2016-07-22, 05:14
Medlem
Jag byter inte olja srskilt ofta. Den kanske hinner g 3000 mil mellan bytena. Kr ven p vldigt billig olja d jag anser att alla oljor p marknaden duger. Motorn slits inte ut p dagens bilar. Min frra bil gick 40000 innan jag gjorde mig av med den och motorn var inte det minsta fel p.
Men de som vill kasta pengar i sjn och byta olja 2 gnger per r fr vl fortstta med det om de vill 😄
Citera
2016-07-22, 09:14
Medlem
Varfr dagtinga med olje o filterbyte ssk som det handlar om EN bil,jag har sex bilar o min sambo en,jag byter i alla en gng per r, vissa har d gtt betydligt mindre n n 500 mil,den jag r mest rdd om hade gtt 385 mil!Mrke p olja betydelselst bara den fyller specen,tvivlar dock p ndvndighet av att slaviskt flja rek spec ex vis Dexos 2 i en gammal Saab oavsett turbo.Kp frn Tyskland om Ni vill ha mrkesolja annars Biltema,Jula,Lidl bttre nonameolja n ingen eller lnga intervall.
Citera
2016-07-22, 17:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Jag byter inte olja srskilt ofta. Den kanske hinner g 3000 mil mellan bytena. Kr ven p vldigt billig olja d jag anser att alla oljor p marknaden duger. Motorn slits inte ut p dagens bilar. Min frra bil gick 40000 innan jag gjorde mig av med den och motorn var inte det minsta fel p.
Men de som vill kasta pengar i sjn och byta olja 2 gnger per r fr vl fortstta med det om de vill 😄
Du r allts helt ovetande om hur oljesilen i en 1,8t kan se ut nr man slarvat med oljan?
Det innebr ju att ditt inlgg r helt irrelevant fr trden.
Citera
2016-07-22, 17:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganify
Varfr dagtinga med olje o filterbyte ssk som det handlar om EN bil,jag har sex bilar o min sambo en,jag byter i alla en gng per r, vissa har d gtt betydligt mindre n n 500 mil,den jag r mest rdd om hade gtt 385 mil!Mrke p olja betydelselst bara den fyller specen,tvivlar dock p ndvndighet av att slaviskt flja rek spec ex vis Dexos 2 i en gammal Saab oavsett turbo.Kp frn Tyskland om Ni vill ha mrkesolja annars Biltema,Jula,Lidl bttre nonameolja n ingen eller lnga intervall.
Fast GM Dexos2 r ju ofta billigare n Biltemas helsyntet 5W-40.
Sg frresten att ICA Maxi hade halva priset p Shell Helix Ultra 5W-30 C3.
Citera
2016-07-22, 18:18
Medlem
Ja kan vara s kpte org GM Dexos 2. 5+ 1 liter lev till drr fr 380kr tyckte det var bra frn Dckonline.
Citera
2016-07-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enknutensak
Kolla datumet mupp, ett halvr sen.

Tack fr det. r mupp dligt eller bra?
Frgar dig fr du har ju svar p dina egna frgor?
Citera
2016-07-24, 13:28
Medlem
elbels avatar
Jag har en tradition varje nyrsdag morgon
Kra en runda tills motorn varm
ppna oljepluggen
Hugga ved tills motoroljan runnit ut
Nytt olja och filter
Deklarera med kaffe

Allts en gng per r om jag inte krt fr mkt
Citera
2016-07-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...68995&start=30

I den hr trden ovan sger en anvndare precis tvrtom, att oljan hller i 3000 mil men inte oljefiltret och att det drfr rcker att byta filtret en gng mellan varje ordinarie olje- och filterbyte.

Istllet fr att fundera p vem som har rtt r det lttare att bara byta bde filtret och oljan en extra gng mellan servicearna, s kan man vara sker p att man inte behver ngra sin dumsnlhet senare.

Att byta ett insatsfilter r fr vrigt inte mycket mer komplicerat n att byta en vldigt kladdig toarulle i sin hllare. Av med koppen, torka ur den, p med ny packning, slng gamla filtret, i med det nya filtret och skruva sedan p koppen igen.

Att olja skulle klara 3000 mil r han nog relativt ensam om att tycka. Frmodligen rcker det med att lsa bilen instruktionsbok fr att f klarhet i det dr.
Citera
2016-07-27, 12:53
Medlem
Jag har en VW golf Frn 2008

jag kpte den vid 2000mil
har snart gtt 10000mil
oljefilter och olja byte varje < 15000km har anvnt 0W-40
men numer 5W-40 frn tyska motorgold, geks i ullared sljer denna olja fr 159:-/5liter
samt purflux oljefilter (LS391) http://www.autoteileservice24.de/purflux_b38/ls391

inget kamkedjebyte nnu
Citera
2016-07-28, 00:57
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Att olja skulle klara 3000 mil r han nog relativt ensam om att tycka. Frmodligen rcker det med att lsa bilen instruktionsbok fr att f klarhet i det dr.

Ska man g efter bilens instruktionsbok klarar bde oljan och filtret 3000 mil vid long life service, om man anvnder long life olja med rtt specifikationer.
Citera
2016-07-28, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Ska man g efter bilens instruktionsbok klarar bde oljan och filtret 3000 mil vid long life service, om man anvnder long life olja med rtt specifikationer.

Ska man g efter bilars instruktionsbok r det ju oftast helt ok att bilen drar 1 liter olja p 100 mil. Mnga har ju backat p dessa longlifeservicar ocks p.g.a. problem. Sen kan ju saker och ting ndras som t.ex. vilken olja som ska anvndas. Eller att man inte fr fylla till max vid byte av olja p vissa. Detta str sklart inte i instruktionsboken.

Lycka till.
Citera
2016-07-28, 15:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Ska man g efter bilars instruktionsbok r det ju oftast helt ok att bilen drar 1 liter olja p 100 mil. Mnga har ju backat p dessa longlifeservicar ocks p.g.a. problem. Sen kan ju saker och ting ndras som t.ex. vilken olja som ska anvndas. Eller att man inte fr fylla till max vid byte av olja p vissa. Detta str sklart inte i instruktionsboken.

Lycka till.

Det r ngot fel p en motor som drar 1 liter olja/100 mil. Det skulle innebra pfyllning av 1 liter olja vid varannan tankning...det r orimligt.

Av alla bilar som jag gt s r det bara Audis 5-liters V10 som dragit ovanligt mycket olja, alla vriga har haft helt normala frbrukningssiffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in