2016-02-11, 22:09
Medlem
Iluminatis avatar
Kort beskrivning.

'Det har varit jättemycket sjukfrånvaro hela förra månaden. Vilket ledde till att jag jobbade över 100 timmar kvalificerad övertid i Januari utöver mitt vanliga schema.

Blev inringd av jobbet på mina lediga dagar och fick jobba dubbelpass ibland.

Mina Chefer har varit fullt medvetna om detta. Jag har inte jobbat extra av egen vilja utan det har varit deras assistenter som har ringt in mig och frågat ifall jag velat jobba. De har alltså vetat att det är övetidsarbete.

Nu har deras chefer alltså cheferna högre fått reda på detta och det har blivit ett jävla liv. Min chef har fått skriva en anmälan på sig själv. Denna chefen är en ny chef som bara har jobbat i någon månad.

Idag blev jag inkallad på möte av henne. Hon sa att jag borde ha tackat nej till all övertids arbete. Detta är mitt ansvar "enligt henne." Pga av detta så kommer jag bli uppsagd och aldrig mer få jobba i denna branchen i denna Kommun. Orsaken till uppsägningen är " brist på förtroende"

Själv förstod jag ingenting. Jag som varit lojal och ställt upp belönas med att få sparken. Ringde facket och de tyckte att det lät "helt galet". De skulle hjälpa mig. Men de är så sega så det dröjer ett tag innan man får svar från dem.

Därför frågar jag er jurister men kunskap här. Är detta rätt ? Får de verkligen göra så här.
Citera
2016-02-11, 22:16
Medlem
Sebzors avatar
Vilken branch gäller det? Reglerna kan vara lite annorlunda beroende på branch.
Låter galet att du får sparken för att vara lojal, om något borde du få en medalj.
Citera
2016-02-11, 22:18
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Vilken branch gäller det? Reglerna kan vara lite annorlunda beroende på branch.
Låter galet att du får sparken för att vara lojal, om något borde du få en medalj.

Det gäller vård och omsorg.

Precis som du säger var alla chefer jätteglada av att ha mig där. Har alltid jobbat bra och fått mycket beröm över att jag alltid ställt upp så mycket.
Citera
2016-02-11, 22:19
Medlem
Jag tror att de har ett speciellt kollektivavtal som säger att en person inte får arbeta mer än ett visst övertid. Sen tror jag absolut att kommuner har sådana regler och då stämmer det att chefen måste göra en anmälan. Men att du inte visste de borde inte du bli drabbad utan den personalansvarige, för denne har ju en plikt att tillgodose chefen med uppgifterna. Ring JO och kolla med dom.
Citera
2016-02-11, 22:20
Medlem
Din chef har trampat rejält i klaveret facket styr upp det där ska du se.
Dem e fula så sätt för tackar man nej till att jobba övertid för många gånger så kan dem säga upp än för att man inte ställer upp för företaget. Facket kommer att styra upp ett eller flera möten med vederbörande chefer och assistenter som har ringt dig angående ditt övertidsarbete, se bara till att du är med på mötena så dem inte spyr ut sig massa lögner för att hålla sina rygga fria.

Stå på dig och Lycka till
Citera
2016-02-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
Kort beskrivning.

'Det har varit jättemycket sjukfrånvaro hela förra månaden. Vilket ledde till att jag jobbade över 100 timmar kvalificerad övertid i Januari utöver mitt vanliga schema.

Mina Chefer har varit fullt medvetna om detta. Jag har inte jobbat extra av egen vilja utan det har varit deras assistenter som har ringt in mig och frågat ifall jag velat jobba. De har alltså vetat att det är övetidsarbete.

Nu har deras chefer alltså cheferna högre fått reda på detta och det har blivit ett jävla liv. Min chef har fått skriva en anmälan på sig själv. Denna chefen är en ny chef som bara har jobbat i någon månad.

Idag blev jag inkallad på möte av henne. Hon sa att jag borde ha tackat nej till all övertids arbete. Detta är mitt ansvar "enligt henne." Pga av detta så kommer jag bli uppsagd och aldrig mer få jobba i denna branchen i denna Kommun. Orsaken till uppsägningen är " brist på förtroende"

Själv förstod jag ingenting. Jag som varit lojal och ställt upp belönas med att få sparken. Ringde facket och de tyckte att det lät "helt galet". De skulle hjälpa mig. Men de är så sega så det dröjer ett tag innan man får svar från dem.

Därför frågar jag er jurister men kunskap här. Är detta rätt ? Får de verkligen göra så här.

Det låter mer som om någon av dina chefer borde få sparken. Övertid ska godkännas uppåt.
Citera
2016-02-11, 22:23
Medlem
Turbomachines avatar
Det är chefens ansvar att se över allas arbetade tid, hon får ta skiten och böterna vilka i sin tur kommer betalas av arbetsgivaren till facket för brott mot kollektivavtalet.
Att hota med avsked pga att de inte har koll på reglerna är fel och en kränkning mot dig som arbetare.
Citera
2016-02-11, 22:26
Medlem
Du behöver inte oroa dig, facket styr upp det där, sådär får chefen inte göra, nu har hon kanske satt sig i skiten och försöker skylla det på dig.

Förhoppningsvis blir hon inte långvarig
Citera
2016-02-11, 22:33
Bannlyst
Häng ut kärringen till chef. Kvinnor ska fan inte ha maktpositioner och detta är varför....

Nä häng ut chefen och stäm företaget och hova in 3-5 årslöner sen byter du yrke...
Citera
2016-02-11, 22:36
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iluminati
Kort beskrivning.

Troligen har du brutit mot övertids reglerna samt troligen även arbetstidslagarna, men du äger inte rätten själv besluta om ötid, den ska alltid vara beordrad av nån chef.

Har du däremot tagit åt dig arbete utan att det vart beordrat dvs handlat på eget bevåg eller att arbetskamrater ringt in utan chefens ok, kan det bli en fråga om brist på förtroende. Du ska ju inte arbeta extra om det inte är beordrat. Du ska veta hur många timmar du får arbeta samt arbetstidsregler med dygnsvila, veckovila etc. Så att du inte bara tackar ja och bryter mot dessa regler också, de är till för skydda dig så att du inte arbetar för mycket och blir sjuk av det. Man har faktist skyldigheter mot arbetsgivaren också, vilket man ofta glömmer.

Jag är dock inte hemma på kommunala biten beträffande avtal och andra överenskommelser som kan finnas till grund för att chefen agerar på det viset. Troligen gör hon det efter stämt av med personal avdelning och eventuellt jurist på kommunen och på order från sin chef. ( kommuner brukar ha lite märkliga överenskommelser)

Du gör helt rätt i att låta facket driva saken åt dig, det är det du betalar för.
Hur detta slutar kan jag tyvärr inte svara på, men det kan finans en risk att de avtal som kommun har tecknat med kommunal medför att chefen kan göra så i detta fallet, men låt facket driva saken åt dig så bör det inte bli fel, även om det innebär att få rätt, ändå innebär att du får sluta på jobbet.

Hoppas för din skull att de ändrar sig och inte bannlyser dig i kommun! Lycka till!
Citera
2016-02-11, 22:54
Medlem
Iluminatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Troligen har du brutit mot övertids reglerna samt troligen även arbetstidslagarna, men du äger inte rätten själv besluta om ötid, den ska alltid vara beordrad av nån chef.

Har du däremot tagit åt dig arbete utan att det vart beordrat dvs handlat på eget bevåg eller att arbetskamrater ringt in utan chefens ok, kan det bli en fråga om brist på förtroende. Du ska ju inte arbeta extra om det inte är beordrat. Du ska veta hur många timmar du får arbeta samt arbetstidsregler med dygnsvila, veckovila etc. Så att du inte bara tackar ja och bryter mot dessa regler också, de är till för skydda dig så att du inte arbetar för mycket och blir sjuk av det. Man har faktist skyldigheter mot arbetsgivaren också, vilket man ofta glömmer.

Jag är dock inte hemma på kommunala biten beträffande avtal och andra överenskommelser som kan finnas till grund för att chefen agerar på det viset. Troligen gör hon det efter stämt av med personal avdelning och eventuellt jurist på kommunen och på order från sin chef. ( kommuner brukar ha lite märkliga överenskommelser)

Du gör helt rätt i att låta facket driva saken åt dig, det är det du betalar för.
Hur detta slutar kan jag tyvärr inte svara på, men det kan finans en risk att de avtal som kommun har tecknat med kommunal medför att chefen kan göra så i detta fallet, men låt facket driva saken åt dig så bör det inte bli fel, även om det innebär att få rätt, ändå innebär att du får sluta på jobbet.

Hoppas för din skull att de ändrar sig och inte bannlyser dig i kommun! Lycka till!

Har inte jobbat på eget bevåg. Chefen har vetat om att jag har jobbat extra och inte haft nått emot det. Förra chefen sa till och med att det var ok att jag hoppade in och jobbade extra så länge det inte påverkade mitt vanliga arbete.

Det stämmer att jag brutit mot arbetsmiljölagen när det gäller dygnsvila men inom vården så kan man bryta mot denna vid "kris". Och när de ringer mig 5-6 gånger på min telefon fast än jag inte svarar och när jag väl svarar bönar de och ber i telefonen över att jag ska dra mig till jobbet så tolkar jag detta som en kris.

Men detta är väl chefens ansvar inte mitt.
Citera
2016-02-11, 23:08
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca

Okunskapen om sådant här bland chefer är skrämmande låg. Det är chefen som leder och fördelar arbetet. Det är chefens ansvar även om det är delegerat på en assistent.

Även om TS. kanske inte är helt utan skuld i detta, men det är absolut ingen grund för uppsägning. Det lutar åt att det är en chef som inte fyller ut rocken som försöker skylla ifrån sig från sitt tillkortakommande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in