• 1
  • 2
2005-11-14, 12:24
Medlem
Variabels avatar
Vad har ni hört för rykten om detta? Har ni hört något sätt att få bort den gröna färgen i Fartygsdiesel t.ex.

Posta här då!

/Big V
Citera
2005-11-14, 13:24
Medlem
Man kan testa med att frysa ner MGOn (Marine Gas Oil), men ha med i beräkningarna att parafin kan extraheras vid experimentet!

Fast man kan ju också köpa den i länder där oljan inte är färgad exempelvis holland.

Eller kan man köra på villaolja.
Citera
2005-11-14, 13:30
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Man kan testa med att frysa ner MGOn (Marine Gas Oil), men ha med i beräkningarna att parafin kan extraheras vid experimentet!

Fast man kan ju också köpa den i länder där oljan inte är färgad exempelvis holland.

Eller kan man köra på villaolja.

Villaoljan är nu mera färgad också.
Citera
2005-11-14, 14:29
Medlem
Variabels avatar
Det är väl bara den torra Miljödieseln som fäller parafin vid kyla. Man har ju hört om igenkläggade tankar.

Ja det med Holland skulle ju vara en Idé. Men så fort bränslet går över svenska gränsen så färgas den in. Så i sånt fall måste man bunkra utanför sveriges gränser...
Citera
2005-11-14, 14:42
Medlem
Bygg ett jättefartyg som fritidsbåt, med enorma tankar, och kör hit den. Ingen kan ju förbjuda dig ta in bunkern, om du har den i drivmedelstankar. Jag är ganska övertygad att ditt dieselsmugglande hade varit riktigt lönsammt. Köper du 40 ton åt gången får du nog bra pris. Jag tror att sverige är ganska unikt när det kommer till grön färg i oljan, så du kan ju kolla i danmark, finland norge och öststaterna också.

Om du får för dig att du behöver "hjälp" kan du PMa mig.
Citera
2005-11-14, 16:10
Medlem
Variabels avatar
ok.. Det är klart man kan köpa Bunkerbränsle i vilken värdsdel som helst.. om jag vill så kan jag köpa ett oljerafinaderi och ha vilken jävla färg jag vill på Oljan Men hur som så kommer man ju åka dit om man har grön soppa i tanken...

Nu var ju topiken på denna tråd -Hur man får bort den gröna färgen i fartygsdiesel- och inget annat.

Någon som vet vad det är för grön färg? vad är det för ämne?
Citera
2005-11-14, 17:08
Medlem
aktiv kol är bra enda nacktdelen är att det går åt ganska mycket,,att rafinera om den är ett annat sätt,
Citera
2005-11-14, 17:11
Medlem
#Bygg ett jättefartyg som fritidsbåt, med enorma tankar, och kör hit den. #

varfördet är det inte bättre att köra till ryssland isånna fall,, på åland kan du köpa den röda diselen med en vinst på 5 spänn och det är inte olagligt att köra på den i sverige
Citera
2005-11-14, 23:49
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
aktiv kol är bra enda nacktdelen är att det går åt ganska mycket,,att rafinera om den är ett annat sätt,

Jag har möjligheten att få fram mycket... väääldigt mycket grön diesel (Bunker diesel) Men jag behöver kunna avfärga/neutralisera den på något sätt. Hur menar du att aktivt kol skulle bidra i den processen?

Ingen som vet vad det är de häller i? alltså att det är färg vet vi ju. Men vad är det för ämne.. borde ju faktiskt finnas någotämne som skulle kunna neutralisera denna färgblandning...

Big / V
Citera
2005-11-15, 00:27
Medlem
Baalzamons avatar
Bygg en extra, dold tank till bilen i stället, och ha gröndieseln i den. Dölj påfyllningslocket bara, så tar dom provet drån den vanliga tanken där du har vanlig diesel. Tror det är mycket enklare än att färga av den gröna dieseln. Den gömda tanken kan med fördel placeras i reservhjulsbaljan tex.
Citera
2005-11-15, 00:47
Medlem
hmm

Förstår inte riktigt erat problem. Jag har hört om en som kört med fartygsdiesel i bilen i över 10 år. Skulle han torska är det väl böter som gäller. Å det han tjänar in på att köra på billig diesel skulle täcka kostnaden på böteslappen på 1 vecka. Han har aldrig torskat.
Citera
2005-11-15, 09:16
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Bygg en extra, dold tank till bilen i stället, och ha gröndieseln i den. Dölj påfyllningslocket bara, så tar dom provet drån den vanliga tanken där du har vanlig diesel. Tror det är mycket enklare än att färga av den gröna dieseln. Den gömda tanken kan med fördel placeras i reservhjulsbaljan tex.

Ja det kanske skulle fungera om man har lust med det. Men jag byter bil titt som tätt och kan inte hålla på och bygga om alla bilar jag köper.. Då är det ju bättre att avfärga 3kubik diesel varje gång jag fyller på min tank i garaget.
Sen vill jag ha plats för mitt extrahjul.

/ V
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in