2016-03-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Kanske lite löjlig fråga, men frågar man inte får man inte veta

Har min första MC-lektion imorgon, ska man komma med alla kläder på sig och hjälm/handskar i hand eller bara ta det med sig in i väskan...?

Körlektion? Antar att du ska vara färdig att sätta dig på motorcykeln är lektionen startar. Vist kan du ha med en väska och byta om men då ska du ha tillräckligt med tid på dig för att vara färdigt ombytt innan lektionen börjar. Jag fick dock mitt A-kort på köpet när jag tog B-kort (1989 i Finland) så jag har aldrig behövt ta motorcykellektioner.
Citera
2016-03-28, 20:05
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Kanske lite löjlig fråga, men frågar man inte får man inte veta

Har min första MC-lektion imorgon, ska man komma med alla kläder på sig och hjälm/handskar i hand eller bara ta det med sig in i väskan...?

Kör du med egen utrustning? På den körskola jag körde fanns ett omklädningsrum där de också förvarade utrustning för dem som lånade. Förmodligen har de ett rum för det ändamålet även på din körskola där du också kan byta om.
Citera
2016-03-29, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asymptot
Tack hörru! Känns skönt att kunna glida runt och prova kopplingen utan att körskolans taxameter tickar. Hojjen kommer om två veckor och jag har redan hunnit fixa MC-ställ och hjälm, borde räcka när jag puttrar omkring på gruset.

Vad kör ni med för lås på era hojjar?

Rätt tänkt! Har du en kompis du kan övningsköra med behöver du inte gå på körskola överhuvudtaget.
Citera
2016-03-29, 12:34
Medlem
Köpa 30 år gammal hoj? Vilken troll tråd...
Citera
2016-03-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider

Varför då? Är grejerna i bra skick är det väl inga problem med det? Viktigaste är ju att däcken och bromsarna är fräscha.

Fast för att övningsköra med och köra upp på hade jag nog satsat på nån nakenhoj från sent 90-tal / tidigt 00-tal.
Citera
2016-03-29, 16:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Vad har en ny hoj som inte en 80-talare har? Skulle inte den här duga?

http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_FJ1100_65995711.htm?ca=11&w=2
Citera
2016-03-29, 21:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Den hade inte jag tackat nej till speciellt inte när man tittar på vad försäkringen skulle kosta...polaren köpte en liknande hoj för 11k, på 3år har han sparat in köpesumman + underhållskostnader jämfört med försäkringskostnaden för en nyare hoj med likvärdig prestanda.
Citera
2016-03-29, 22:38
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Den hade inte jag tackat nej till speciellt inte när man tittar på vad försäkringen skulle kosta...polaren köpte en liknande hoj för 11k, på 3år har han sparat in köpesumman + underhållskostnader jämfört med försäkringskostnaden för en nyare hoj med likvärdig prestanda.
Det finns precis hur många hojar som helst till salu i den klassen...och värre ändå.
Ta som exempel Yamaha FZR 1000 1989, då världens snabbaste hoj, byggd under en tid då "värsting" inte var en sönderknarkad gangster på lyxseglats som socialen betalar.

0-100 på 2,6 sekunder vilket innebär ett par tiondelar sämre än dagens värstingar. Fina exemplar får man för runt 20 000. Vad är felet?
-Inget.

Den storskillnaden är att dåtidens hojar tappar effekt över 150 knyck och inte riktigt hänger med upp till 240 km/h. Men -man kan skrämma skiten ur sig själv ändå.
Underbart billigt nöje.

http://www.blocket.se/vastmanland/Yamaha_FZR1000_58170330.htm?sa=1
Citera
2016-03-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det finns precis hur många hojar som helst till salu i den klassen...och värre ändå.
Ta som exempel Yamaha FZR 1000 1989, då världens snabbaste hoj, byggd under en tid då "värsting" inte var en sönderknarkad gangster på lyxseglats som socialen betalar.

0-100 på 2,6 sekunder vilket innebär ett par tiondelar sämre än dagens värstingar. Fina exemplar får man för runt 20 000. Vad är felet?
-Inget.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Dynamic damping? Traction control? ABS? ABS Pro/MCS(Motorcycle Stability Control)?

Pratar vi om att köra fort på en raksträcka så skiljer det sig inte mycket mellan en 80-talare och en 2016. Men pratar vi om att bromsa fullt i en tvär landsvägskurva på grund av hinder, att överhuvudtaget stanna eller att köra på dåligt väglag så kan det vara helt livsavgörande.
Citera
2016-03-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Dynamic damping? Traction control? ABS? ABS Pro/MCS(Motorcycle Stability Control)?

Pratar vi om att köra fort på en raksträcka så skiljer det sig inte mycket mellan en 80-talare och en 2016. Men pratar vi om att bromsa fullt i en tvär landsvägskurva på grund av hinder, att överhuvudtaget stanna eller att köra på dåligt väglag så kan det vara helt livsavgörande.

Ja, men PatricTheRider tyckte det var trolltråd i och med att man skulle börja övningsköra på en 30 år gammal hoj. Man får faktiskt rätt mycket hoj för inga pengar alls och ABS började ju komma runt 2007 som tillval och de andra systemen ännu senare och där leder väl BMW tekniken.

Däremot är det klart enklare att köra upp på en typ ER-6n än en CBX600 från 1984. Jag lånade en just sådan för att öva krypkörning med (min hoj var på annan ort då) och styrutslagen var minst sagt ogenerösa och tyngdpunkten rätt hög. De CB600 man körde på risktvåan var så mycket enklare att hantera.
Senast redigerad av baktakt2015 2016-03-31 kl. 08:50.
Citera
2016-04-03, 10:44
Medlem
Gamla hojar duger helt klart att köra på. Haft FZR600 från 93 och nu en TL1000S-97. Det tråkiga att bara leta gammalt är att de inte finns några streetfighters att välja på, utan de är väl Kawa z750 -04 som är den första riktiga streethojen om man inte vill puttra runt på en gammal motard/Offroad.
Citera
2016-04-03, 19:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico

Trots allt går det ju väldigt bra att klara utan de uppräknade funktionerna. Med en måttlig dos gott omdöme ska man aldrig behöva bromsa hårt i en skymd kurva, man bromsar givetvis innan kurvan. Är underlaget lerigt eller fullt med potthål eller spårigt får man ta det väldigt lugnt.
Jag som bara kör för nöjes skull, när det är vackert väder och på lugnt trafikerade, bra vägar har klarat mig fint under 30 års hojåkande utan moderna finesser. Kör man året om till jobbet i ur och skur eller liknande kan man säkert ha nytta av ABS och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in