporthoj, fysikens lagar sätter stopp.

Men annars har han helt rätt, finns gott om hojar som är 20 år gamla som funkar hur bra som helst även idag.

Har en 18 år gammal hoj, och brukar inte några som helst problem att hänga på nyare hojar på bankörningar, förutom på raksträckan där 180-190 hästar gör viss skillnad mot mina 135.
Att lära sig köra utan ABS och antispinn borde vara en självklarhet, så man inte blir helt beroende av tekniska hjälpmedel.
Citera
2016-04-24, 14:07
Bannlyst
värmer du däcket och får till en bra start så är 2,6sek fullt möjligt med en lite preppad äldre gathoj , har du 150hk och låg vikt så går det undan , fundera på varför många fortfarande kör strippen med gamla Suzuki R hojar med gott resultat . nackdelen med lite äldre hojarna och aktiv körning är avsaknaden av slirkoppling vid nedväxlingar på vanlig kurvig väg , men det kompenseras med ett lätt tryck på kopplingshandtaget vid mycket motorbroms , en teknik som alltid fungerar när man lärt sej den . inte kul att få bakhjulsstuds i 200 . kör försiktigt i sommar och se upp för de blåvita sporthojarna
Citera
2016-04-24, 14:49
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod

Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Håller med, 2,6 sekunder är bara att glömma på en sporthoj, fysikens lagar sätter stopp.

Men annars har han helt rätt, finns gott om hojar som är 20 år gamla som funkar hur bra som helst även idag.

Har en 18 år gammal hoj, och brukar inte några som helst problem att hänga på nyare hojar på bankörningar, förutom på raksträckan där 180-190 hästar gör viss skillnad mot mina 135.
Att lära sig köra utan ABS och antispinn borde vara en självklarhet, så man inte blir helt beroende av tekniska hjälpmedel.
Nja, en perfekt start ger en tid på 2,6. Det finns åtskilliga hojar som är kapabla till det med lite startträning. Min gamla GSX på 260kg gick på 2,9 för 30 år sedan och idag finns betydligt lättare och rappare hojar.
2,6 är ingen omöjlighet. R1 och ZX-9R och liknande gör det garanterat.

En snabb googling gav detta: Ska du ha en 0-100 hoj så köp en Suzuki RF900, den enda standard hoj som klockats till 2,6s

Betänk då att den hojen definitivt inte nämns i racingsammanhang.

För att inte tala om denna listan:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_accelera tion
Senast redigerad av Handeldvapen 2016-04-24 kl. 15:04.
Citera
2016-04-24, 16:57
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
20år räcker för att försäkringen ska bli mycket billigare.

Har precis skaffat förstahoj en 96a, Var får man tag på en sådan försäkring? Billigaste jag hittat är Länsförsäkringar 667 kr/mån, går då endast att ta halvförsäkring. Håjen ifråga är en Cbr 900rr.

Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Lägg pengarna på en mc skola. Vill du bestämt öva privat så hyr eller låna .

Tror faktiskt man tjänar både tid och pengar på detta i slutändan.

Det ska till att vara en jääävligt duktig och insatt polare om du ska lyckas direkt som privatist. De flesta failar första gångerna som privatist och det är dyrt att misslyckas.

I second this. Såvida man inte nyligen tagit något annat körkort och framför allt har tillgång till låg- och högfartsbanan privat. Brände nog fyra dubbellektioner bara på lågfarten. (Dock hade jag ett glapp på ett par år i utbildningen)

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
30Hk och bra vridmoment på lägre varv räcker långt.

Vill man ha något fett med bra vrid kan ett bra förstaalternativ vara en strypt VTR1000. V-twin, 100häst och försäkring på runt 200/mån. När man är less är det bara riva strypningarna så har man ett jävla monster som gör 0-100 på 3.3 sekunder.
Citera
2016-04-24, 19:03
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har precis skaffat förstahoj en 96a, Var får man tag på en sådan försäkring? Billigaste jag hittat är Länsförsäkringar 667 kr/mån, går då endast att ta halvförsäkring. Håjen ifråga är en Cbr 900rr.

Prova att ringa Bilsport & MC (http://www.bilsport-mc.com/) angående deras classica försäkring
Citera
2016-04-24, 20:28
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Svedea har billiga försäkringar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto