Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
Varsågod, men har du inga egna funderingar. Det skulle hjälpa om du utvecklade ditt eget tänkande innan vi svarar. Det här låter som en skoluppgift. Om du vill att forumet ska vara din mentor måste du bjuda till lite själv.
Tjena! Jag är inte så bra på filosofi så mina svar är väl inte de bästa men självklart kan jag skriva vad jag svarat om det jag hittat! Dock hittade jag ingenting om platons ambivalens?
Fråga 2 om anamnesis svarade jag: Det är en teori om lärandet. Begreppet amnesis menas att människan har kunskap från tidigare inkarnationer och att lärandet består av att återuppväcka kunskapen inom oss. Människor vet vissa saker och begrepp som inte kan fås från erfarenhet. Då menar Platon att människan visste dessa saker innan födseln så att lärandet egentligen är att komma ihåg dem. Man kan lära sig att man föds med vissa färdigheter och kunskaper men man har bara glömt bort dem. Lärandet är egentligen att minnas. (Här vet jag inte mer vad man kan lära sig av detta begrepp?
Fråga 3. Fronesis är förmågan hur man väljer hur man ska handla för att nå önskat, godtagbart resultat. Det handlar om hur man ska agera i vissa situationer. Man kan lära sig handlingsprinciper, men att tillämpa dem i den verkliga världen i situationer man inte hade kunnat förutse, kräver erfarenhet av världen. Fronesis är en egenskap som man lär sig genom sociala interaktioner och upplevelser. Det är en form av praktisk klokhet och som sunt förnuft.
Skulle vara snällt om du kunde hjälpa mig vidareutveckla eller om du vill nämna fel i mina svar, tack!