2016-02-05, 18:05
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om du har svrt med lsfrstelsen s ls mitt inlgg igen.

Oberoende om det r UGs frtjnst eller inte s kommer det vl att frbttra Arlas ekonomi.
Nej det r inget fel p lsfrstelsen. Varfr r det en skandal att Arlas VD vljer att hlla intervjun p engelska istllet fr svenska?

Hur svrt ska det vara att utveckla sitt resonemang egentligen.
Citera
2016-02-05, 19:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Nej det r inget fel p lsfrstelsen. Varfr r det en skandal att Arlas VD vljer att hlla intervjun p engelska istllet fr svenska?

Hur svrt ska det vara att utveckla sitt resonemang egentligen.

Nr jag hrde honom prata s gjorde han det p (dlig) svenska. Det r sjlvklart inte acceptabelt. En VD fr ett stort fretag som Arla mste naturligtvis kunna s mycket svenska att man inte brjar stamma och humma nr man lite pressad av medierna.
Citera
2016-02-05, 20:45
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Nr jag hrde honom prata s gjorde han det p (dlig) svenska. Det r sjlvklart inte acceptabelt. En VD fr ett stort fretag som Arla mste naturligtvis kunna s mycket svenska att man inte brjar stamma och humma nr man lite pressad av medierna.
Tack fr att du utvecklade ditt inlgg.

Jag hller dock absolut inte med. Att en person som endast har bott och arbetat i Sverige i 10 r inte kan genomfra en sdan hr viktig intervju p svenska ser jag inte som ngon sorts skandal. Arla har valt att ta in ngon med hg internationell erfarenhet, vilket jag frstr d fretaget i sig agerar i flertalet lnder. Han kan fra sig helt OK p svenska. Han har arbetat fr Unilever vars koncernsprk r engelska.

Bara fr att man bor och arbetar i Sverige behver man inte sjlv kunna behrska svenska. Alla svenskar frstr engelska, och om han kan frst svenska rcker det gott och vl.
Citera
2016-02-05, 21:06
Medlem
Hobbybondes avatar
Arla har blivit fr stort.. Kooperativet har blivit ett storfretag som har ett egenintresse i att verleva och maximera sin vinst. Syftet, att finnas till fr att ge sina gare (bnderna) maximal avkastning, har ersatts av att fretaget ska f maximal avkastning, vilket r en vsentlig skillnad.

Frut fanns Arla fr bndernas skull, nu finns bnderna fr Arlas skull..

Nej, bort med skiten och in med nytt.
Citera
2016-02-06, 10:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tack fr att du utvecklade ditt inlgg.

Jag hller dock absolut inte med. Att en person som endast har bott och arbetat i Sverige i 10 r inte kan genomfra en sdan hr viktig intervju p svenska ser jag inte som ngon sorts skandal. Arla har valt att ta in ngon med hg internationell erfarenhet, vilket jag frstr d fretaget i sig agerar i flertalet lnder. Han kan fra sig helt OK p svenska. Han har arbetat fr Unilever vars koncernsprk r engelska.

Bara fr att man bor och arbetar i Sverige behver man inte sjlv kunna behrska svenska. Alla svenskar frstr engelska, och om han kan frst svenska rcker det gott och vl.

Mnniskor som vill hra vad en VD fr Arla sger skall inte behva och anstrnga sig fr att frst en bruten och pressad svenska. Lika lite skall man behva titta p en direktsnd presskonferens p engelska nr diskussionen omfattar svenska frhllanden. I Sverige r det mnga TV-tittare som inte klarar att flja en diskussion p engelska eftersom det frekommer mycket fackuttryck.

Det r en principsak som du frhoppningsvis frstr lite lngre fram i livet.
Citera
2016-02-06, 18:15
Bannlyst
Reportern var vl samma reporter som misslyckats kapitalt ngra gnger tidigare, bla i "drevet" mot Le Pain Francais? Knns som de borde vara lite frsiktiga med denna reporterns "scoop".
Citera
2016-02-07, 15:19
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Arla har blivit fr stort.. Kooperativet har blivit ett storfretag som har ett egenintresse i att verleva och maximera sin vinst. Syftet, att finnas till fr att ge sina gare (bnderna) maximal avkastning, har ersatts av att fretaget ska f maximal avkastning, vilket r en vsentlig skillnad.

Frut fanns Arla fr bndernas skull, nu finns bnderna fr Arlas skull..

Nej, bort med skiten och in med nytt.

Precis, hur gick det till nr svenskarna vergav Arla och gick ihop med de "kreativa" danskarna? Dr ngonstans tror jag att vi har svaret p varfr det gtt snett, inte fr att det blev kris i Ryssland eller andra lnder. Bnderna vill leka multibolag, jag tycker att de ska ta sitt straff och inte f std av staten. Bra att staten inte hjlpt till, hur skulle det se ut nu

Det r bondekooperativet som mste agera och det verkar som om muitiarla kanske ger tillrckligt med ved till bnderna, men d borde de inte grta.
Citera
2016-02-07, 17:20
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Mnniskor som vill hra vad en VD fr Arla sger skall inte behva och anstrnga sig fr att frst en bruten och pressad svenska. Lika lite skall man behva titta p en direktsnd presskonferens p engelska nr diskussionen omfattar svenska frhllanden. I Sverige r det mnga TV-tittare som inte klarar att flja en diskussion p engelska eftersom det frekommer mycket fackuttryck.

Det r en principsak som du frhoppningsvis frstr lite lngre fram i livet.
Vad gulligt att du terkommande r s nedltande.

Fretag tar hnsyn till vad som gynnar verksamheten. De anser att det r gynnsamt att ta in profiler med internationell erfarenhet. Jag frstr utifrn vad jag lser i dina inlgg att du aldrig har lst ngra ekonomikurser p universitetsniv. Det r synd, eftersom att du d antagligen hade frsttt varfr Arla agerar som de gr. Intervjun textades, s att du sitter och gnller p att han talar engelska ur perspektivet att folk inte frstr vad han sger blir bara befngt.

Nog om detta. Om du har svrt att frst engelska r det nog inte engelskan det r fel p. Bara en tanke. Du r vlkommen att hra av dig i ett meddelande om du vill fortstta diskussionen, annars ser jag grna att vi slutar diskutera ngonting s ovsentligt som att Arlas VD inte behrskar svenska till den grad du nskar.
Citera
2016-02-07, 17:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Intervjun textades

Den intervjun jag sg och hrde textades inte. Den gick i direktsndning. Direktsndningar r sllan textade...
Citera
2016-02-07, 21:06
Medlem
Oliveiras avatar
Det mest komiska var vl att Arla hade ngon fntratt som hette Gunnar som "fakta-twittrade" under programmet.
Citera
2016-02-07, 21:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det mest komiska var vl att Arla hade ngon fntratt som hette Gunnar som "fakta-twittrade" under programmet.

Denne Gunnar har jag lyckats missa. Oavsett vilket s r hela Arla-affren oerhrt klumpigt sktt.
Citera
2016-02-07, 22:19
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Denne Gunnar har jag lyckats missa. Oavsett vilket s r hela Arla-affren oerhrt klumpigt sktt.

http://www.resume.se/nyheter/artikla...ed-livetweets/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in