2016-02-14, 10:46
Medlem
Ett par tips,

* Köp skyddskläder som är säkra och som du lätt kan ta på och av dig.
När man väl börjat köra vill man ha hojen överallt, men det är lätt att börja slarva med skydden om kläderna bråkar.
Samma med hjälmen, ska man av och på med den 10 gånger om dan så lessnar man fort på modeller som hyvlar öronen av en :-)

* Köp en lättmanövrerad motorcykel, dvs. ingen tung custom eller nån gold wing.
En stor del av glädjen med motorcykelkörning är manöverbarhet, det har tyvärr inte de tunga hojarna.

* Köp heller ingen MC med hysterisk effekt, de kommer definitivt att lura dig att hålla en hastighet långt över din egen förmåga.
(fast man brukar ju säga "det är i diket man lär sig att köra hoj" :-)

Det finns billiga 90-tals MC med mycket effekt (ex. GSXR1100), men de kräver i praktiken en skickligare förare än för en modern sporthoj eftersom de inte har den elektroniska körhjälp (ABS, traction control osv..) som moderna hojar har.
Citera
2016-02-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Så du tycker man som nybörjare ska köpa en nyare hoj och sen köra den oförsäkrad???

Nej, det tycker jag inte.
Man ska köpa en hoj som man har råd att försäkra, annars låter man bli.

MC försäkringar är ju en vetenskap i sig, det lönar sig att lägga ner tid på att undersöka vilket märke, modell och årsmodell som ger bästa priset för just dig.
Gamla motorcyklar kan vara otroligt billiga (jag betalar exempelvis mindre för min CBR1000F än för hustruns Boatianmoppe), men premien kan också höjas drastiskt från ett år till ett annat.
(vad det beror på vet jag ej, misstänker att enskilda olyckor med just den modellen kan höja premien för de kvarvarande).
Citera
2016-02-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potassio
Hej Flashback,
3.Gör en ordentlig besiktning av motorcykeln, kolla över alla slangar, vajrar, bromsar. ljus, batteri etc.

Håller med, speciellt slangar eftersom de åldras och ofta är väldigt
dyra att ersätta (om man ens kan hitta dem).
Fast, allt gummi bör man kolla på, inte sällan är det sprickor i insugsgummi, kan ju vara en svettig utgift det med.

Överhuvudtaget kan det ju vara bra att ha någon som kört hoj ett tag med sig som får lyssna på hojen och kanske provköra.
Citera
2016-02-14, 12:53
Medlem
Bästa tipset är att spara lite cash så får man ut mycket mer under sin tid som nybörjare.

Hoppet från 25 000 till 35 000 i avseende på vad man får för mc tycker jag är väldigt stor.

Nytaget mc-kort är magiskt! Varför förstöra upplevelsen med dålig budget

Du vill ju inte förlora oskulden med ett lik från 70-talet
Citera
2016-02-14, 19:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
* Köp heller ingen MC med hysterisk effekt, de kommer definitivt att lura dig att hålla en hastighet långt över din egen förmåga.
30Hk och bra vridmoment på lägre varv räcker långt.
Citera
2016-02-14, 20:18
Medlem
Köp en billig första hoj, 10 - 15.000kr. Sen kör du den 1 sommar samt provkör en helvetes massa olika hojar och hojtyper.
Nästa vår säljer du den gamla och köper den provkörda hoj som verkligen fick adrenalinet att pumpa.
Citera
2016-02-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Ett par tips,

* Köp skyddskläder som är säkra och som du lätt kan ta på och av dig.
När man väl börjat köra vill man ha hojen överallt, men det är lätt att börja slarva med skydden om kläderna bråkar.
Samma med hjälmen, ska man av och på med den 10 gånger om dan så lessnar man fort på modeller som hyvlar öronen av en :-)

* Köp en lättmanövrerad motorcykel, dvs. ingen tung custom eller nån gold wing.
En stor del av glädjen med motorcykelkörning är manöverbarhet, det har tyvärr inte de tunga hojarna.

Det finns billiga 90-tals MC med mycket effekt (ex. GSXR1100), men de kräver i praktiken en skickligare förare än för en modern sporthoj eftersom de inte har den elektroniska körhjälp (ABS, traction control osv..) som moderna hojar har.

Vad är en tung custom då? Jag tycker min 300-kilosklump är svinkul att köra. Sen kan man ju ha flera hojar också. Själv har jag en gammal offroad som är väldigt kul på sitt sätt. Återstår väl bara att komplettera med en sporthoj nu
Citera
2016-02-15, 17:56
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potassio
Håller med om abs, men det är inte alla som har råd med dyra försäkringar och motorcyklar.

Totalt vansinne att köpa hoj utan abs. 2 helt olika bromstekniker som bara kan sluta i katastrof om man blandar dom. Speciellt som nybörjare som inte kört mycket innan abs introducerades på slutet av 80-talet och ändå har det lite i ryggmärgen.

Och inga häftiga svarta kläder för att vara cool på stan, så mycket florerande som möjligt, helst en saftblandare på hjälmen.
Citera
2016-02-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelet
Totalt vansinne att köpa hoj utan abs. 2 helt olika bromstekniker som bara kan sluta i katastrof om man blandar dom. Speciellt som nybörjare som inte kört mycket innan abs introducerades på slutet av 80-talet och ändå har det lite i ryggmärgen.

Och inga häftiga svarta kläder för att vara cool på stan, så mycket florerande som möjligt, helst en saftblandare på hjälmen.

Helt rätt, synd bara att det är så jäkla fult!! Tänk BMW-gubbe med alla tänkbara skydd och knallgula kläder eller ännu värre en illa sittande reflexväst.
Citera
2016-02-15, 20:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
...eller ännu värre en illa sittande reflexväst.
Hellre illasittande än ingen reflexväst alls, ser ibland småbarn i trafiken med reflexväst och djävlar va tydligt dom syns jämfört med ungar utan reflexväst.
Citera
2016-02-15, 20:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Helt rätt, synd bara att det är så jäkla fult!! Tänk BMW-gubbe med alla tänkbara skydd och knallgula kläder eller ännu värre en illa sittande reflexväst.

Jag är en sån BMW-gubbe. Ska du ha stryk, pojkjävel!
Citera
2016-02-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag är en sån BMW-gubbe. Ska du ha stryk, pojkjävel!

Haha. Jag blir väl en sådan också med tiden.. Ännu värre med gula kläder på customhoj ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in