• 4
  • 5
2016-07-28, 20:04
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Ska man g efter bilars instruktionsbok r det ju oftast helt ok att bilen drar 1 liter olja p 100 mil. Mnga har ju backat p dessa longlifeservicar ocks p.g.a. problem. Sen kan ju saker och ting ndras som t.ex. vilken olja som ska anvndas. Eller att man inte fr fylla till max vid byte av olja p vissa. Detta str sklart inte i instruktionsboken.

Lycka till.

Jo, i VAG-bilars i synnerhet och kanske frn flera biltillverkares instruktionsbcker s r det angivet 1 liter olja per 100 mil. Det r fr att skydda tillverkarens ansvar, inget annat!

Men i de bilar jag haft genom de senaste ren, mest lgmilare, s har jag aldrig behvt fylla p olja mellan servicetillfllena. Undantaget en Audi A6 2,5 V6 med 5000 mil p mtaren, dr jag fick fylla p en halvpanna efter ngra hundra mil.

Icke att frglmma att mina ldre bilar Amazoner, 240 och 740 och ven ngra BMW aldrig tagit nn olja. Mellan oljebytena, ven om dom ibland glmdes bort...

Nu frtiden kr jag som vardagsbil Honda, ca 700 mil per r, och byter olja en gng per r.
Citera
2016-07-28, 20:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Jo, i VAG-bilars i synnerhet och kanske frn flera biltillverkares instruktionsbcker s r det angivet 1 liter olja per 100 mil. Det r fr att skydda tillverkarens ansvar, inget annat!

Visst, det handlar om att tillverkarna vill friskriva sig frn ansvar.
Citera
2016-07-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det r ngot fel p en motor som drar 1 liter olja/100 mil. Det skulle innebra pfyllning av 1 liter olja vid varannan tankning...det r orimligt.

Av alla bilar som jag gt s r det bara Audis 5-liters V10 som dragit ovanligt mycket olja, alla vriga har haft helt normala frbrukningssiffror.

Inte sagt ngot annat heller. Det var bara ett exempel p att visa p att allt som str i instruktionsboken inte r helt rimligt.

Lycka till.
Citera
2016-07-29, 16:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Inte sagt ngot annat heller. Det var bara ett exempel p att visa p att allt som str i instruktionsboken inte r helt rimligt.

Lycka till.

Dr r vi helt verens.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här