Citat:
Ursprungligen postat av
Iluminati
Kort beskrivning.
'Det har varit jättemycket sjukfrånvaro hela förra månaden. Vilket ledde till att jag jobbade över 100 timmar kvalificerad övertid i Januari utöver mitt vanliga schema.
Blev inringd av jobbet på mina lediga dagar och fick jobba dubbelpass ibland.
Mina Chefer har varit fullt medvetna om detta. Jag har inte jobbat extra av egen vilja utan det har varit deras assistenter som har ringt in mig och frågat ifall jag velat jobba. De har alltså vetat att det är övetidsarbete.
Nu har deras chefer alltså cheferna högre fått reda på detta och det har blivit ett jävla liv. Min chef har fått skriva en anmälan på sig själv. Denna chefen är en ny chef som bara har jobbat i någon månad.
Idag blev jag inkallad på möte av henne. Hon sa att jag borde ha tackat nej till all övertids arbete. Detta är mitt ansvar "enligt henne." Pga av detta så kommer jag bli uppsagd och aldrig mer få jobba i denna branchen i denna Kommun. Orsaken till uppsägningen är " brist på förtroende"
Själv förstod jag ingenting. Jag som varit lojal och ställt upp belönas med att få sparken. Ringde facket och de tyckte att det lät "helt galet". De skulle hjälpa mig. Men de är så sega så det dröjer ett tag innan man får svar från dem.
Därför frågar jag er jurister men kunskap här. Är detta rätt ? Får de verkligen göra så här.
Troligen har du brutit mot övertids reglerna samt troligen även arbetstidslagarna, men du äger inte rätten själv besluta om ötid, den ska alltid vara beordrad av nån chef.
Har du däremot tagit åt dig arbete utan att det vart beordrat dvs handlat på eget bevåg eller att arbetskamrater ringt in utan chefens ok, kan det bli en fråga om brist på förtroende. Du ska ju inte arbeta extra om det inte är beordrat. Du ska veta hur många timmar du får arbeta samt arbetstidsregler med dygnsvila, veckovila etc. Så att du inte bara tackar ja och bryter mot dessa regler också, de är till för skydda dig så att du inte arbetar för mycket och blir sjuk av det. Man har faktist skyldigheter mot arbetsgivaren också, vilket man ofta glömmer.
Jag är dock inte hemma på kommunala biten beträffande avtal och andra överenskommelser som kan finnas till grund för att chefen agerar på det viset. Troligen gör hon det efter stämt av med personal avdelning och eventuellt jurist på kommunen och på order från sin chef. ( kommuner brukar ha lite märkliga överenskommelser)
Du gör helt rätt i att låta facket driva saken åt dig, det är det du betalar för.
Hur detta slutar kan jag tyvärr inte svara på, men det kan finans en risk att de avtal som kommun har tecknat med kommunal medför att chefen kan göra så i detta fallet, men låt facket driva saken åt dig så bör det inte bli fel, även om det innebär att få rätt, ändå innebär att du får sluta på jobbet.
Hoppas för din skull att de ändrar sig och inte bannlyser dig i kommun! Lycka till!