2016-02-12, 19:10
Medlem
potassios avatar
Hej Flashback,

Jag tänkte ge er några bra tips för att komma igång med mc körandet på ett billigt sätt.
Dessa tips är också bra för er som ska köra motorcykel på A2 kort.

1.Köp en äldre motorcykel som är över 30år gammal. Då kan man teckna försäkring för ca 900kr (per år) hos t.ex. Svedea (Retroförsäkring)

2. Om du som jag köper en Mc som har stått i 10 år (avställt och obesiktat), så är en ordentlig service det första du borde göra. (Olja, Stift, Oljefilter, Bromsvätska etc...)

3.Gör en ordentlig besiktning av motorcykeln, kolla över alla slangar, vajrar, bromsar. ljus, batteri etc.

4. Om du ska regga om en tung motorcykel till en mellanklass, så är det en bra idé att göra en vanlig besiktning innan regbesiktningen (Om den inte redan är besiktat), eftersom en vanlig besiktning är mycket billigare att underkännas på än en regbesiktning.

5. Stryp din mc själv med ett kit som du kan beställa med ett intyg du fyller i själv.

Jag vill gärna höra fler tips från er genier på flashback

Over and out.
Potassio
Citera
2016-02-12, 19:42
Medlem
power.rangerss avatar
Första tipset är att ha bra skydd som skyddar ryggrad och skalle.

Tips två är att undvika vara ute och köra när det är regnigt ute.
Citera
2016-02-12, 19:49
Medlem
Eh... Nä. Köp en ny hoj med ABS-bromsar. Köp fräscha grejer. Var inte dumsnål som TS
Citera
2016-02-12, 20:20
Medlem
potassios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Eh... Nä. Köp en ny hoj med ABS-bromsar. Köp fräscha grejer. Var inte dumsnål som TS

Håller med om abs, men det är inte alla som har råd med dyra försäkringar och motorcyklar.
Citera
2016-02-12, 21:56
Medlem
SimpsonsRockars avatar
1. Ta körlektioner! Även om du inte tror att du behöver det så är det extremt nyttigt. Sen så får du även hyra skolans MC till uppkörningen. I mitt fall hade jag behövt köpa en smidig MC till uppkörningen och sedan köpa motorcykeln jag ville ha, eftersom en custom inte lämpar sig för t.ex. krypkörningen.

2. Gå med i så många Köp och Sälj-sidor för Motorcyklar du bara hittar på facebook. Det var där jag fick tag i min -08 för mindre än halva priset, det lönar sig att inte köpa första bästa utan att hellre vänta lite.

3. Tänk åt alla andra i trafiken, alla är idioter och ingen ser dig. Kör du efter detta så har du mycket bättre chanser.

4. Lägg ner pengar på skyddsutrustningen. Se till att allting är i ordning och godkänt, en hjälm är faktiskt väldigt ömtålig, om du har tappat den i marken en gång så är den inte godkänd längre. Du åker ju inte dit på en ev. kontroll men livet är dumt att riskera.

Lycka till!
Citera
2016-02-13, 00:35
Medlem
En hoj som är över 30 år gammal?
Är du go?

20-25 MAX från dagens datum!

Sist jag hade en hoj som var var efter -90 så betalade jag 760kr för ett fuckin' sido-stöd utan någon som helst elektronik eller liknande.
Kopplingsvajern, då? 689kr!

Jag betalade 1800 for hojen!

Aldrig mer över 25 år, om du vill ha råd med den minsta del utav original-tillverkaren!

Köp en kina-hoj för fan, dom kostar 40' helt nya, och 4-10' i andra hand!
Citera
2016-02-13, 01:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potassio
1.Köp en äldre motorcykel som är över 30år gammal. Då kan man teckna försäkring för ca 900kr (per år) hos t.ex. Svedea (Retroförsäkring)
20år räcker för att försäkringen ska bli mycket billigare.
Citera
2016-02-14, 04:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Så snusförnuftigt, men ändå så intetsägande!

Självklarheter du rabblar. Dessutom helt felaktigt om att en hoj måste vara 30 år gammal för billig veteranförsäkring. Det räcker med 20 år.

Bästa rådet är att köpa en äldre street/nakenhoj i bra skick som första hoj och att övningsköra med. Det går att hitta en för under tiotusen. Om försäkringen kostar 2500 per år eller 3500 per år är la skitsamma.

Köp skydd och vettiga hojkläder och använd dem.

Öva. När du har kortet så fortsätter du att öva och inte spela allan. Säsong två kan du börja fundera på en annan hoj, för då vet du vad du vill ha och kan hantera det.
Citera
2016-02-14, 07:16
Medlem
Nej det där med att köpa hoj för att tjäna pengar tror jag inte ett smack på .

Lägg pengarna på en mc skola. Vill du bestämt öva privat så hyr eller låna .

Tror faktiskt man tjänar både tid och pengar på detta i slutändan.

Jag la 10000 på körskola och hade jag kört som privatist hade jag iallafall lagt åtminstone 5000 på körskola eftersom utan deras vägledning blir det svårt att klara testen som krävs .
Det ska till att vara en jääävligt duktig och insatt polare om du ska lyckas direkt som privatist. De flesta failar första gångerna som privatist och det är dyrt att misslyckas.

var inte dumsnåla utan boka upp skola och ta kortet snabbt och effektivt är mitt råd.
Citera
2016-02-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potassio
Håller med om abs, men det är inte alla som har råd med dyra försäkringar och motorcyklar.

Det är ett ickeproblem eftersom de oftast kör oförsäkrat.
Citera
2016-02-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Det är ett ickeproblem eftersom de oftast kör oförsäkrat.

Så du tycker man som nybörjare ska köpa en nyare hoj och sen köra den oförsäkrad???

Bra tips...

Angående ABS så är det ett hjälpmedel, men man måste kunna hantera att bromsa även utan anser jag.
Citera
2016-02-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
En hoj som är över 30 år gammal?
Är du go?

20-25 MAX från dagens datum!

Sist jag hade en hoj som var var efter -90 så betalade jag 760kr för ett fuckin' sido-stöd utan någon som helst elektronik eller liknande.
Kopplingsvajern, då? 689kr!

Jag betalade 1800 for hojen!

Aldrig mer över 25 år, om du vill ha råd med den minsta del utav original-tillverkaren!

Köp en kina-hoj för fan, dom kostar 40' helt nya, och 4-10' i andra hand!

Och vad tror du att de reservdelarna kostar till en nyare hoj...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in