2026-08-13, 16:10
Medlem
Kent.Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Runar var en ung gutt som flyttade till Uppsala så fort han gått ut gymnasiet. Tror han gick 2-årig ekonomisk linje? I Uppsala gick han direkt med i deras bibelskola. Han var ingenting annat än en norsk tönt. Efter en eller två terminer på bibelskolan (antar att mamma och pappa skickade pengar för ingenstans har man hört eller läst att han skulle ha arbetat under den här tiden) åkte han med Livets ord till en kristen ungdomskonferens i Tyskland tror jag. Där träffade han Carola. Runar själv påstår att han bjöd ut henne på en romantisk middag på restaurang. Carolas version har jag inte hört. Men det blev inget mer den gången.

I flera poddar har Runar berättat som sitt frieri till Carola. Varje gång är historien lite annorlunda. Så vi vet inte om lite eller mycket eller ingenting är sant av Runars historia. Runar påstår att han fick Caroas hemnummer där i Tyskland. Det fanns ju inga mobiler då. Men att varje gång han försökte nå Carola så sa hennes mamma att hon var ute och spelade eller iväg på något. Till sist gjorde Runar det han är bäst på, att stalka Carola. Han fick reda på att hon skulle till en stad (det är olika varje gång) i USA för gå på ett bröllop. Runar lyckades, enligt egen utsago, skaffa en biljett till samma flight och fick stolen bredvid henne. Under resan över ska han till slut ha friat och hon sket i bröllopet hon skulle på och följde med Runar till ett bröllop han plötsligt skulle på, någon helt annanstans. Personligen skulle jag gissa att Runar helt enkelt såg en chans att snacka omkull en tonåring med alldeles för mycket pengar. Så han tog den.

Det här är en ren gissning från mig. Men gissningen är att bröllopet var arrangerat av Livets Ord, Carola var kändisen som kunde locka vanligt folk till församlingen. Runar kanske sågs som en yngre och fräckare Ulf Ekman som skulle predika för kidsen. En bra matchning av kyrkan, och ingen risk att förlora Carola till utsidans frestelser.
Citera
2026-08-13, 16:49
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent.Kotte
Det här är en ren gissning från mig. Men gissningen är att bröllopet var arrangerat av Livets Ord, Carola var kändisen som kunde locka vanligt folk till församlingen. Runar kanske sågs som en yngre och fräckare Ulf Ekman som skulle predika för kidsen. En bra matchning av kyrkan, och ingen risk att förlora Carola till utsidans frestelser.
Exakt så jobbade man. Jag har också hört från säkra källor att de bodde ihop i en hyrd villa/lägenhet innan de var gifta. Ulf Ekman var där och gillade inte det, han ville sära på dem. Men de ville inte gå med på det. De var ju förlovade. Så de fick bo kvar. Och Ekman var nog livrädd att det kommande bröllopet skulle glida honom ur händerna om han blev för auktoritär. Men absolut, Carol var en turbo-boost för LO. Dessvärre var de nog inte beredda på Runar.
Citera
2026-08-15, 09:10
Medlem
Amors avatar
Citat:
Exakt så jobbade man. Jag har också hört från säkra källor att de bodde ihop i en hyrd villa/lägenhet innan de var gifta. Ulf Ekman var där och gillade inte det, han ville sära på dem. Men de ville inte gå med på det. De var ju förlovade. Så de fick bo kvar. Och Ekman var nog livrädd att det kommande bröllopet skulle glida honom ur händerna om han blev för auktoritär. Men absolut, Carol var en turbo-boost för LO. Dessvärre var de nog inte beredda på Runar.

Man ska veta att det var ett ständigt kaos kring Livets Ord på den tiden. Församlingen var inne i sin mest extrema period. Det var under den tiden man bjöd in Jane och Sam Whaley från USA som hade sina demonutdrivningsgudstjänster. Det var också då det mediala drevet mot församlingen var som störst, det smällde av bomber såväl i kyrkfoajen som i familjen Ekmans brevlåda. Kan tänka mig att det var någon slags känsla av undantagstillstånd för de dom var med där under den tiden. Att gifta sig med Runar var något som Carola sveptes med i, som framstod som rimligt i det allmäna kaoset.

Bara en liten tid efteråt tog Ulf Ekman avstånd från paret Whaley, eftet ett ultimatum från sin mentor Lester Sumrall, efter det började sakta Livets Ords normalisering mot en vanlig frikyrka. Saker som tidigare framstod som rimligt började då kunna ses i ett annat ljus. Tror Carola där omkring långsamt började förstå galningen hon gift sig med.
Citera
2026-08-15, 13:26
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Man ska veta att det var ett ständigt kaos kring Livets Ord på den tiden. Församlingen var inne i sin mest extrema period. Det var under den tiden man bjöd in Jane och Sam Whaley från USA som hade sina demonutdrivningsgudstjänster. Det var också då det mediala drevet mot församlingen var som störst, det smällde av bomber såväl i kyrkfoajen som i familjen Ekmans brevlåda. Kan tänka mig att det var någon slags känsla av undantagstillstånd för de dom var med där under den tiden. Att gifta sig med Runar var något som Carola sveptes med i, som framstod som rimligt i det allmäna kaoset.

Bara en liten tid efteråt tog Ulf Ekman avstånd från paret Whaley, eftet ett ultimatum från sin mentor Lester Sumrall, efter det började sakta Livets Ords normalisering mot en vanlig frikyrka. Saker som tidigare framstod som rimligt började då kunna ses i ett annat ljus. Tror Carola där omkring långsamt började förstå galningen hon gift sig med.
Jag kommer inte ihåg så mycket från den tiden, mer än att Carola och Runar ville framstå som väldigt religiösa och att Ulf Ekman var mer än nöjd att få landa Carola i sin församling. Runar var väl mest bara ett blont kuttersmycke som trodde han kunde få fördelar tack vare sin fru. Och de fördelar han fick hade räckt väldigt långt om han hade spelat sina kort väl. Men det gjorde han ju inte.

Runar har ju själv beskrivit sitt äktenskap som en institution. Gifter man sig så ska kvinnan underordna sig maken och finna sig. Punkt. Han predikar gärna om kärlek, empati och lyfta kvinnan på piedestal, så länge som hon går fem meter bakom mannen, helst i slöja. Man skiljer sig inte. Punkt.

Carola var ju väldigt ung och oerfaren på den tiden. Hon förstod nog inte riktigt vilken hycklare Runar är. Han har väldigt strikta och konservativa värderingar, men ändå skulle de leva som sambos fram till bröllopet. Det tror jag inte störde Runar, trots att hans församling var emot det. Hade Runar varit lite smidigare, lite proffsigare och lite... ja bra på någonting alls, hade han kunnat leva gott. Och det är väl det som är problemet, han kan ingenting därför att han är lite efterbliven.

När han var nygift med Carola åkte han med på hennes turnér. Efter ett tag trodde han att han var både chef för hela turnén, chef för musikerna och chef för admiinstrationen. Carola var ingen gullunge hon heller. Arrangörerna kunde checka in henne på en svit på Scandic i Örkelljunga, för att sova en natt. Men när Carola fick se rummet tvingade hon arrangören att byta till ett bättre hotell. Problemet var väl bara att det bara fanns ett hotell i stan. Och ibland fanns det kanske fler hotell, men inget "bättre". Och Runar gick runt på repetitionerna och la sig i allt och blev till slut hemskickad eftersom ingen orkade med honom. Inte ens Carola orkade med honom. Han var bara pinsam.

När Runar har blivit intervjuad några gånger av en riktig och utbildad journalist, tror han att han själv är en slipad journalist och försöker leka Skavlan. Men få vill bli intervjuade av Runar och få vill titta på.

Han har umgåtts med mängder av kända pastorer, talare och politiker. vilket gör att han inbillar sig att han själv är en utsökt talare, pastor och politiker. Det är han inte. Han hör till de sämre. Alla som var något inom Karisma har gått vidare och skapat egna karriärer efter konkursen (där Runar lekte ekonom!). Alla utom Runar. För han har inte det som krävs. Så han hittar på. Och det avslöjas hela tiden.

Även de mest hårdkokta Trump.anhängare kan ibland ta sig för pannan och säga "hoppsan" och sedan ägna mycket tid och pengar till att städa upp efteråt. Många har till och med vågat uttala sig kritiskt offentligt. Fast bara lite. Det är naturligt. Trump är en gammal fis som säger fel ibland, gissar lite ibland och skarvar mest hela tiden. Det är hans melodi. Runar är den enda som bokstavligen tror på vartenda ord han säger. Hur pinsamt misstaget än är. Media ljuger. De ljuger alltid. En psykopat kan aldrig ha fel.

Enda anledningen att Ekman tog avstånd från Whaleys var väl att de riskerade åtal? De slog människor när de drev ut demoner. De utsatte barn för sexuella övergrepp och så vidare. Riktiga äckel. Till slut tog de sin kyrka och flyttade till Brasilien. De var mycket mer liberala kring sådana saker där. Whaleys medlemmar kan man säga lever under Talibanliknande former. Man får inte ha Tv eller radio, pastorn bestämmer vem som får gifta sig med vem. Under Covid var det flera medlemmar som dog och staden där de har sin huvudsakliga adress var en av de hårdast drabbade städerna i världen. För de fick inte vaccinera sig och de struntade i att skydda sig i församlingen.

Att säga att Livets ord närmade sig frikyrkan var nog att ta i en hel del. Livets ord har aldrig varit en frikyrka, de hör till Trosrörelsen, som inte har någon egen organisation eller styre. Det var därför Ekman kunde försnilla miljoner ner i sin egen stiftelse och sedan fly landet. Församlingen finns ju kvar efter det, men jag vet inte hur de iobbar idag. Eller hur stora de är. Det verkar som att Hillsong tagit över mycket av dem. Runar brukade ju gå dit när han bodde där. Nu vet jag inte vart han går.
Citera
2026-08-15, 22:14
Medlem
Amors avatar
Nu gör han ett utfall mot Mikael Oscarsson och Ebba Busch på instagram där han jämför dem med Molok-dyrkare som benämns i gamla testamemtet, pga abortfrågan.

Antar att han var bekant med deras familjer från Livets Ord-tiden. Vet också att han umgicks med Oscarsson en tid innan fängelsetiden, han la upp nån bild från att de hade nån lunch.

Känns som att han bränner alla sina broar nu.
Citera
2026-08-21, 08:26
Medlem
Exfrun spyr lite mera galla över skithögen. Hehe.

https://www.dn.se/kultur/carola-haggkvist-jag-ar-en-country-dude-jag-vill-alska-pa-hobalar/
Citera
2026-08-21, 09:02
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Exfrun spyr lite mera galla över skithögen. Hehe.

https://www.dn.se/kultur/carola-haggkvist-jag-ar-en-country-dude-jag-vill-alska-pa-hobalar/

Rätt sjuk grej att Runar förmådde henne att göra ett "pojkvänsbål" Där hon kastade in bilder på sina tidigare pojkvänner över en eld. Lider med henne att hon fick lida sig igenom över 10 års relation med honom.
Citera
2026-08-21, 09:59
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Rätt sjuk grej att Runar förmådde henne att göra ett "pojkvänsbål" Där hon kastade in bilder på sina tidigare pojkvänner över en eld. Lider med henne att hon fick lida sig igenom över 10 års relation med honom.
Man ska väl komma ihåg att Runar knappt lämnat tonåren när de blev ihop. Men typiskt honom att ljuga om att han själv var oskuld, för att smöra in sig. Och så sjukt att tro att man ska få resa med buisniess class utan att betala för det. Det där tricket har han ju kört med hela sitt liv. "Vet ni inte vem jag är?" En seriös person köper en buisness class biljett och sen är det inget mer med det.

Varför hoppar han på Oscarsson från KD? Han är ju inte riktigt klok. En av få Kd:are som vågar erkänna att han vill förbjuda abort över huvud taget. De andra ljuger ju och låtsas att de är för det för att få väljare. Men egenligen vill de också förbjuda. Alla från trosrörelsen och många frikyrkomänniskor anser fortfarande att man inte ska ha sex förrän man är gift. Runar är nog mest sur att han inte får vara partiledare istället för Ebba. Då hade han fått 75% av alla röster.
Citera
2026-08-21, 10:03
Medlem
Amors avatar
Citat:

Varför hoppar han på Oscarsson från KD? Han är ju inte riktigt klok. En av få Kd:are som vågar erkänna att han vill förbjuda abort över huvud taget. De andra ljuger ju och låtsas att de är för det för att få väljare. Men egenligen vill de också förbjuda. Alla från trosrörelsen och många frikyrkomänniskor anser fortfarande att man inte ska ha sex förrän man är gift. Runar är nog mest sur att han inte får vara partiledare istället för Ebba. Då hade han fått 75% av alla röster.

Nu blir det här off topic, men du får nog ta din kritik mot trosrörelsen i en annan tråd. Alf Svensson ställde ett ultimatum till Oscarsson att han var tvingad att lämna Ja till livet när han kom in i riksdagen. Efter det har han följt partilinjen och aldrig uttalat sig. Men som sagt jag föreslår att du startar tråd i religionsforumet om trosrörelsen.
Citera
2026-08-21, 10:19
Medlem
Det här är väl precis den Runar vi känner, narcissistisk, självupptagen, egoistisk. Frågan är väl bara hur han kommer svara på detta. Hennes bok, film och DN- intervju har ju mycket större räckvidd än något han gör

”Hon säger till mig att hon borde ha lämnat Runar redan under bröllopsresan. På SAS-flyget till New York – då Runar ställde till en scen för att det nygifta paret inte fick sitta i affärsklass – avslöjade han att han ljugit om att han var oskuld när de träffades.

Han hade frågat ut mig om varenda en av mina tidigare relationer. Han hade till och med fått mig att bränna upp alla bilder jag hade på mina tidigare pojkvänner i en brasa – ett pojkvänsbål, helt enkelt. Bilder som jag saknar i mina album än i dag.

Upptakten till bröllopet hade varit skakig. Under en period bröt hon förlovningen och kastade ringen på en åker. Det fanns ett dåligt omen i Sögaards familjehistoria: pappan satt i fängelse för ekonomisk brottslighet när de träffades. Men Carola återvände och led genom ett nio och ett halvt år långt äktenskap.

När hon till slut vädjade om skilsmässa hotade predikanten Runar med att hon inte skulle komma till himlen. I Sögaards egen självbiografi från 2020 hävdade han att Carola var otrogen. I ”Jag är Carola” bekräftar hon att hon hade en utomäktenskaplig romans med en musiker under en sommarturné i början av 90-talet.

Men Carola beskriver även hur Runar försvann i väg i nya relationer. Han åkte på ”själavårdssamtal hem till en modell som hade relationsproblem”. Hennes röst stockar sig när hon läser. ”Det var jag och Amadeus som delade dagar och nätter, medan Runar kom och gick som en gäst i våra liv.””
Citera
2026-08-21, 11:35
Medlem
Oelbacks avatar
Rubriken i DN lyder för övrigt: ”Carola: Borde ha lämnat Runar på bröllopsresan”.

Fattiglappen Runar svär förmodligen över att han måste punga ut 49 kronor för att kunna läsa artikeln – och klistra in den i sin klippbok.

Mer om Runar i DN-intervjun:

”Carola säger ofta att hon inte ville prata om Amadeus pappa – ens uttala Sögaards namn i offentligheten – men i boken förekommer namnet Runar 146 gånger.”

”– Trump påminner för mycket om min exman för att jag ska kunna kommentera honom.”

”– Inför Amadeus bröllop förra året kände jag obearbetad sorg. Dagarna före var anspända. Det var mycket tårar. Amadeus betydde så mycket när han kom. Jag fick tillbaka honom när hans pappa hamnade i finkan.”

Carola berättar också att det blir en fortsättning på självbiografin – där man kanske får veta mer om vilket svin Runar egentligen är.

”Jag kanske gör del två annorlunda. Mer förklarande. Men en del bitar är jättestarka.”
Citera
2026-08-21, 12:28
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
Det här är väl precis den Runar vi känner, narcissistisk, självupptagen, egoistisk. Frågan är väl bara hur han kommer svara på detta. Hennes bok, film och DN- intervju har ju mycket större räckvidd än något han gör

”Hon säger till mig att hon borde ha lämnat Runar redan under bröllopsresan. På SAS-flyget till New York – då Runar ställde till en scen för att det nygifta paret inte fick sitta i affärsklass – avslöjade han att han ljugit om att han var oskuld när de träffades.

Han hade frågat ut mig om varenda en av mina tidigare relationer. Han hade till och med fått mig att bränna upp alla bilder jag hade på mina tidigare pojkvänner i en brasa – ett pojkvänsbål, helt enkelt. Bilder som jag saknar i mina album än i dag.

Upptakten till bröllopet hade varit skakig. Under en period bröt hon förlovningen och kastade ringen på en åker. Det fanns ett dåligt omen i Sögaards familjehistoria: pappan satt i fängelse för ekonomisk brottslighet när de träffades. Men Carola återvände och led genom ett nio och ett halvt år långt äktenskap.

När hon till slut vädjade om skilsmässa hotade predikanten Runar med att hon inte skulle komma till himlen. I Sögaards egen självbiografi från 2020 hävdade han att Carola var otrogen. I ”Jag är Carola” bekräftar hon att hon hade en utomäktenskaplig romans med en musiker under en sommarturné i början av 90-talet.

Men Carola beskriver även hur Runar försvann i väg i nya relationer. Han åkte på ”själavårdssamtal hem till en modell som hade relationsproblem”. Hennes röst stockar sig när hon läser. ”Det var jag och Amadeus som delade dagar och nätter, medan Runar kom och gick som en gäst i våra liv.””
Nu hann det ju gå en hel del år ändå. Carola har sagt att hon inte vågade skilja sig så länge de var med i Livets ord. Varför man kan anta att de under lång tid hade ett "öppet" förhållande. Öppet så tillvida att Runar knullade allt som kom i hans väg, men inte ville att Caola skulle ligga med någon annan. Runar ska nog vara tacksam att det finns abort, annars hade han haft bastarder lite här och där.

Carola nämner en musker hon låg med (F Å_al). Men hon hade flera älskare. Runar nämner en norrman hon hade en fling med under en semester (utan Runar). När hon berättade det för Runar påstår han själv att han körde till Oslo och spöade upp norrmannen. Det är såklart en lögn. Runar skulle aldrig våga det. Men det kan vara sant för det? En rolig anekdot är att det hände ganska exakt nio månader innan Amadeus föddes. Varför man även kan tänka sig att Carola och Runars sexliv kanske inte hände varje vecka under den perioden?

Runar skrev för några år sedan på sin FB att han precis hade fått reda på det största sveket i sitt liv. Han är så korkad att det inte är omöjligt att han fått reda på att Amadeus har en annan pappa? En spekulation, men Amadeus är ju inte särskilt lik Runar alls. Dessutom säger ryktet att norrmannen Carola var med var en känd norsk fotbollsspelare... sug på den.

Sug också på hur ni tror Runar skulle reagera på en sådan uppgift? Hans enda claim to fame är att han varit gift med Carola och att han skulle vara far till Amadeus. Om han inte är det... skulle han aldrig erkänna det. Då skulle banden till Carola vara klippt för all framtid. Så han är bakbunden. Å andra sidan "är" han ju pappa till Amadeus såtillvida att han varit med och uppfostrat honom. De har ett band som Amadeus kanske inte heller vill klippa helt, men som han vill hantera på sitt sätt. Oavsett.

Jag tycker ändå det är starkt av Carola att inte smutskasta Runar mer än nödvändigt. Boken ska ju handla om henne och hennes liv. Han var och är en skitstövel, men hon mår bra nu och vill fortsätta utan vidare inblandning av norrmannen. Helt rätt tänkt. Hotet om en del två är nog mest för att Runar ska hålla käften. Han har ju redan gått ut på Insta och skrivit att "media" ljuger om att han skulle vara en skitstövel. Han törs inte säga att Carola ljuger, för innerst inne vet han att det hon säger är sant och att hon har så många hållhakar på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in