Citat:
Runar var en ung gutt som flyttade till Uppsala så fort han gått ut gymnasiet. Tror han gick 2-årig ekonomisk linje? I Uppsala gick han direkt med i deras bibelskola. Han var ingenting annat än en norsk tönt. Efter en eller två terminer på bibelskolan (antar att mamma och pappa skickade pengar för ingenstans har man hört eller läst att han skulle ha arbetat under den här tiden) åkte han med Livets ord till en kristen ungdomskonferens i Tyskland tror jag. Där träffade han Carola. Runar själv påstår att han bjöd ut henne på en romantisk middag på restaurang. Carolas version har jag inte hört. Men det blev inget mer den gången.
I flera poddar har Runar berättat som sitt frieri till Carola. Varje gång är historien lite annorlunda. Så vi vet inte om lite eller mycket eller ingenting är sant av Runars historia. Runar påstår att han fick Caroas hemnummer där i Tyskland. Det fanns ju inga mobiler då. Men att varje gång han försökte nå Carola så sa hennes mamma att hon var ute och spelade eller iväg på något. Till sist gjorde Runar det han är bäst på, att stalka Carola. Han fick reda på att hon skulle till en stad (det är olika varje gång) i USA för gå på ett bröllop. Runar lyckades, enligt egen utsago, skaffa en biljett till samma flight och fick stolen bredvid henne. Under resan över ska han till slut ha friat och hon sket i bröllopet hon skulle på och följde med Runar till ett bröllop han plötsligt skulle på, någon helt annanstans. Personligen skulle jag gissa att Runar helt enkelt såg en chans att snacka omkull en tonåring med alldeles för mycket pengar. Så han tog den.
I flera poddar har Runar berättat som sitt frieri till Carola. Varje gång är historien lite annorlunda. Så vi vet inte om lite eller mycket eller ingenting är sant av Runars historia. Runar påstår att han fick Caroas hemnummer där i Tyskland. Det fanns ju inga mobiler då. Men att varje gång han försökte nå Carola så sa hennes mamma att hon var ute och spelade eller iväg på något. Till sist gjorde Runar det han är bäst på, att stalka Carola. Han fick reda på att hon skulle till en stad (det är olika varje gång) i USA för gå på ett bröllop. Runar lyckades, enligt egen utsago, skaffa en biljett till samma flight och fick stolen bredvid henne. Under resan över ska han till slut ha friat och hon sket i bröllopet hon skulle på och följde med Runar till ett bröllop han plötsligt skulle på, någon helt annanstans. Personligen skulle jag gissa att Runar helt enkelt såg en chans att snacka omkull en tonåring med alldeles för mycket pengar. Så han tog den.
Det här är en ren gissning från mig. Men gissningen är att bröllopet var arrangerat av Livets Ord, Carola var kändisen som kunde locka vanligt folk till församlingen. Runar kanske sågs som en yngre och fräckare Ulf Ekman som skulle predika för kidsen. En bra matchning av kyrkan, och ingen risk att förlora Carola till utsidans frestelser.