Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-10, 18:31
  #1
Medlem
Jag tycker att frisparkmål där målskytten skjuter över muren med skruv så att bollen dyker ner mot ena målstolpen borde kunna stoppas. Exempel på såna mål är Zlatans frisparkmål mot Danmark i EM kval. Att det blev mål bero på att målvakten inte stod mitt i mellan målstolparna utan lång ut på sidan för att kunna se bollen. Han hann därför inte fram när Zlatan sköt över muren mot bottre stolpen. Skulle han stå i mitten skulle muren skymma sikten så att han inte kan se bollen. Lösningen tycker jag är att målvakten alltid ska så i mitten mellan målstolparna och istället för en mur ska man dela muren i 2 delar. Murarna ska skydda höger respektive vänster sida av målet. "Luckan" mellan murarna ska vara så stor att målvakten kan se bollen men tillräcklig smal att om frisparkaren väljer att skjuta mellan murarna så hamnar skotten rak på målvakten som hinner räddar. Väljer frisparkaren att skruva bollen över muren mot ena stolpen som Zlatan mot Danmark så har målvakten kortare avstånd till stolpen och kan reagera snabbare när han har fri sikt. Vore inte detta en bättre försvar mot frisparkar än dagens försvar med bara en mur?
Citera
2016-02-10, 18:34
  #2
Medlem
LaGrandes avatar
Du förutsätter nu att man alltid kommer skjuta på mål och inte passa en medspelare... Blir lite ont om spelare att täcka upp motståndarlaget då eftersom man måste addera fler spelare om man vill ha två murar.
Citera
2016-02-10, 21:08
  #3
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Du förutsätter nu att man alltid kommer skjuta på mål och inte passa en medspelare... Blir lite ont om spelare att täcka upp motståndarlaget då eftersom man måste addera fler spelare om man vill ha två murar.
Nej, man skulle ju bara dela upp dagens mur i två delar där dom täcker var sin sida av målet istället för att täcka mitten och ena sidan.

Och jag har funderat på detsamma, har aldrig sett någon försöka och tycker att det borde vara värt att fundera på. Men folk kan ju ha testat under träningar..
Citera
2016-02-10, 21:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej, man skulle ju bara dela upp dagens mur i två delar där dom täcker var sin sida av målet istället för att täcka mitten och ena sidan.

Och jag har funderat på detsamma, har aldrig sett någon försöka och tycker att det borde vara värt att fundera på. Men folk kan ju ha testat under träningar..

Skulle inte det bli för små murar så att man praktiskt taget skulle kunna slå frisparken på utsidan av muren, och då blir ju bollbanan likväl dold för målvakten.

Med förbehåll för att jag är rätt seg och kanske misslyckas med min visualisering av hur det skulle se ut.
Citera
2016-02-10, 21:15
  #5
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Skulle inte det bli för små murar så att man praktiskt taget skulle kunna slå frisparken på utsidan av muren, och då blir ju bollbanan likväl dold för målvakten.

Med förbehåll för att jag är rätt seg och kanske misslyckas med min visualisering av hur det skulle se ut.
I förhållande till stolparna skulle dom stå precis som dom gör idag så det gör ju ingen skillnad.
Citera
2016-02-10, 21:50
  #6
Medlem
needAlifes avatar
Kan ju även tänka mig att det anfallande laget skulle ställa spelare i luckan för att skymma sikten totalt för målvakten. Visst, han står då bra placerad för att nå allt men får istället förlita sig helt på reaktionsförmågan när bollen plötsligt dyker upp över muren.
Citera
2016-02-10, 22:23
  #7
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej, man skulle ju bara dela upp dagens mur i två delar där dom täcker var sin sida av målet istället för att täcka mitten och ena sidan.

Och jag har funderat på detsamma, har aldrig sett någon försöka och tycker att det borde vara värt att fundera på. Men folk kan ju ha testat under träningar..

Du vill alltså ge fri bana fram till mål för skytten? Man gör inte så för att då skulle alla frisparkar bli ett skott på mål och då är det rätt uppenbart att det är större chans att det faktiskt blir mål.
Citera
2016-02-10, 22:34
  #8
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Hade varit bättre att ha en spelare som täcker vid stolpen annars. Som man har vid hörnor. Dock riskerar man ju att upphäva en offside vid ett sånt läge.
Citera
2016-02-10, 22:37
  #9
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej, man skulle ju bara dela upp dagens mur i två delar där dom täcker var sin sida av målet istället för att täcka mitten och ena sidan.

Och jag har funderat på detsamma, har aldrig sett någon försöka och tycker att det borde vara värt att fundera på. Men folk kan ju ha testat under träningar..

Man har garanterat testat alla möjliga grejer på träning. Alla proffslag har ju målvaktstränare så man tycker att någon borde ha infört detta om det nu varit så bra. Haken ligger ju i hur pass bred luckan ska vara. Är luckan för smal så kommer motståndarna ställa någon där för att skymma sikten totalt. Är den för bred så blir det ju fritt skottfält & på samma sätt som skytten kan skruva bollen runt muren eller böja den över muren, så kan han ju skruva bollen genom luckan & bort från keepern. Med två skyttar, en av varje skjutfot, dessutom, så blir det nog fördel för skytten. Man slår alltså bollen i en båge genom luckan. Detta har säkert testats om & om igen.

Som det är nu så blir det ganska sällan mål på frispark, så det är ju snarare det anfallande laget som i så fall borde söka nya lösningar. Målvakten vet ju tidigt vart han ska gå & har då möjlighet att styra bort bollen.
Citera
2016-02-10, 22:38
  #10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Kan ju även tänka mig att det anfallande laget skulle ställa spelare i luckan för att skymma sikten totalt för målvakten. Visst, han står då bra placerad för att nå allt men får istället förlita sig helt på reaktionsförmågan när bollen plötsligt dyker upp över muren.
Dom kan ju ställa spelare bredvid muren som skymmer målvakten nu också.

Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Du vill alltså ge fri bana fram till mål för skytten? Man gör inte så för att då skulle alla frisparkar bli ett skott på mål och då är det rätt uppenbart att det är större chans att det faktiskt blir mål.
Det blir ju ingen skillnad gentemot nu, det finns även nu en fri bana fram till mål bredvid muren.
Citera
2016-02-10, 22:42
  #11
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Hade varit bättre att ha en spelare som täcker vid stolpen annars. Som man har vid hörnor. Dock riskerar man ju att upphäva en offside vid ett sånt läge.

Man gör ju det ja. Dom här proffsspelarna har inga problem att få en kortare pass till att sitta exakt, så det skulle ju ge oändliga möjligheter för det anfallande laget.
Citera
2016-02-10, 22:45
  #12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Det blir ju ingen skillnad gentemot nu, det finns även nu en fri bana fram till mål bredvid muren.

Jo det blir skillnad. Det är lättare att få bollen till att bara stiga uppåt än att få den till att först stiga rejält upp & sedan rejält ner på så kort avstånd.

EDIT: Fan jag läste för fort & missförstod. Skillnaden ligger i att med lucka i mitten så kan man skruva bollen åt bägge hållen. Nu så täcker muren upp rätt bra både på bredd & höjd.
__________________
Senast redigerad av Stivali 2016-02-10 kl. 22:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback