2005-11-15, 09:17
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilis
Förstår inte riktigt erat problem. Jag har hört om en som kört med fartygsdiesel i bilen i över 10 år. Skulle han torska är det väl böter som gäller. Å det han tjänar in på att köra på billig diesel skulle täcka kostnaden på böteslappen på 1 vecka. Han har aldrig torskat.

Ja där håller jag med dig.. Chansen att åka dit är ju minimal. Men gör man det så kan du ge dig fan på att det blir stor revision p.g.a att jag är redare...
Citera
2005-11-15, 16:42
Medlem
#Hur menar du att aktivt kol skulle bidra i den processen?#

på samma sätt som hem kokana renar brännvin från finkel, men det går ju åt lite kol då det är ganska mycket färg man öser i ,,
är det mycket disel så sälj den och köp röd disel att industri mässigt ta bort färg rekomenderar ja om rafinerig (distilering) men då måste man ha utrustning
Citera
2005-11-16, 10:18
Medlem
Variabels avatar
Skall man köra med aktivt kol så skulle man ju behöva ett rör med diameter i klass med sergels torg! =)
Om man inte skulle kunna trycka igenom det med lufttryck??

/Big V
Citera
2005-11-16, 13:13
Medlem
#med diameter i klass med sergels torg!#

så jävla stort behöver det inte vara men med tancke på vad kol kostar så tror ja att lönsamheten försvinner, men frågan är ju vad den kostar in diselen fin disel kostade 0,80 euro när ja tankade sist men den är ju på väg ned nu
Citera
2005-11-16, 13:15
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Bygg en extra, dold tank till bilen i stället, och ha gröndieseln i den. Dölj påfyllningslocket bara, så tar dom provet drån den vanliga tanken där du har vanlig diesel. Tror det är mycket enklare än att färga av den gröna dieseln. Den gömda tanken kan med fördel placeras i reservhjulsbaljan tex.

Kan kanske bli jobbigt med tanke på att i originaltanken finns ju bränslemätaren och ibland en matarpump. Ha istället gröndieseln i den vanliga tanken och dra om röret från "tanklocket" till en annan tank i bagaget med vanlig diesel.

Snuten får inte titta i ditt bagageutrymme utan "husrannsakningsorder", men däremot vill dom säkert se varningstrianglen. Och var brukar man vanligtvis ha den någonstans?

Kan man bara inte montera ett kraftigt finmaskigt galler som hindrar någon att sticka ner ett föremål i tanken?
Citera
2005-11-16, 13:19
Medlem
202walkers avatar
Du kan inte hälla ner någon annan färg då, så att dieseln blir brun t.ex.? Eller då ses den kanske inte som "neutraliserad"?
Citera
2005-11-16, 15:12
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Kan kanske bli jobbigt med tanke på att i originaltanken finns ju bränslemätaren och ibland en matarpump. Ha istället gröndieseln i den vanliga tanken och dra om röret från "tanklocket" till en annan tank i bagaget med vanlig diesel.

Snuten får inte titta i ditt bagageutrymme utan "husrannsakningsorder", men däremot vill dom säkert se varningstrianglen. Och var brukar man vanligtvis ha den någonstans?

Kan man bara inte montera ett kraftigt finmaskigt galler som hindrar någon att sticka ner ett föremål i tanken?

Nja.. det är klart det finns massa sådana lösningar.. Men jag vill göra det på ett snyggare sätt. Det bästa skulle ju vara om man kunde hälla ner något i dieseln som neutraliserar den gröna färgen. eller binder något utav ämnena i färgämnet så att man kan plocka upp det ur den ombyggna villaoljetanken! =)

Jag skulle behöva veta vad exakt det är för färg samn vad den består av.. Kemiformel?

/ Big V
Citera
2005-11-16, 16:28
Medlem
#Du kan inte hälla ner någon annan färg då,#

jo men det är igentligen ointressant vid en annalys så vet man ju att det o skattad disel som är olaglig att köra på annat än motor redskap i sverige (grön) om du nu kör på röd disel så är det inte olagligt i sverige men i finland,
dra över sundet och byt med en finne då är det ju lagligt
Citera
2005-11-18, 13:59
Medlem
Variabels avatar
Kom igen nu... finns det verkligen ingen åkare eller skogsarbetare som kan läsa på sin flaska vad det är för färg?

/Big V
Citera
2005-11-20, 00:01
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe

Provet på vilken färg du har på drivmedlet tas inte ur tanken utan i bränslefiltret i motorn, och misstänker polisen att du kör på "fel" diesel har dom rätt att kolla.

Förövrigt tror jag det blir jävligt svårt att avfärga då färgämnet är starkt som fasen... det räcker ju men några cl grön diesel i en kubik vit för att allt ska bli grönt....
Citera
2005-11-20, 09:22
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crooken
Provet på vilken färg du har på drivmedlet tas inte ur tanken utan i bränslefiltret i motorn, och misstänker polisen att du kör på "fel" diesel har dom rätt att kolla.
Jag har även hört att de skruvar ur en spridare och kollar vad den har fått för färg. Så oavsett hur snyggt man än fixar det med en separat tank och grejer så tror jag det kan bli rätt knepigt att klara sig undan en kontroll om man har grön soppa i tanken.

Men frågan är hur ofta man som dieselbils-förare blir stoppad just för bränslekontroll. Min farsa har kört på diesel i säkert en 5-6 år, och aldrig blivit utsatt för någon kontroll. Har inte riktigt koll på hur mycket han åker, men det är väl en 250 mil i månaden kanske.
Citera
2005-11-20, 09:23
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Variabel
Kom igen nu... finns det verkligen ingen åkare eller skogsarbetare som kan läsa på sin flaska vad det är för färg?

/Big V
Vad för flaska? Den gröna dieseln som vi köper är färgad redan i tankbilen, så det är inget man färgar själv så att säga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in