Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-04, 20:51
  #1
Medlem
Hamas har slagit ihop sina geniknölar och konstruerat den här:
http://speisa.com/modules/articles/i...le-issues.html

Vad tycker ni ?
Ska Västvärlden och Israel börja darra av skräck nu ?
Blir det kvinnor och barn som måste köra den eller ?

Intressant om ni kan hitta mer om den här intressanta skapelsen ?
Varför tar inte Hamas steget fullt ut om att de har byggt vätebomber också ?
De kan ju lika gärna köra samma politik som NordKorea ?
Citera
2016-02-04, 20:57
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
England och USA använde sig av falska stridsvagnar och båtar innan dagen D. Så det har fungerat i historien.
Citera
2016-02-04, 21:17
  #3
Medlem
J.Blazes avatar
Det verkar som den blev lagat i ett showsyfte för och visa vad som dödar dem. Tror inte dem har lagat den för ett militärt syfte.
Folk som du och tydligen han som du länkar till är ute efter mer och förlöjliga Hamas med egna påståenden.
Citera
2016-02-04, 22:33
  #4
Medlem
franges avatar
Har de fått lite tips och bygghjälp utav Iran, möjligen?
Citera
2016-02-05, 02:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
England och USA använde sig av falska stridsvagnar och båtar innan dagen D. Så det har fungerat i historien.

Javisst så är det ju så- man kan ju se av bilderna att det som en av kommentarerna lyder "att det är en stor kartong ovanpå en folkvagn" Haha ! Det är ju naturligtvis fullkomligt skrattretande alltihopa.

Men vi kan ju se den andra aspekten utav stridsvagnen att den ska tjäna som en moralbooster för de egna trupperna och egna befolkningen ? Hur väl fungerar det egentligen, man tycker ju genom att Palestina antagligen har tillgång till Internet att de själva bör ha någon slags koll på omgivningen - tex att Israel är totalt överlägsen militärt sett.

Eller styr Hamas över någon slags blockering av Internet liknande Iran mfl skitländer ?

Enklast vore ju för Hamas att kapitulera helt och acceptera nederlaget. Ibland är det större mod att kapitulera än att fortsätta att härja på ?

Åja, jag ska inte fundera på detta nu - Återgår till Hamas stridsvagn:
Visst är det värdefullt att kunna ha mockups men där får man tänka på syftet, vad är det man vill åstadkomma med att ha dessa ?
I detta fallet verkar det ju en smula oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av J.Blaze
Det verkar som den blev lagat i ett showsyfte för och visa vad som dödar dem. Tror inte dem har lagat den för ett militärt syfte.
Folk som du och tydligen han som du länkar till är ute efter mer och förlöjliga Hamas med egna påståenden.

Nej jag är både road och en smula imponerad av deras påhittighet, jag menar raketer utav salpeter + socker ?
När de inte kan smuggla in salpeter så kan man ju koka ur kogödsel som man gjorde förr i svartkrutets barndom.

Det är klart att den kan vara byggd för propaganda ändamål eller för filminspelning, men din förklaring på att de ska visa vad som dödar dem - den begriper jag inte alls ? Det har de väl nog med filmmaterial på blod och död så det räcker ?

Nej förmodligen så är avsikten inte militär i första hand utan att producera film om en påstådd Israelisk tank som skjuter direkt på civila, eller kör över civila tex ? Men det torde de ju kunna räkna ut att analytiker kan tänka ut det ?
Nu har de ju redan släppt ut att de har en "tank", så då är denna möjlighet beskuren ?

Förlöjliga Hamas, nja de är ju modiga ur sitt eget perspektiv så på det viset är de inga fegkrukor - det tror jag inte, De åstadkommer ju mycket tycker jag med sina klena resurser så det kan man ju inte klandra dem för ?
Men det är ju så med stridstuppar som alltför aggressiva att de förlorar på sin egen aggressivitet. Det är det som gör enbart fanatismen som motor som ett recept för militärt misslyckande, att i slutändan det blir interna stridigheter som alltid inom dessa kretsar.

Om de väljer att paradera med tanken så syns ju tydligt att tanken går på hjul, och att larvfötterna inte rör sig ?
Anta att de skulle vilja bygga en tank som ser mera realistisk ut, tex med fungerande larvfötter, skulle de klara det ? Har de tillräckligt med skrotdelar att bygga ihop ett larvband, svetsa ihop tex en ram av stålrör etc ?
Även med ganska tunn plåt på sidorna så blir den tung förstås, men för parader och dylikt kan ju plywood duga

BTW Saknar verkligen Israel en Merkava eller är det ljug det också om att Hamas har tagit en sådan i beslag ?

Jag gillar uttalandet i den länkade videon i länken jag postade (ursprung http//:www.memri.org) där det sägs att tanken är lokalt producerad - det vore väl tilltalande för MP tro ? Den kanske är till och med ekologisk och drivs med sol och vind ?
Citera
2016-02-07, 22:17
  #6
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Javisst så är det ju så- man kan ju se av bilderna att det som en av kommentarerna lyder "att det är en stor kartong ovanpå en folkvagn" Haha ! Det är ju naturligtvis fullkomligt skrattretande alltihopa.

Men vi kan ju se den andra aspekten utav stridsvagnen att den ska tjäna som en moralbooster för de egna trupperna och egna befolkningen ? Hur väl fungerar det egentligen, man tycker ju genom att Palestina antagligen har tillgång till Internet att de själva bör ha någon slags koll på omgivningen - tex att Israel är totalt överlägsen militärt sett.

Eller styr Hamas över någon slags blockering av Internet liknande Iran mfl skitländer ?

Enklast vore ju för Hamas att kapitulera helt och acceptera nederlaget. Ibland är det större mod att kapitulera än att fortsätta att härja på ?

Åja, jag ska inte fundera på detta nu - Återgår till Hamas stridsvagn:
Visst är det värdefullt att kunna ha mockups men där får man tänka på syftet, vad är det man vill åstadkomma med att ha dessa ?
I detta fallet verkar det ju en smula oklart.



Nej jag är både road och en smula imponerad av deras påhittighet, jag menar raketer utav salpeter + socker ?
När de inte kan smuggla in salpeter så kan man ju koka ur kogödsel som man gjorde förr i svartkrutets barndom.

Det är klart att den kan vara byggd för propaganda ändamål eller för filminspelning, men din förklaring på att de ska visa vad som dödar dem - den begriper jag inte alls ? Det har de väl nog med filmmaterial på blod och död så det räcker ?

Nej förmodligen så är avsikten inte militär i första hand utan att producera film om en påstådd Israelisk tank som skjuter direkt på civila, eller kör över civila tex ? Men det torde de ju kunna räkna ut att analytiker kan tänka ut det ?
Nu har de ju redan släppt ut att de har en "tank", så då är denna möjlighet beskuren ?

Förlöjliga Hamas, nja de är ju modiga ur sitt eget perspektiv så på det viset är de inga fegkrukor - det tror jag inte, De åstadkommer ju mycket tycker jag med sina klena resurser så det kan man ju inte klandra dem för ?
Men det är ju så med stridstuppar som alltför aggressiva att de förlorar på sin egen aggressivitet. Det är det som gör enbart fanatismen som motor som ett recept för militärt misslyckande, att i slutändan det blir interna stridigheter som alltid inom dessa kretsar.

Om de väljer att paradera med tanken så syns ju tydligt att tanken går på hjul, och att larvfötterna inte rör sig ?
Anta att de skulle vilja bygga en tank som ser mera realistisk ut, tex med fungerande larvfötter, skulle de klara det ? Har de tillräckligt med skrotdelar att bygga ihop ett larvband, svetsa ihop tex en ram av stålrör etc ?
Även med ganska tunn plåt på sidorna så blir den tung förstås, men för parader och dylikt kan ju plywood duga

BTW Saknar verkligen Israel en Merkava eller är det ljug det också om att Hamas har tagit en sådan i beslag ?

Jag gillar uttalandet i den länkade videon i länken jag postade (ursprung http//:www.memri.org) där det sägs att tanken är lokalt producerad - det vore väl tilltalande för MP tro ? Den kanske är till och med ekologisk och drivs med sol och vind ?
Arabvärlden har en rätt stor andel analfabeter, och bland de som kan läsa och skriva så är det inte särskilt många som har någon utbildning mer än grundskola. Så även om de skulle ha tillgång till internet så gör det inte så mycket.
Arabvärlden är dessutom konspirationsteoriernas förlovade land då islam inte direkt uppmuntrar till kritiskt tänkande och diverse despoter är mycket förtjusta i propaganda så de får sådant över sig hela tiden, inte bara från Hamas och sällskap, så de är rätt vana att tro på allt möjligt.
Citera
2016-02-07, 23:26
  #7
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Blaze
Det verkar som den blev lagat i ett showsyfte för och visa vad som dödar dem. Tror inte dem har lagat den för ett militärt syfte.
Folk som du och tydligen han som du länkar till är ute efter mer och förlöjliga Hamas med egna påståenden.

Tänkte precis samma sak. Hamas har säkert inte högskolepoäng i klass med något övre skikt, men det där är liksom för tydligt dumt och pinsamt för att stämma.
Citera
2016-02-11, 05:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Arabvärlden har en rätt stor andel analfabeter, och bland de som kan läsa och skriva så är det inte särskilt många som har någon utbildning mer än grundskola. Så även om de skulle ha tillgång till internet så gör det inte så mycket.
Arabvärlden är dessutom konspirationsteoriernas förlovade land då islam inte direkt uppmuntrar till kritiskt tänkande och diverse despoter är mycket förtjusta i propaganda så de får sådant över sig hela tiden, inte bara från Hamas och sällskap, så de är rätt vana att tro på allt möjligt.

Skolorna är väl ganska lika Koranskolor skulle jag tro - man kan ju inte klandra dem för att inte vara snillen direkt
Om dumskallarna kan tro på sionistiska spionerande delfiner och agent-gamar så kan de nog tro på lite allt annat?
Om att Väst och USA är den Stora Satan osv.

Intressant finns det i Kuwait numera en intressant diskussion om att skolorna där inte ska hålla någon Koranundervisning alls, utan att den ska utföras utanför skolorna, föräldrarna får välja själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Tänkte precis samma sak. Hamas har säkert inte högskolepoäng i klass med något övre skikt, men det där är liksom för tydligt dumt och pinsamt för att stämma.

Troligen vill de spränga den i luften och göra film av det och hävda att de förstört en äkta Merkava, kan jag tänka, inte så svårt att bygga en ny attrapp.
Citera
2016-02-11, 09:27
  #9
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne


Troligen vill de spränga den i luften och göra film av det och hävda att de förstört en äkta Merkava, kan jag tänka, inte så svårt att bygga en ny attrapp.
Om Hamas ville visa en film på hur dom slår ut en Merkava så behöver dom bara ringa sina vänner i Hizbollah som redan har filmat när dom slog ut ett antal Merkava med sina 35 år gamla sovjetiska missiler.

Möjligtvis ska den här låtsas stridsvagnen användas som övningsobjekt för Hamas antitank missiler och liknande som dom fått tag i från Hizbollah, att överhuvudtaget använda stridsvagnar i Gaza är idiotiskt då det är ett av världens mest tätbebyggda områden och är extremt olämplig terräng för stridsvagnar.
Citera
2016-02-12, 22:17
  #10
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Om Hamas ville visa en film på hur dom slår ut en Merkava så behöver dom bara ringa sina vänner i Hizbollah som redan har filmat när dom slog ut ett antal Merkava med sina 35 år gamla sovjetiska missiler..

Nja, Hizbollah var välförsedda av ryssarna - framför allt med den senaste versionen av raketgeväret RPG-29.

Andra vapen Hizbollah använde mot Merkavatanksen var rysktillverkade 9M133 AT-14 Kornet, 9M131 Metis M och 9M113 Konkurs, de flesta mycket moderna vapen 2006.
Citera
2016-02-13, 07:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Eller styr Hamas över någon slags blockering av Internet liknande Iran mfl skitländer ?
Verkar inte så:
https://en.wikipedia.org/wiki/Commun...ories#Internet

Citat:
Enklast vore ju för Hamas att kapitulera helt och acceptera nederlaget. Ibland är det större mod att kapitulera än att fortsätta att härja på ?
Och vad skulle en kapitulation innebära menar du? Israel vill ha palestinsk mark men inte folket som bor där.
Citat:
Visst är det värdefullt att kunna ha mockups men där får man tänka på syftet, vad är det man vill åstadkomma med att ha dessa ?
I detta fallet verkar det ju en smula oklart.
Det kan bli extra oklart för att MEMRI som tycks vara källan är grundat av israeliska säkerhetstjänsten och tycks se som sin uppgift att få araber att framstå i så dålig dager som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av jekke
Arabvärlden har en rätt stor andel analfabeter, och bland de som kan läsa och skriva så är det inte särskilt många som har någon utbildning mer än grundskola. Så även om de skulle ha tillgång till internet så gör det inte så mycket.
Total adult literacy rate (%) 2008-2012* 95.3
Citera
2016-02-13, 11:15
  #12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det kan bli extra oklart för att MEMRI som tycks vara källan är grundat av israeliska säkerhetstjänsten och tycks se som sin uppgift att få araber att framstå i så dålig dager som möjligt.
Vilket djävla skitsnack! Buhu, det är bara USA och Israel som försöker få araberna att verka dumma, uäääääh! I helvete heller! I din förvirrade diktaturkramarhjärna är det kanske USA och Israel som hittat på alla usla papier-maché-vapen som visats upp av Iran, Nordkorea och andra som är vana att folket inte ifrågasätter något?

Detta är inte ett verk av varken USA, Israel eller MEMRI. MEMRI har bara gjort översättningen av nyheten och här har du den utan översättning på al-Jazeera: http://www.aljazeera.net/news/arabic...81%D8%A7%D9%82
Notera avsaknaden av ifrågasättande kommentarer och förekomsten av hyllande kommentarer men det är kanske bara Mossad som varit inne och klottrat hyllningar för att få motståndarna att verka efterblivna och al-Jazeera som raderat kritiska kommentarer. Jo visst...

Nyheten är genuin, kan du erkänna det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback