2016-03-16, 02:05
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennynimme
Minns sommaren 86. Mitt under kalla kriget övade 2 viggen flygplan krig över vår bygd. Blåsigt var det den dagen! Jag och mina klasskompisar i 3 an tittar ut över himlen och ser till vår förskräckelse att planen krockar med varandra, eller rättare sagt toutchar varandra. Det börjar ryka ur det ena planet och det andra störtar omedelbart. Det andra är kvar en liten stund men sen störtar även de. Båda piloterna hinner skicka ut sig genom katapult och överlevde. En hängde i sin fallskärm och flög över vår skola men landade på en åker en bit bort. Däremot så var jag skitskraj som liten pojk att ena planet störtade i vårt hus. De såg nämligen ut så på långt håll. Det hade ju inte det. Dock var det endast 500 m från vårt hus. Pappa sa senare att hela huset skakade o ch det blev en Spricka i fasaden. En kille på skolan fick en s.k blindgångare, oladdad bomb i sitt hus. Ett hus där det var fullt med barn i. ( dagmamma) den gick igenom 3 vån och ner i källaren. Minuter innan lekte de flera barn där.
Minns hur det låg flygplansdelar utspridda över de åkrar planen störtade i. Fullt med brandbilar, militärfordon, poliser och media och helikopter. Det tog ca 10 är innan det växte nått på nedslagsplatsen. Pga flygfotogen. Har fortfarande en mutter som luktar olja från ena viggenplanet som vi hittade på platsen.folk plockade nämligen delar, fast man inte fick det. Kuriosa är att ena piloten var det som störtade med JAS i Stockholm vid vattenfestivalen på 90 talet. Eller om det var JAS kraschen i Linköping på Saab? Minns ej riktigt.
Dramatisk barndomsminne!!!

Det var samma pilot både i Stockholm och Linköping , så minst tre krascher för den sopan alltså.
Citera
2016-03-18, 10:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
En sjuk grej var när familjen , (när jag var i tonåren) och jag åkte med m/s Estonia 2 v innan hon sjönk. Jag har fortfarande minne från resan, personalen mm. Jag har en hel sparade souvenirer kvar från båten med Estline loggan på. Men de allra sjukaste var att pappa bokade nyresa. En nyresa som skulle varit samma dag hon sjönk, men avbokade den kryssningen. Då arbetskollegorna gäller ville åka till Norge och friska. Tur nog för min skull!
Kan berätta att min farsa skulle egentligen åkt med Estonia natten hon förliste. Men hans damsällskap blev hastigt sjuk och resan avbokades dagen innan.
Citera
2016-03-18, 13:32
Medlem
Åttog mig med en kompis att städa ett slott/herrgård i mellersta Sverige. Inte jättestort men 3 vån-4 v. Som numera är en släktgård. Det var inte så smutsigt, men det skulle dammsugas och dammas och våttorkas. 1 v hade vi på oss. Där gick vi bland alla 1700-tals tavlor och rokokomöbler. Sist skulle vi städa den infödda vinden. När vi kommer upp är den inrädd som ett bibliotek/förvaring av massa prylar/ dokument. På mitten står en gammal kista. I nyfikenhet öppnar vi den och dom om vår förvåning när vi längst upp hittar en stor gammal naziflagga. Ovan på det 2 sablar. Vågade inte röra där. Men var nyfiken vad som låg under den!? I hyllorna såg vi till börja med massa nazimedaljer och annat krimskrams från Tyskland. Ett mässingshuvud av Hitler och ett mässingshuvud av tysk soldat med den klassiska hjälmen. Men det riktigt spektakulära var alla maskinskrivna lätt gulna med swastikastämpel dokument i hyllorna med korrespondens mellan Sverige och Tyskland och även Norge. Minns flera dokument om norska motståndsrörelsen mm. Bilder på ett sjöflygplan nedanför slottet. Och fester på slottet med massa kostymklädda män.Kartor och massa massa andra dokument. Och även tyska krigsmagasin med bilder och framgångar i Italien och soviet. Men även litteratur om Tyskland efter kriget. Den tyska armén på 50-60 tal, konstigt nog. De som hade bott i huset under 30-60 tal hade uppenbart varit nazister. Jag har ju tystnadsplikt så kan inte säga namnet på ägarna eller slottet tyvärr. Men en upplevelse över det normala. Nån som vart med om liknande nazigrejer från gärna dela med sig. By the way så sa jag till de (levande släkt till nazisterna) som öppnade slottet för mig om grejerna vi sett. De blev irritation och de blev sura att vi sätt grejerna. Och så sade att ni vet att ni har tystnadsplikt.
Citera
2016-03-18, 15:52
Medlem
Ja! Det var så på den firman. I anställningskontraktet stod det så. Tysnadspliktsprincipen finns på många städfirmor, och massa andra branscher ju. Inom hela sjukvårdssektorn så är det ex väl så?
Citera
2016-03-18, 18:11
Medlem
Jobbade som fastighetsskötare i Stockholm i början av 00-talet. Jag och kompisen fick ett uppdrag att åka och laga söndersuttit handfat (?) på toa hos en tjej i 25 års åldern. Vi vet mkt väl vem hon är. En blonderad bimbo, röka på tjej där det ofta förekommer fylla och bråk med polis och vakt tillkallad. Hon stönade så högt att det lät i hela trapphuset. Så första gången jag gick dit så var det för att ge henne varning. Och hon skärpte till sig. Men nu åter till mig och kompisen och det trasiga handfatet. Väl inne i den lilla lägenheten så ser vi att det ligger stringtrosor på vårt arbetsmaterial ( som vi dumpad dagen innan där) Hon frågar om vi vill ha kaffe och vi svara att det väl var ok. Efter vi fixat med nytt handfat så bjuds vi på vårt kaffe. och då börjar hon berätta att hon varit modell. Ja ha , sa vi. Vill ni ser bilder? sa hon. Ok sa vi . Då tar hon fram nakenbilder och typ p-tidningar och visar oss. Det är uppenbarligen hon på bilderna. Jag vet inte riktigt varför hon vill visa oss det där bilderna, än i dag? Men har mina teorier !?
Det första jag säger är att jag hatar porr och är gift och tittar inte på andra flickor. Men kompisen tittar lite på dem och muttrar något snällt till henne. Jag sa sen att jag tycker hon skulle sluta med det där självkänsleförstörande beteendet. Då börjar hon typ gråta och berättar om att hon hade blivit sexuellt utnyttjad. Hon trodde absolut inte att vi skulle reagera som vi gjorde, vilket nog kom som en chock. Det finns vackra kvinnor, men jag behandlar dem med respekt sa jag. Hade jag visat bilder på mig för nån tjej så hade jag blivit anmäld kanske. Betyder det att du kan visa mig bilder så här? sa jag Då skämdes hon och bad typ om förlåtelse. Jag tröstade henne och sa att hon bör söka hjälp. Sen gick vi. Efter det var hon mkt snällare mot mig och visade respekt och lyssnade till mina råd..tror jag?
Citera
2016-03-19, 10:05
Medlem
Asså, detta är kanske mera för en annan tråd. Men jag jag var på Arvikafestivalen 08 såg jag en snubbe som låg med öppen mun i leran. En annan ställer sig och pissar i hans mun. Han stänger den inte. Efteråt skrattar båda.
Citera
2016-03-22, 22:32
Medlem
Starfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Det sjukaste jag sett var när jag kom hem från skolan på hösten -01 och farsan satt bänkad vid teven. Han förklarade uppjagat att det var ett plan som flugit in i ena tornet på world trade center och jag slog mig ner bredvid honom för att beskåda eländet. Jag trodde först att det handlade om ett litet sportflygplan men blev snart varse att det var ett trafikflygplan. Bara minuter senare kom det andra planet och slog in i andra tornet. Minns att jag och farsan satt och diskuterade hur jävligt det skulle vara att få bukt på elden och återställa tornen. Och bara kort senare rasade bägge två. Det var nog det sjukaste jag sett. Jag insåg det nog inte då, men att i efterhand förstå att man på livesänd teve bevittnat något som kostade tusentals människor livet är fan rätt sjukt när man tänker efter.

Jag satt och spelade Diablo 2 och halvtitta på Tv, så skrek jag på morsan - fan det är den där filmen "Skyskrapan brinner" den e rätt bra, kom titta.

Sen förstod jag att det var på riktigt.
Citera
2016-03-22, 22:47
Medlem
Starfishs avatar
Får väl tillägga något med.

Såg en kille klättra ut från sin balkong på 7 våningen och försökte ta sig in hos grannen men tappade greppet och föll hela vägen ner till 2 vån där han slog i ett plåttak för att sedan studsa vidare ut och landa på gräsmattan, han tappa nog luften men efter en minut så hörde man ett brööl som lät som en brunstig älg.

Två dagar senare kom han hem med taxi gåendes med kryckor och ett gipsat ben.

Själva fallet gick i slowmotion för mig, trodde människor föll snabbare, eller upplevde jag det bara som att det gick sakta pga chock eller nått. Något jag aldrig kommer glömma.
Men helt sjukt att han överlevde, dessutom uppe och haltar rundor på gården 2 dagar senare.

Efter det blev han vräckt, från tydligen en social lägenhet som var åt psykisk sjuka människor eller något, då jag fick i uppdrag som områdets vaktmästare praktikant att städa ur skiten i hans lägenhet. Praktikanter får alltid de fina jobben.

Kan säga så mycket som att insidan på lägenheten såg ut som något från en skräckfilm, badkaret fyllt med blod, sönderslagna möbler, piss o skit på väggarna, sjukhussäng med remar innne i sovrummet, en fåtölj i köket, rivmärken överallt, ritat med blod på parketten och mycket mer.

Han var psykisk sjuk och tydligen så var grejen att han var schizofren och trodde det var ett gäng med något som skulle fånga han.
Citera
2016-03-23, 09:53
Medlem
Har varit med om något liknande. Dock inte urstädning. Snarare utröjning! Som fastighetsskötare i Stockholm gick vi in med huvudnyckel då det var en akut vattenläcka i lgh en. Väl inne så låg det en halvmeter hög med post och reklam och lägenheten såg ut som 7 svåra år. Killen hade inte betalt hyran på ett 1/2 är ( fastighetsägaren verkade inte noterat det förrns vi sa att vi sett alla hyresavier på golvet)killen som bodde där hade fått psykisk brakedown och dragit!
Lägenheten såg ut som 7 svåra år. För det första sprang det råttor som bajsade. Sen var det en blandning av militära saker, han var tydligen med i hemvärnet, p-tidningar och rullar, kristna böcker, han var tydligen en kyrkans män oxå, han var till yrket ambulanssjukvårdare. sen sopor och åter sopor och högar som var sorterade att återvinnas, men som han aldrig dristade sig att kasta. Så sjukt skitit kök med flera år gammal mat som stod framme. Hittade ett öppnat köttfärspaket i skafferiet. Tiden gick och läckan lagades. Dock så behövde hela toa och kök slängas ut pga av v skadan. Vilket inte gjorde ngt, såg ju ändå hemskt ut. Efter ett halvår ca, på juridisk väg så fick h- värden rätt att slänga allt i lgh och totalrenovera. Vi satte på oss munskydd och började röjja. Tömde säkert 50 sopsäckar och alla möbler. Hittade 3 st vapen. Så vi ringde polisen som tog dem och ammunition med sig. Några hylsor behöll jag som kuriosa 😇 men den killen som bodde där startade upp livet på annan ort. Gifte sig och blev politiker. Undrar om hans närstående vet om hans vidriga förflutna?
Citera
2016-03-23, 11:27
Medlem
Polaren fixade i början av 00 talet olika sätt att inte få P-böter i Stockholm. Hans ställde sig på massa ställen där man inte fick stå, utan att få böter. Nästan vill säga. Det enklaste han gjorde var att sno andras böter på vindrutan och satte på sin egen. I regel orkade/ brydde sig inte p- vakterna inte om en redan botad bil i tron att den redan fått böter. Men inte alltid. Sen skaffade han sig reggplåt från vinröd Jamaicans BMW och satte på svensk vinröd BMW, ändrade chassinummer och ställde bilen på post-boxadress i Jamaica. Ev böter på den Jamaicanska BMW n såg han aldrig röken av. Minns hur han stod på taxificka på sergels torg Bla. En annan grej var att han köpte en beg chefsbrandbil. En Volvo 850. Med blåljus, stripning mm. Sen satte han egen påhittad men trovärdigt ,inplastat p-tillstånd kort i vindrutan räddningstjänsten storstockholm, som gav han rätt att stå i hela stan. Sen så kopierade han självklart handikappskort och la i rutan. Men det kunde de ibland kolla upp, så det var svårare. Men sist men inte minns så hade han en liten minilastbil med baklift, ni vet, den stod han på trottoarer, utanför hus, varsomhelst, låste bilen men lät hissen baktill vara nerfälld och där hade han en ful, skittung möbel. I vindrutan stod det" flytt pågår- tillfälligt p tillstånd utfärdat av fastighetsägaren " Han kunde vara borta i flera timmar på det sättet och ha gratisparkering mitt i stan, den stollen!
Citera
2016-03-23, 12:52
Medlem
En annan anektod ,med samma kille som fixade gratisparkeringar, är att han med sin minilastbil körde till allehanda konserter på globen, cirkus i Stockholm och andra konserter, där det serverades mat och dryck.

Det var nämligen så att polaren ville gå på konserter gratis. Och han lyckades planka in! Hur då? Jo exempelvis så uppträdde Bon jovi , tror jag att det var,i Stockholm. Polaren gjorde så att han åkte till Ö/B och köpte 3 dunkar med blandsaft för 10 kr st\ för 10 är sen typ. La dem i kartong, skrev ut fejkad fraktsedel, hade fraktbolagsjacka och keps och nån typ av id bricka på bröstet som var fejk.. Gick in på baksidan av globen där det var varuleverans för kök, gick in till köket och sa att det var varor beställt, fick dem att skriva på. Sen smet han på nått konstigt sätt igenom köket ut och skulle " låna" toa. Vi en korridor såg kom han in till globen och konserten. Där tog han av sig jacka och keps och la i ett skåp. Sen hade han gratiskonsert. Efter konserten gick han lungt ut till sin minilastbil parkerad bakom globen. Detta gjorde han flera gånger på olika konserter. Tror han såg lite sport i det. Vi kallade han " Catch Me IF you can" mannen!☺
Citera
2016-03-23, 21:00
Medlem
Helsnurrigs avatar
Citat:
En annan anektod ,med samma kille som fixade gratisparkeringar, är att han med sin minilastbil körde till allehanda konserter på globen, cirkus i Stockholm och andra konserter, där det serverades mat och dryck.

Det var nämligen så att polaren ville gå på konserter gratis. Och han lyckades planka in! Hur då? Jo exempelvis så uppträdde Bon jovi , tror jag att det var,i Stockholm. Polaren gjorde så att han åkte till Ö/B och köpte 3 dunkar med blandsaft för 10 kr st\ för 10 är sen typ. La dem i kartong, skrev ut fejkad fraktsedel, hade fraktbolagsjacka och keps och nån typ av id bricka på bröstet som var fejk.. Gick in på baksidan av globen där det var varuleverans för kök, gick in till köket och sa att det var varor beställt, fick dem att skriva på. Sen smet han på nått konstigt sätt igenom köket ut och skulle " låna" toa. Vi en korridor såg kom han in till globen och konserten. Där tog han av sig jacka och keps och la i ett skåp. Sen hade han gratiskonsert. Efter konserten gick han lungt ut till sin minilastbil parkerad bakom globen. Detta gjorde han flera gånger på olika konserter. Tror han såg lite sport i det. Vi kallade han " Catch Me IF you can" mannen!☺

Har fått en ny idol. Vilket geni!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in