• 2
  • 3
2005-11-20, 19:34
Medlem
Erk Swedes avatar
Gröndiesel

Tja är man rädd att åka fast så brukade man förr ha två tankar (vanligast på merca dieslar) då sög polisen upp bränsle ur ordinarie tanken ,där vanligt högskattat bränsle fanns.
Att man kollar vid spridare verkar ju logiskt. men att åka dit är nog mer osannolikt än att åka dit för fildelning.
Men man kan späda ut det gröna bränslet. har för mig att är det mindre än trettio procent som är färgat åker man inte dit(kan ha varit högre procentsats också).
Har för mig att jag läst att det finns tre stycken transportabla bränsle lab i sverige som polisen kan kolla dieselkvaliteten i.
Citera
2005-11-20, 22:03
Medlem
iommis avatar
måste väl gå att framställa en kemisk komponent som avfärgar dieseln.
det intressanta måste alltså vara att veta vad det är de häller i, alltså den kemiska sammansättningen på grönfärgen? sen får man gå till en kemist och fråga snällt..
Citera
2005-11-21, 11:09
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Vad för flaska? Den gröna dieseln som vi köper är färgad redan i tankbilen, så det är inget man färgar själv så att säga..

Nej jag vet. Men det är på tal att Skogsarbetarna skall färga sin diesel blå genom att hälla ner färg ifrån en egeninköpt flaska. Detta för att stoppa stölderna av drivmedel!

Då tänkte jag att det måste vara samma färgämne fast blå.

Hrlt rätt att man måste hitta den kemiska beteckningen av grönfärgen.. Finns det någon som vet vart man kan hitta det?

/ V
Citera
2005-11-21, 13:55
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Variabel
Nej jag vet. Men det är på tal att Skogsarbetarna skall färga sin diesel blå genom att hälla ner färg ifrån en egeninköpt flaska. Detta för att stoppa stölderna av drivmedel!
Aha, då hänger jag med.. De som kör grävmaskiner, får de också köra på grön diesel? För i den branshen förekommer det ju också en hel del stöld av bränsle.
Citera
2005-11-21, 19:58
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Jag har även hört att de skruvar ur en spridare och kollar vad den har fått för färg. Så oavsett hur snyggt man än fixar det med en separat tank och grejer så tror jag det kan bli rätt knepigt att klara sig undan en kontroll om man har grön soppa i tanken.

Men frågan är hur ofta man som dieselbils-förare blir stoppad just för bränslekontroll. Min farsa har kört på diesel i säkert en 5-6 år, och aldrig blivit utsatt för någon kontroll. Har inte riktigt koll på hur mycket han åker, men det är väl en 250 mil i månaden kanske.

Pga det höga trycket i insprutningen på nya bilar så tar dom inte spridare längre. Filter tar dom oftast inte heller längre då man då måste lufta systemet. Vanligast är faktiskt tankprov vilket i sig är extremt ovanligt med!
Citera
2005-11-21, 19:58
Medlem
Boddies avatar
Variabel du har PM
Citera
2005-11-24, 00:06
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Pga det höga trycket i insprutningen på nya bilar så tar dom inte spridare längre. Filter tar dom oftast inte heller längre då man då måste lufta systemet. Vanligast är faktiskt tankprov vilket i sig är extremt ovanligt med!

Precis som Boddie säger så tar dom provet i tanken.. Faktiskt hört med tullverket! =)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in