2016-02-05, 18:05
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om du har svårt med läsförståelsen så läs mitt inlägg igen.

Oberoende om det är UGs förtjänst eller inte så kommer det väl att förbättra Arlas ekonomi.
Nej det är inget fel på läsförståelsen. Varför är det en skandal att Arlas VD väljer att hålla intervjun på engelska istället för svenska?

Hur svårt ska det vara att utveckla sitt resonemang egentligen.
Citera
2016-02-05, 19:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Nej det är inget fel på läsförståelsen. Varför är det en skandal att Arlas VD väljer att hålla intervjun på engelska istället för svenska?

Hur svårt ska det vara att utveckla sitt resonemang egentligen.

När jag hörde honom prata så gjorde han det på (dålig) svenska. Det är självklart inte acceptabelt. En VD för ett stort företag som Arla måste naturligtvis kunna så mycket svenska att man inte börjar stamma och humma när man lite pressad av medierna.
Citera
2016-02-05, 20:45
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
När jag hörde honom prata så gjorde han det på (dålig) svenska. Det är självklart inte acceptabelt. En VD för ett stort företag som Arla måste naturligtvis kunna så mycket svenska att man inte börjar stamma och humma när man lite pressad av medierna.
Tack för att du utvecklade ditt inlägg.

Jag håller dock absolut inte med. Att en person som endast har bott och arbetat i Sverige i 10 år inte kan genomföra en sådan här viktig intervju på svenska ser jag inte som någon sorts skandal. Arla har valt att ta in någon med hög internationell erfarenhet, vilket jag förstår då företaget i sig agerar i flertalet länder. Han kan föra sig helt OK på svenska. Han har arbetat för Unilever vars koncernspråk är engelska.

Bara för att man bor och arbetar i Sverige behöver man inte själv kunna behärska svenska. Alla svenskar förstår engelska, och om han kan förstå svenska räcker det gott och väl.
Citera
2016-02-05, 21:06
Medlem
Hobbybondes avatar
Arla har blivit för stort.. Kooperativet har blivit ett storföretag som har ett egenintresse i att överleva och maximera sin vinst. Syftet, att finnas till för att ge sina ägare (bönderna) maximal avkastning, har ersatts av att företaget ska få maximal avkastning, vilket är en väsentlig skillnad.

Förut fanns Arla för böndernas skull, nu finns bönderna för Arlas skull..

Nej, bort med skiten och in med nytt.
Citera
2016-02-06, 10:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tack för att du utvecklade ditt inlägg.

Jag håller dock absolut inte med. Att en person som endast har bott och arbetat i Sverige i 10 år inte kan genomföra en sådan här viktig intervju på svenska ser jag inte som någon sorts skandal. Arla har valt att ta in någon med hög internationell erfarenhet, vilket jag förstår då företaget i sig agerar i flertalet länder. Han kan föra sig helt OK på svenska. Han har arbetat för Unilever vars koncernspråk är engelska.

Bara för att man bor och arbetar i Sverige behöver man inte själv kunna behärska svenska. Alla svenskar förstår engelska, och om han kan förstå svenska räcker det gott och väl.

Människor som vill höra vad en VD för Arla säger skall inte behöva och anstränga sig för att förstå en bruten och pressad svenska. Lika lite skall man behöva titta på en direktsänd presskonferens på engelska när diskussionen omfattar svenska förhållanden. I Sverige är det många TV-tittare som inte klarar att följa en diskussion på engelska eftersom det förekommer mycket fackuttryck.

Det är en principsak som du förhoppningsvis förstår lite längre fram i livet.
Citera
2016-02-06, 18:15
Bannlyst
Reportern var väl samma reporter som misslyckats kapitalt några gånger tidigare, bla i "drevet" mot Le Pain Francais? Känns som de borde vara lite försiktiga med denna reporterns "scoop".
Citera
2016-02-07, 15:19
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Arla har blivit för stort.. Kooperativet har blivit ett storföretag som har ett egenintresse i att överleva och maximera sin vinst. Syftet, att finnas till för att ge sina ägare (bönderna) maximal avkastning, har ersatts av att företaget ska få maximal avkastning, vilket är en väsentlig skillnad.

Förut fanns Arla för böndernas skull, nu finns bönderna för Arlas skull..

Nej, bort med skiten och in med nytt.

Precis, hur gick det till när svenskarna övergav Arla och gick ihop med de "kreativa" danskarna? Där någonstans tror jag att vi har svaret på varför det gått snett, inte för att det blev kris i Ryssland eller andra länder. Bönderna vill leka multibolag, jag tycker att de ska ta sitt straff och inte få stöd av staten. Bra att staten inte hjälpt till, hur skulle det se ut nu…

Det är bondekooperativet som måste agera och det verkar som om muitiarla kanske ger tillräckligt med ved till bönderna, men då borde de inte gråta.
Citera
2016-02-07, 17:20
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Människor som vill höra vad en VD för Arla säger skall inte behöva och anstränga sig för att förstå en bruten och pressad svenska. Lika lite skall man behöva titta på en direktsänd presskonferens på engelska när diskussionen omfattar svenska förhållanden. I Sverige är det många TV-tittare som inte klarar att följa en diskussion på engelska eftersom det förekommer mycket fackuttryck.

Det är en principsak som du förhoppningsvis förstår lite längre fram i livet.
Vad gulligt att du återkommande är så nedlåtande.

Företag tar hänsyn till vad som gynnar verksamheten. De anser att det är gynnsamt att ta in profiler med internationell erfarenhet. Jag förstår utifrån vad jag läser i dina inlägg att du aldrig har läst några ekonomikurser på universitetsnivå. Det är synd, eftersom att du då antagligen hade förstått varför Arla agerar som de gör. Intervjun textades, så att du sitter och gnäller på att han talar engelska ur perspektivet att folk inte förstår vad han säger blir bara befängt.

Nog om detta. Om du har svårt att förstå engelska är det nog inte engelskan det är fel på. Bara en tanke. Du är välkommen att höra av dig i ett meddelande om du vill fortsätta diskussionen, annars ser jag gärna att vi slutar diskutera någonting så oväsentligt som att Arlas VD inte behärskar svenska till den grad du önskar.
Citera
2016-02-07, 17:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Intervjun textades

Den intervjun jag såg och hörde textades inte. Den gick i direktsändning. Direktsändningar är sällan textade...
Citera
2016-02-07, 21:06
Medlem
Oliveiras avatar
Det mest komiska var väl att Arla hade någon fåntratt som hette Gunnar som "fakta-twittrade" under programmet.
Citera
2016-02-07, 21:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det mest komiska var väl att Arla hade någon fåntratt som hette Gunnar som "fakta-twittrade" under programmet.

Denne Gunnar har jag lyckats missa. Oavsett vilket så är hela Arla-affären oerhört klumpigt skött.
Citera
2016-02-07, 22:19
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Denne Gunnar har jag lyckats missa. Oavsett vilket så är hela Arla-affären oerhört klumpigt skött.

http://www.resume.se/nyheter/artikla...ed-livetweets/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in