• 1
  • 2
2016-02-10, 11:45
Medlem
Attacherads avatar
Hej Flashback,

Jag har ett ljudligt problem med mitt avlopp. Det låter exakt så här. Vattnet rinner dock igenom utan problem och jag har prövat diverse medel som ska hjälpa, t.ex avloppsrensare från Falk(?) samt vattenkokare och i omgångar kört igenom. Problemet kvarstår dock.

Är det någon som direkt kan säga vart felet kan tänkas sitta? Eftersom att vattnet rinner igenom rätt fort så verkar det ju inte vara något större objekt som gör att det gurglar, men vad vet jag?

Tacksam för tips hur jag åtgärdar problemet!
Citera
2016-02-10, 11:54
Medlem
SkateBlinds avatar
Det låter som att det skulle kunna sitta längre bort på stammen, prova att fylla upp ett par spannar med vatten och diskhon och släpp ut under tiden som du har rinnande vatten. Se fall det stoppar upp. I normalfallet kan det ta en stund innan stoppet märks i vasken och då har du kanske redan sköljt klart.

Vaskrensare är smidigt att jobba med, en i var ho så att du kan skapa vakuum. Alternativt rensspiral eller tunn slang som skapar ett enormt vattentryck som du kan köra ner med hett vatten igång.
Citera
2016-02-10, 12:17
Medlem
Attacherads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Det låter som att det skulle kunna sitta längre bort på stammen, prova att fylla upp ett par spannar med vatten och diskhon och släpp ut under tiden som du har rinnande vatten. Se fall det stoppar upp. I normalfallet kan det ta en stund innan stoppet märks i vasken och då har du kanske redan sköljt klart.

Vaskrensare är smidigt att jobba med, en i var ho så att du kan skapa vakuum. Alternativt rensspiral eller tunn slang som skapar ett enormt vattentryck som du kan köra ner med hett vatten igång.

Går det att köpa något sådant och koppla på vattenkranen eller måste man investera en hisklig summa pengar för att skapa tryck, t.ex. maskin osv?

Vaskrensare förmodar jag är en propp med pinne? Två sådana kan alltså eventuellt lösa problemet tror du?

Idéen med spannarna, menar du att jag ska fylla diskhon med vatten (stängt avlopp) sedan öppna avloppet och låta vattnet börja rinna ut medan jag öser på med vattenhinkar med sikte mot avloppet?

Kan tillägga att det inte är någon dålig lukt från avloppet samt att det dröjer ett tag innan gruglandet börjar från det att man tappat ut allt vatten, kanske 10 sekunder, högst 15 sekunder. Det låter dock även när diskmaskinen tömmer ut vattnet. Förmodligen sitter stoppet långt bak? Kanske är bättre med rensspiral?
Citera
2016-02-10, 12:36
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attacherad
Går det att köpa något sådant och koppla på vattenkranen eller måste man investera en hisklig summa pengar för att skapa tryck, t.ex. maskin osv?

Vaskrensare förmodar jag är en propp med pinne? Två sådana kan alltså eventuellt lösa problemet tror du?

Idéen med spannarna, menar du att jag ska fylla diskhon med vatten (stängt avlopp) sedan öppna avloppet och låta vattnet börja rinna ut medan jag öser på med vattenhinkar med sikte mot avloppet?

Kan tillägga att det inte är någon dålig lukt från avloppet samt att det dröjer ett tag innan gruglandet börjar från det att man tappat ut allt vatten, kanske 10 sekunder, högst 15 sekunder. Det låter dock även när diskmaskinen tömmer ut vattnet. Förmodligen sitter stoppet långt bak? Kanske är bättre med rensspiral?

Absolut kan du köpa det, till exempel på jula.

Jag tycker det låter som att det ligger ute vid stammen eftersom det kommer 10-15 sekunder efter avtappning.

Tanken med spannarna och fylld ho var för att se om du kan skapa ett överflöd med vatten så att du ser om det är stopp längre ut, det räcker inte med vattnet i hon för att åstadkomma det.

Jag personligen tycker att rensspiral inte ska användas, bättre med en slang som spolar hett vatten och prisskillnaden är inte så stor heller.
Citera
2016-02-10, 12:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
I länken du lade upp stod det ju "unvented" det där beror på att luftningen på avloppsstammen är tät.

Bor du i villa eller lägenhet?

Bor du i villa har du förmodligen en luftningsventil eller ledning på vinden eller på taket.

Samma visa om du bor i lägenhet, men då är det hyresvärden alternativt bostadsrättsföreningens sak.
Citera
2016-02-10, 14:16
Medlem
Samma problem har vi även i villan i kökets avlopp... Farsans bästa tips är Yes diskmedel.. vräka ner detta i avloppet sedan spola varmt vatten. (Brukar faktiskt fungera riktigt bra oftast) skall även tillägga att han är fastighetsskötare och jobbat med detta i 40 år. (Om det har ngn betydelse i sammanhanget).
Citera
2016-02-10, 14:21
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Samma problem har vi även i villan i kökets avlopp... Farsans bästa tips är Yes diskmedel.. vräka ner detta i avloppet sedan spola varmt vatten. (Brukar faktiskt fungera riktigt bra oftast) skall även tillägga att han är fastighetsskötare och jobbat med detta i 40 år. (Om det har ngn betydelse i sammanhanget).

Ja det är ett bra tips om det inte är ett ofta förekommande problem. Risken är annars att Yes löser upp fettet, men att fettet stelnar längre ner igen och då har du helt plötsligt 2 punkter som stoppar upp.
Citera
2016-02-10, 16:23
Moderator
Tystnads avatar
Luftningsröret från avloppstammen som mynnar ut på taket är igentäppt
Citera
2016-02-10, 16:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Luftningsröret från avloppstammen som mynnar ut på taket är igentäppt
Precis. Det blir "baksug" eller hur man ska säga
Citera
2016-02-10, 17:11
Medlem
cacas avatar
Grattis! Gurglandet är tecken på kommande problem med stopp i avloppet!

Skulle det vart stopp i luftröret med nått skulle alla avrinning gå långsamt och avlopp/Toa mm skulle bete sig konstigt.
Prova gärna huskurer som spola länge med hett vatten, yes, propplösare etc.

Men vill du få bort skiten en ggr för alla så är min rekommendation högtryckstvätt samt slang avsett för spola rent avlopp ca 15 meter, bort med rör vid avloppet och ner med slang en bit, på med fullt tryck! Mata in slang och dra tillbaka med spolning, öppna rensluckan till avlopp och kör därifrån också. Med 15 meter kommer man ut en rejäl bit. Efter det ska avloppen vara rena!

Oftast beror problem på fett som sköljs ner i avlopp och täpper till, vid mer otur kan du fått nån sättning i avlopp alt trärötter som vuxit in spec om man har gamla cementrör etc.
Citera
2016-02-10, 18:44
Medlem
Attacherads avatar
Bra svar! Ska tillägga att jag bor i bostadsrätt. Jag har kollat upp vad det skulle kosta att få hit en röris och efter den prischocken så tänkte jag att jag förmodligen kan kolla läget med Flashback först för att se vad tipset är.

Ska kolla upp om jag kan hitta en slang som går att montera på kranen och sen tränga ned i avloppet för att spola hett vatten.

Tipset om YES lät även det intressant. Kan tänka mig att det fungerar. Har prövat andra huskurer som avloppslösare, bakpulver och vinäger m.m. Inget verkar bita på problemet och jag tror att det är för att det sitter längre bak i röret (ca 10 sekunder innan det börjar gurgla efter att man t.ex. hällt av en kastrull med vatten).

Avloppsrensare väntar jag med eftersom att några av er tyckte att det inte var den första lösningen men kanske den sista.

Frågan är vart man vänder sig för att få tag i en kopplare som fungerar på en vanlig kökskran samt en slang ämnad för att spola rent i avloppet? Är det Jula, Rusta osv det med?
Citera
2016-02-10, 20:15
Medlem
scontris avatar
Bor du i bostadsrätt så ringer du av styrelsen anlitad spolfirma som kommer och inspekterar och spolar vid behov. Skulle sätta mina slantar på att en fågel har byggt bo i luftningen eller att den är igensatt på annat sätt.
Hur som helst tillhör stammarna föreningen och är således ingenting du ska stå för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in