• 1
  • 2
2016-02-03, 16:12
Medlem
Jag har under en längre period varit student och inte behövt bry mig så mycket om vilken bank jag har haft eftersom de ändå varit gratis. I dagsläget har jag ICA Banken och Handelsbanken, som kommer börja kosta 240 respektive 250 kronor per år när jag slutar studera.

Nu har jag börjat fundera på vilka banker jag vill fördela min privatekonomi på och frågar er hur ni gör? Mitt mål är givetvis så låga avgifter som möjligt.

Mina tankar går just nu kring följande upplägg:
- Avanza till aktier/fonder (Känns ganska givet pga. lågt courtage)
- Collector Bank för sparkonto med ränta (här byter jag om annan bank höjer sin ränta)
- Handelsbanken till bolån, lön och betalning av räkningar (Utan något visa/mastercard eftersom detta medför en årsavgift)
- Forex Bank för bankkort (Som i nuläget är gratis och vad jag har förstått det bästa alternativet även för utlandsköp? Hit gör jag sedan överföringar från Handelsbanken)

Ge mig gärna kritik på upplägget! Detta var bara en snabb tankegång i syfte att få så låga avgifter som möjligt.
Citera
2016-02-03, 17:03
Medlem
frank_pes avatar
Tycker att ditt upplägg ser bra ut ...kör själv med Forex som funkar bra men du åker på 1% i valutapåslag vid utlandsköp så därför kan också Santander vara ett alternativ där du också slipper påslaget men där finns bara kreditkort.
Jag sa upp mitt kort hos Handelsbanken som nu kostar 300 i årsavgift och inte 250 som du skrev.
Citera
2016-02-03, 17:04
Medlem
JAK och Ekobanken är mer etiska banker. Inga pengar till korrupta oljebolag etc.
Citera
2016-02-03, 17:43
Medlem
Handelsbanken för "lönekonto" och bankkort (gratis tjänster så länge jag är student)
Avanza för sparande (låga avgifter, brett utbud, bra sajt)
ICA-Banken (P.g.a. rabatter kopplade till ICA Student)

Det handlar om att ha så lite som möjligt hos storbankerna, och inte vara rädd för att jämföra olika alternativ och förhandla.
Citera
2016-02-03, 18:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porschen
JAK och Ekobanken är mer etiska banker. Inga pengar till korrupta oljebolag etc.

Men båda dras med taskiga kortlösningar och likaså avgifter på korten. TS verkar vara ute efter vilka banker som är vettiga och erbjuder bastjänsterna så billigt som möjligt, gärna utan valutapåslag dessutom - verkar som han hittat marknadens bästa erbjudanden.
Citera
2016-02-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tycker att ditt upplägg ser bra ut ...kör själv med Forex som funkar bra men du åker på 1% i valutapåslag vid utlandsköp så därför kan också Santander vara ett alternativ där du också slipper påslaget men där finns bara kreditkort.
Jag sa upp mitt kort hos Handelsbanken som nu kostar 300 i årsavgift och inte 250 som du skrev.

Har inte andra banker ett valutapåslag som är högre än 1%? ICA Banken tror jag hade 0% förut, men de har också inför denna avgift nu.

Sedan undrar jag hur du trivs med Forex. Funkar deras internettjänst bra? Kan man lätt se saldo i mobilen? Använder du även Forex till att betala räkningar eller kör du de banktjänsterna på Handelsbanken fortfarande?
Citera
2016-02-03, 18:32
Medlem
Avanza för sparande och fonder/aktier.

SEB för lön och kort, lån har jag inga så där var ju valet enkelt.
Citera
2016-02-03, 19:27
Jag hade ICA Banken men har bytt nu när de införde valutaväxlingspåslag.

Nu kör jag med:

-Avanza: Fonder/aktier
-Bluestep: Sparkonto
-Skandiabanken: Lönekonto och betala räkningar (inget bankkort)
-Preem Ikano: Kreditkort med 1% återbäring, betalar alltid hela fakturan
-Forex: Uttagskort för de gånger jag behöver kontanter
-Swedbank: Bolån, under 200k så ingen vill flytta det så det ligger kvar här

Lutar åt att det kommer bli ett Santander Mitt Kort när man reser utomlands om inte dom ändrar sina villkor eller något bättre alternativ dyker upp.
Citera
2016-02-03, 19:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscargrondahl
Har inte andra banker ett valutapåslag som är högre än 1%? ICA Banken tror jag hade 0% förut, men de har också inför denna avgift nu.

Sedan undrar jag hur du trivs med Forex. Funkar deras internettjänst bra? Kan man lätt se saldo i mobilen? Använder du även Forex till att betala räkningar eller kör du de banktjänsterna på Handelsbanken fortfarande?
Jo de flesta banker har högre valutapåslag än Forex men som jag skrev har inte Santander något och är dessutom också avgiftsfritt.

Internettjänsten fungerar okej och man kan enkelt se sitt saldo med mobilappen och bankID men jag kör fortfarande med Handelsbanken för räkningar då vissa tjänster saknas som e-faktura, swish och utlandsöverföring samt är allt inlagt där för att dras automatiskt.
Citera
2016-02-03, 19:55
Medlem
fidelios avatar
Det är ganska mycket jobb att hålla på med överföringar till Forex stup i kvarten för en besparing på 250kr/år...

Kommer du ha ett stort bolån och hög belåningsgrad kommer avgifter för kringtjänster vara peanuts i förhållande till skillnaderna mellan vad du väljer för bolånelösning
Citera
2016-02-04, 14:09
Medlem
Tramsigt att ha 10 olika banker..
Citera
2016-02-04, 18:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Tramsigt att ha 10 olika banker..
10 ja helt klart såvida inte man tänker ha mer än 900 000 euro i cash på bankerna, då behöver man sprida på 10 olika institut. Tror inte särskilt många har det problemet

Att ha 2 banker och gärna både ett visa och mastercard är däremot viktigt, hur kul är det att inte ha några alternativ när huvudbanken kukar ur och kortet nekas i kassan på fredag eftermiddag när du är stressad och vill hem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in