• 1
  • 2
2016-02-10, 11:45
Medlem
Attacherads avatar
Hej Flashback,

Jag har ett ljudligt problem med mitt avlopp. Det lter exakt s hr. Vattnet rinner dock igenom utan problem och jag har prvat diverse medel som ska hjlpa, t.ex avloppsrensare frn Falk(?) samt vattenkokare och i omgngar krt igenom. Problemet kvarstr dock.

r det ngon som direkt kan sga vart felet kan tnkas sitta? Eftersom att vattnet rinner igenom rtt fort s verkar det ju inte vara ngot strre objekt som gr att det gurglar, men vad vet jag?

Tacksam fr tips hur jag tgrdar problemet!
Citera
2016-02-10, 11:54
Medlem
SkateBlinds avatar
Det lter som att det skulle kunna sitta lngre bort p stammen, prova att fylla upp ett par spannar med vatten och diskhon och slpp ut under tiden som du har rinnande vatten. Se fall det stoppar upp. I normalfallet kan det ta en stund innan stoppet mrks i vasken och d har du kanske redan skljt klart.

Vaskrensare r smidigt att jobba med, en i var ho s att du kan skapa vakuum. Alternativt rensspiral eller tunn slang som skapar ett enormt vattentryck som du kan kra ner med hett vatten igng.
Citera
2016-02-10, 12:17
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Det lter som att det skulle kunna sitta lngre bort p stammen, prova att fylla upp ett par spannar med vatten och diskhon och slpp ut under tiden som du har rinnande vatten. Se fall det stoppar upp. I normalfallet kan det ta en stund innan stoppet mrks i vasken och d har du kanske redan skljt klart.

Vaskrensare r smidigt att jobba med, en i var ho s att du kan skapa vakuum. Alternativt rensspiral eller tunn slang som skapar ett enormt vattentryck som du kan kra ner med hett vatten igng.

Gr det att kpa ngot sdant och koppla p vattenkranen eller mste man investera en hisklig summa pengar fr att skapa tryck, t.ex. maskin osv?

Vaskrensare frmodar jag r en propp med pinne? Tv sdana kan allts eventuellt lsa problemet tror du?

Iden med spannarna, menar du att jag ska fylla diskhon med vatten (stngt avlopp) sedan ppna avloppet och lta vattnet brja rinna ut medan jag ser p med vattenhinkar med sikte mot avloppet?

Kan tillgga att det inte r ngon dlig lukt frn avloppet samt att det drjer ett tag innan gruglandet brjar frn det att man tappat ut allt vatten, kanske 10 sekunder, hgst 15 sekunder. Det lter dock ven nr diskmaskinen tmmer ut vattnet. Frmodligen sitter stoppet lngt bak? Kanske r bttre med rensspiral?
Citera
2016-02-10, 12:36
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Gr det att kpa ngot sdant och koppla p vattenkranen eller mste man investera en hisklig summa pengar fr att skapa tryck, t.ex. maskin osv?

Vaskrensare frmodar jag r en propp med pinne? Tv sdana kan allts eventuellt lsa problemet tror du?

Iden med spannarna, menar du att jag ska fylla diskhon med vatten (stngt avlopp) sedan ppna avloppet och lta vattnet brja rinna ut medan jag ser p med vattenhinkar med sikte mot avloppet?

Kan tillgga att det inte r ngon dlig lukt frn avloppet samt att det drjer ett tag innan gruglandet brjar frn det att man tappat ut allt vatten, kanske 10 sekunder, hgst 15 sekunder. Det lter dock ven nr diskmaskinen tmmer ut vattnet. Frmodligen sitter stoppet lngt bak? Kanske r bttre med rensspiral?

Absolut kan du kpa det, till exempel p jula.

Jag tycker det lter som att det ligger ute vid stammen eftersom det kommer 10-15 sekunder efter avtappning.

Tanken med spannarna och fylld ho var fr att se om du kan skapa ett verfld med vatten s att du ser om det r stopp lngre ut, det rcker inte med vattnet i hon fr att stadkomma det.

Jag personligen tycker att rensspiral inte ska anvndas, bttre med en slang som spolar hett vatten och prisskillnaden r inte s stor heller.
Citera
2016-02-10, 12:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
I lnken du lade upp stod det ju "unvented" det dr beror p att luftningen p avloppsstammen r tt.

Bor du i villa eller lgenhet?

Bor du i villa har du frmodligen en luftningsventil eller ledning p vinden eller p taket.

Samma visa om du bor i lgenhet, men d r det hyresvrden alternativt bostadsrttsfreningens sak.
Citera
2016-02-10, 14:16
Medlem
Samma problem har vi ven i villan i kkets avlopp... Farsans bsta tips r Yes diskmedel.. vrka ner detta i avloppet sedan spola varmt vatten. (Brukar faktiskt fungera riktigt bra oftast) skall ven tillgga att han r fastighetssktare och jobbat med detta i 40 r. (Om det har ngn betydelse i sammanhanget).
Citera
2016-02-10, 14:21
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Samma problem har vi ven i villan i kkets avlopp... Farsans bsta tips r Yes diskmedel.. vrka ner detta i avloppet sedan spola varmt vatten. (Brukar faktiskt fungera riktigt bra oftast) skall ven tillgga att han r fastighetssktare och jobbat med detta i 40 r. (Om det har ngn betydelse i sammanhanget).

Ja det r ett bra tips om det inte r ett ofta frekommande problem. Risken r annars att Yes lser upp fettet, men att fettet stelnar lngre ner igen och d har du helt pltsligt 2 punkter som stoppar upp.
Citera
2016-02-10, 16:23
Moderator
Tystnads avatar
Luftningsrret frn avloppstammen som mynnar ut p taket r igentppt
Citera
2016-02-10, 16:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Luftningsrret frn avloppstammen som mynnar ut p taket r igentppt
Precis. Det blir "baksug" eller hur man ska sga
Citera
2016-02-10, 17:11
Medlem
cacas avatar
Grattis! Gurglandet r tecken p kommande problem med stopp i avloppet!

Skulle det vart stopp i luftrret med ntt skulle alla avrinning g lngsamt och avlopp/Toa mm skulle bete sig konstigt.
Prova grna huskurer som spola lnge med hett vatten, yes, propplsare etc.

Men vill du f bort skiten en ggr fr alla s r min rekommendation hgtryckstvtt samt slang avsett fr spola rent avlopp ca 15 meter, bort med rr vid avloppet och ner med slang en bit, p med fullt tryck! Mata in slang och dra tillbaka med spolning, ppna rensluckan till avlopp och kr drifrn ocks. Med 15 meter kommer man ut en rejl bit. Efter det ska avloppen vara rena!

Oftast beror problem p fett som skljs ner i avlopp och tpper till, vid mer otur kan du ftt nn sttning i avlopp alt trrtter som vuxit in spec om man har gamla cementrr etc.
Citera
2016-02-10, 18:44
Medlem
Attacherads avatar
Bra svar! Ska tillgga att jag bor i bostadsrtt. Jag har kollat upp vad det skulle kosta att f hit en rris och efter den prischocken s tnkte jag att jag frmodligen kan kolla lget med Flashback frst fr att se vad tipset r.

Ska kolla upp om jag kan hitta en slang som gr att montera p kranen och sen trnga ned i avloppet fr att spola hett vatten.

Tipset om YES lt ven det intressant. Kan tnka mig att det fungerar. Har prvat andra huskurer som avloppslsare, bakpulver och vinger m.m. Inget verkar bita p problemet och jag tror att det r fr att det sitter lngre bak i rret (ca 10 sekunder innan det brjar gurgla efter att man t.ex. hllt av en kastrull med vatten).

Avloppsrensare vntar jag med eftersom att ngra av er tyckte att det inte var den frsta lsningen men kanske den sista.

Frgan r vart man vnder sig fr att f tag i en kopplare som fungerar p en vanlig kkskran samt en slang mnad fr att spola rent i avloppet? r det Jula, Rusta osv det med?
Citera
2016-02-10, 20:15
Medlem
scontris avatar
Bor du i bostadsrtt s ringer du av styrelsen anlitad spolfirma som kommer och inspekterar och spolar vid behov. Skulle stta mina slantar p att en fgel har byggt bo i luftningen eller att den r igensatt p annat stt.
Hur som helst tillhr stammarna freningen och r sledes ingenting du ska st fr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in