Citat:
Minns sommaren 86. Mitt under kalla kriget övade 2 viggen flygplan krig över vår bygd. Blåsigt var det den dagen! Jag och mina klasskompisar i 3 an tittar ut över himlen och ser till vår förskräckelse att planen krockar med varandra, eller rättare sagt toutchar varandra. Det börjar ryka ur det ena planet och det andra störtar omedelbart. Det andra är kvar en liten stund men sen störtar även de. Båda piloterna hinner skicka ut sig genom katapult och överlevde. En hängde i sin fallskärm och flög över vår skola men landade på en åker en bit bort. Däremot så var jag skitskraj som liten pojk att ena planet störtade i vårt hus. De såg nämligen ut så på långt håll. Det hade ju inte det. Dock var det endast 500 m från vårt hus. Pappa sa senare att hela huset skakade o ch det blev en Spricka i fasaden. En kille på skolan fick en s.k blindgångare, oladdad bomb i sitt hus. Ett hus där det var fullt med barn i. ( dagmamma) den gick igenom 3 vån och ner i källaren. Minuter innan lekte de flera barn där.
Minns hur det låg flygplansdelar utspridda över de åkrar planen störtade i. Fullt med brandbilar, militärfordon, poliser och media och helikopter. Det tog ca 10 är innan det växte nått på nedslagsplatsen. Pga flygfotogen. Har fortfarande en mutter som luktar olja från ena viggenplanet som vi hittade på platsen.folk plockade nämligen delar, fast man inte fick det. Kuriosa är att ena piloten var det som störtade med JAS i Stockholm vid vattenfestivalen på 90 talet. Eller om det var JAS kraschen i Linköping på Saab? Minns ej riktigt.
Dramatisk barndomsminne!!!
Minns hur det låg flygplansdelar utspridda över de åkrar planen störtade i. Fullt med brandbilar, militärfordon, poliser och media och helikopter. Det tog ca 10 är innan det växte nått på nedslagsplatsen. Pga flygfotogen. Har fortfarande en mutter som luktar olja från ena viggenplanet som vi hittade på platsen.folk plockade nämligen delar, fast man inte fick det. Kuriosa är att ena piloten var det som störtade med JAS i Stockholm vid vattenfestivalen på 90 talet. Eller om det var JAS kraschen i Linköping på Saab? Minns ej riktigt.
Dramatisk barndomsminne!!!
Det var samma pilot både i Stockholm och Linköping