Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-05, 10:21
  #1
Medlem
Medlemmar i Grön Ungdom, Miljöpartiets ungdomsförbund, menar att Miljöpartiets vision om ett narkotikafritt samhälle är naiv och vill införa konsumtionsrum för narkotika.

http://www.etc.se/debatt/infor-konsumtionsrum-narkotika

Citat:
Problemet är att rena sprutor är gårdagens nyhet. Sedan många år tillbaka har så kallade konsumtionsrum etablerats i flera europeiska länder. Dessa utgörs av lokaler dit brukare kan komma för att utan bestraffning konsumera en drog. Personalen vägleder bland annat i hur besökarna kan undvika farliga infektioner och anger vilka vener som är särskilt riskabla att injicera i. Vid överdoser finns motgift tillgängligt för omedelbar behandling. Verksamheten räddar liv.

Tycker det är en bra debattartikel. Jag tror att det är troligare att Miljöpartiet påverkas av sitt ungdomsförbund än att Centerpartiet påverkas av sitt (som vill legalisera cannabis).
Citera
2016-02-05, 10:36
  #2
Medlem
Helt rätt! Dags att få bort förbudspolitiken som faktiskt ej fungerar.
Citera
2016-02-05, 10:43
  #3
Medlem
Inte en krona ska offras på pundarna... Helt fel väg att gå... Att straffa packet funkar inte heller, låt dom knarka i fred.
Men hjälp ska dom inte ha...
Citera
2016-02-05, 10:44
  #4
Medlem
TheGrimComedians avatar
Bra!

Legalisera allt.
Citera
2016-02-05, 11:06
  #5
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Medlemmar i Grön Ungdom, Miljöpartiets ungdomsförbund, menar att Miljöpartiets vision om ett narkotikafritt samhälle är naiv och vill införa konsumtionsrum för narkotika.

http://www.etc.se/debatt/infor-konsumtionsrum-narkotika



Tycker det är en bra debattartikel. Jag tror att det är troligare att Miljöpartiet påverkas av sitt ungdomsförbund än att Centerpartiet påverkas av sitt (som vill legalisera cannabis).

Har miljöpartister verkligen inga angelägnare problem att lösa?

Hur korkat som helst att underlätta för narkomaner.

Det finns redan speciella rum för knarkare:
Citera
2016-02-05, 11:09
  #6
Medlem
beardbraids avatar
Ungdomsförbunden brukar komma med såna här förslag för att senare bli uppläxade av moderpartiet. Bra men inget nytt direkt.
Citera
2016-02-05, 13:08
  #7
Medlem
ozznujens avatar
Ska inte knarkare få hjälp,så ska fan inte alla feta sockernarkomaner få hjälp heller. Hur mycket kostar inte det? Jag vet inte hur många feta jävlar jag pratat med som fått skattebetalarna att betala deras knä eller höftoperationer. Ofta så gnäller de också om att de inte fått tillräckligt med hjälp.

Så fort jag hör en fet jävel gnälla över sina hälsoproblem,så håller jag på att spy. Fy fan.
Citera
2016-02-05, 13:37
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Det som stör mig är att man offrar människoliv i nollvisionens namn. Jag förstår att man inte vill uppmuntra befolkningen till att använda droger. Men vad som går alla över huvudet är att det är ju i stort sett inte en enda brukare som börjar sin bana med att injicera amfetamin eller heroin. När man väl har kommit så långt i sitt bruk så är det ju redan "för sent" så att säga. Det är en ren samhällsekonomisk vinst att se till så att alla människor kan undvika sjukdomar, oavsett om man anser att det är moraliskt rätt eller fel. Lite som att man delar ut gratis kondomer på ungdomsmottagningen. Man kanske har åsikter om att ens 14-åring är sexuellt aktiv men visst är det bättre att dom får kondomer än råkar sätta ett barn till världen. Jag vågar gissa att ett barn kostar staten mer än vad gratis kondomer i tio år kostar. På samma sätt vågar jag gissa på att det kostar betydligt mer att ta hand om en person som har nån skön blodsjukdom än vad det kostar att ha ett sprututbyte på varje vårdcentral.

Men eftersom det här är en moralfråga så spelar det ingen roll att det kostar pengar och att folk dör i onödan.
Citera
2016-02-05, 13:56
  #9
Medlem
ozznujens avatar
Detta är ett svar på Big fat cones inlägg.

Allt detta kan vi tacka Nils Bejerot för. Att den mannen någonsin blivit född är ett mysterium. Utan tvivel Sveriges farligaste man genom tiderna. Att regeringen fortfarande jobbar efter hans modell är fruktansvärt skrämmande. Vår egen lilla narkotikakoran .
__________________
Senast redigerad av ozznujen 2016-02-05 kl. 13:58.
Citera
2016-02-05, 14:59
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Detta är ett svar på Big fat cones inlägg.

Allt detta kan vi tacka Nils Bejerot för. Att den mannen någonsin blivit född är ett mysterium. Utan tvivel Sveriges farligaste man genom tiderna. Att regeringen fortfarande jobbar efter hans modell är fruktansvärt skrämmande. Vår egen lilla narkotikakoran .
Jo tack, jag är väl medveten om detta. Tycker dock att det är väldigt väldigt kul att se att Björn Fries har gjort i stort sett en helomvändning. Det som gör mig lite orolig är att det här trots allt är politik och Fries kan mycket väl bluffa och försöka sig på att wallraffa till sig någon form av skit inifrån så att säga. Det kan även bara vara jag som tänker lite för mycket, det återstår att se. Men om det bara är jag som tänker för mycket så är det fantastiskt glädjande att se att även någon som Fries faktiskt tar till sig god fakta och forskning.
Citera
2016-02-05, 18:19
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Inte en krona ska offras på pundarna... Helt fel väg att gå... Att straffa packet funkar inte heller, låt dom knarka i fred.
Men hjälp ska dom inte ha...
För det första varför?
Är inte deras liv värda mindre än andras?
Om jag tex hatar bilar, så ska vi låta de som kör bil eller blivit påkörda, bara ligga i vägkanten?

Sen kostar ju mer att skita heroinister och få sköta sig själva.
Det har man sett i både DK och CH, att brott går ned kraftigt, minskad spridning av sjukdomar.
Och i CH går tom en del tillbaka till arbetslivet och blir producerande medborgare igen.

Sen går det inte punda på heroin.
Citera
2016-02-05, 20:44
  #12
Medlem
C-3POs avatar
Jag tycker att det är ett vettigt förslag. Att det kommer från Grön ungdom får man väl sortera in i kategorin att även en blind höna hittar ett korn då och då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback