• 4
  • 5
2016-07-28, 20:04
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Ska man gå efter bilars instruktionsbok är det ju oftast helt ok att bilen drar 1 liter olja på 100 mil. Många har ju backat på dessa longlifeservicar också p.g.a. problem. Sen kan ju saker och ting ändras som t.ex. vilken olja som ska användas. Eller att man inte får fylla till max vid byte av olja på vissa. Detta står såklart inte i instruktionsboken.

Lycka till.

Jo, i VAG-bilars i synnerhet och kanske från flera biltillverkares instruktionsböcker så är det angivet 1 liter olja per 100 mil. Det är för att skydda tillverkarens ansvar, inget annat!

Men i de bilar jag haft genom de senaste åren, mest lågmilare, så har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicetillfällena. Undantaget en Audi A6 2,5 V6 med 5000 mil på mätaren, där jag fick fylla på en halvpanna efter några hundra mil.

Icke att förglömma att mina äldre bilar Amazoner, 240 och 740 och även några BMW aldrig tagit nån olja. Mellan oljebytena, även om dom ibland glömdes bort...

Nu förtiden kör jag som vardagsbil Honda, ca 700 mil per år, och byter olja en gång per år.
Citera
2016-07-28, 20:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Jo, i VAG-bilars i synnerhet och kanske från flera biltillverkares instruktionsböcker så är det angivet 1 liter olja per 100 mil. Det är för att skydda tillverkarens ansvar, inget annat!

Visst, det handlar om att tillverkarna vill friskriva sig från ansvar.
Citera
2016-07-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är något fel på en motor som drar 1 liter olja/100 mil. Det skulle innebära påfyllning av 1 liter olja vid varannan tankning...det är orimligt.

Av alla bilar som jag ägt så är det bara Audis 5-liters V10 som dragit ovanligt mycket olja, alla övriga har haft helt normala förbrukningssiffror.

Inte sagt något annat heller. Det var bara ett exempel på att visa på att allt som står i instruktionsboken inte är helt rimligt.

Lycka till.
Citera
2016-07-29, 16:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Inte sagt något annat heller. Det var bara ett exempel på att visa på att allt som står i instruktionsboken inte är helt rimligt.

Lycka till.

Där är vi helt överens.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här