Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-08, 23:57
  #1
Medlem
Titanic191204s avatar
Jag har en 4 år gammal ASUS laptop och idag efter att jag startat den så hör jag ett skärande pipande ljud från mitt rum och gick och lyssnade överallt, till min stora förvåning kom det från datorn, låter som det kommer från datorns vänstra sida.
Detta ljud har jag aldrig tidigare hört från datorn. Och det är väldigt svagt men den som har bra hörsel hör det. Pappa hörde det också.
Nu har jag stängt av datorn men hör fortfarande ljudet och tänkte men det kan väl aldrig komma från datorn då den är avstängd, men det är datorn det kommer ifrån.
Kan tillägga att datorn fick en ny hårddisk för några månader sen då den förra var helt slut.
Så undrar, finns det någon som har en aning om vad som hänt? Någon som vet vart ifrån ljudet kan komma å varför?
Det är en speldator och jag spelar ofta på den men spelar aldrig spel som blir för jobbig för datorn. Och datorn står på en kylplatta så den blir inte varm heller.
Citera
2016-02-09, 00:51
  #2
Medlem
Låter det alltså om datorn även när den är avstängd? -> Dra ur sladden - Låter fortfarande?

Har du kylplatta ned sladd? -> Dra ur den sladden - Låter fortfarande?

Med datorn avstängd och sladden urdragen: Tag ur batteriet och sätt i sladden. Låter fortfarande?
Citera
2016-02-09, 07:10
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2016-02-09, 19:30
  #4
Medlem
Min Lenovo Thinkpad W510 har samma problem, eller det verkar vanligt för thinkpads men ändå.

Om datorn inte arbetar så hårt (idle typ) så hörs det, annars försvinner det, så det är nån typ av coil whine för mig, kanske kan vara samma för dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback