• 1
  • 2
2016-02-02, 16:51
Medlem
För två år sen köpte jag tillsammans med min sambo en trea utanför Göteborg för strax under miljonen. Vi körde med en "visning innan visningen" och köpte den direkt. Otroligt stressad säljare så vi fick den för utgångspris (tackar tackar).

I dagens läge är den värd minst 1.3 miljoner, grannarna fick nyss 1.4 för sin, men det känns tryggare att räkna lågt. Vi har amorterat ner till under 650 000 och skulle i så fall ha en ganska bra insats till ett framtida hus, vilket är målet. Nu råkar det ju vara så att bostadspriserna troligtvis är maxade och att en kommande nedgång är att vänta.

Tror ni det är läge att sälja nu om det råkar vara så att vi hittar en hyresrätt (tvåa) att bo i tills jag är färdigpluggad (1 år), har jobbat ett tag och vi ska köpa hus? Jag har alltid varit väldigt pro att man ska äga sitt eget boende, men om jag lyssnar på magkänslan (eller kollar på dagens löjligt låga ränta) så känns det INTE som en helt hjärndöd plan.. eller?
Senast redigerad av vindruva1 2016-02-02 kl. 17:02.
Citera
2016-02-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindruva1
För två år sen köpte jag tillsammans med min sambo en trea utanför Göteborg för strax under miljonen. Vi körde med en "visning innan visningen" och köpte den direkt. Otroligt stressad säljare så vi fick den för utgångspris (tackar tackar).

I dagens läge är den värd minst 1.3 miljoner, grannarna fick nyss 1.4 för sin, men det känns tryggare att räkna lågt. Vi har amorterat ner till under 650 000 och skulle i så fall ha en ganska bra insats till ett framtida hus, vilket är målet. Nu råkar det ju vara så att bostadspriserna troligtvis är maxade och att en kommande nedgång är att vänta.

Tror ni det är läge att sälja nu om det råkar vara så att vi hittar en bostadsrätt (tvåa) att bo i tills jag är färdigpluggad (1 år), har jobbat ett tag och vi ska köpa hus? Jag har alltid varit väldigt pro att man ska äga sitt eget boende, men om jag lyssnar på magkänslan (eller kollar på dagens löjligt låga ränta) så känns det INTE som en helt hjärndöd plan.. eller?

Eh du ska sälja trean, köpa en tvåa, och sen sälja den och köpa hus?

Är inte m2-priserna högre för tvåor än för treor? Varför inte bara bo kvar i trean?
Citera
2016-02-02, 17:02
Medlem
Oj klumpigt av mig, tvåan jag har hittat är en hyresrätt självklart. Haha, ska ändra!
Citera
2016-02-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Eh du ska sälja trean, köpa en tvåa, och sen sälja den och köpa hus?

Är inte m2-priserna högre för tvåor än för treor? Varför inte bara bo kvar i trean?

Detta och att det kostar att sälja med mäklararvodena och skit.

Byter du ner får du inget vinstskattuppskov. Tänk om .
Citera
2016-02-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart

Okej, känns som du missade min korrigering av inlägget. Jag menar alltså att vi säljer trean och tar en hyresrätt. Väntar ett par år och sen köper hus när det passar.
Citera
2016-02-02, 17:09
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart

Och varför skulle man föra vinstskatte upphov när rä tan på det är högre än ett banklån?
Citera
2016-02-02, 17:10
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Tror ni det är läge att sälja nu om det råkar vara så att vi hittar en hyresrätt (tvåa) att bo i tills jag är färdigpluggad (1 år), har jobbat ett tag och vi ska köpa hus? Jag har alltid varit väldigt pro att man ska äga sitt eget boende, men om jag lyssnar på magkänslan (eller kollar på dagens löjligt låga ränta) så känns det INTE som en helt hjärndöd plan.. eller?

Om någon här kunde svara på den här frågan med hundraprocentig säkerhet skulle den personen kunna bli stormrik på att veta om detta. Det finns ingen som vet vad som är rätt eller fel i dagens läge, det funkar inte så eftersom ingen kan spå framtiden.

Du kommer inte kunna veta om du gjorde rätt eller fel förrän du kan stå med resultatet i handen och vara efterklok.
Citera
2016-02-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Om någon här kunde svara på den här frågan med hundraprocentig säkerhet skulle den personen kunna bli stormrik på att veta om detta. Det finns ingen som vet vad som är rätt eller fel i dagens läge, det funkar inte så eftersom ingen kan spå framtiden.

Du kommer inte kunna veta om du gjorde rätt eller fel förrän du kan stå med resultatet i handen och vara efterklok.

Självklart inte, men spekulera kan man ju alltid göra.
Citera
2016-02-02, 17:53
Medlem
MKnugens avatar
Tycker det låter mycket klokt. Det är betydligt större nedsida än uppåtsida för bostadsmarknaden för tillfället. Vi ser redan nu en nedgång.
Citera
2016-02-02, 19:02
Medlem
Redas avatar
Måste väl blivit fel i rubriken? Utgår ifrån att du vill sälja en bostadsrätt och istället bo i en hyresrätt en tid?

Bostadspriserna står säkert på topp nu men grejen är ju var du hittar en hyresrätt till rimlig kostnad utan att hamna i ett arabiskt zoo.

Bostaden är så viktig för välbefinnandet att jag rekommenderar dig att sälja din bostadsrätt nu och investera i en villa då det alltid har varit och kommer att vara en bra investering.

Lycka till!
Citera
2016-02-02, 19:05
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKnugen
Tycker det låter mycket klokt. Det är betydligt större nedsida än uppåtsida för bostadsmarknaden för tillfället. Vi ser redan nu en nedgång.
Var ser vi en nedgång? Jag ser endast uppgång på bostadsrätter i och utanför göteborg.
Citera
2016-02-02, 19:18
Medlem
Citat:

Sälj > flytta till hyresrätt i 5 år > köp igen. Att gå in på bostadsmarknaden nu är bara korkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in