• 3
  • 4
2016-02-02, 12:16
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB

Tycker att renovering delvis visst kan ses som en investering. Eftersom investering innebär ALLTID en viss risk. Säg en riskfri investering? Har jag en lägenhet med kök från 50-tal och badrum från 80-talet som ska renoveras, som i detta fall, är det högre sannolikhet att jag kan få en vinst vid försäljning. Särskilt i storstadsområdena. Dessutom är det en investering i livskvalité. Att leva i en nyrenoverad lägenhet är härligt. En bra investering.

Jag håller inte med. Sannolikheten att du får tillbaka dina renoveringspengar vid en försäljning är i princip obefintlig. Det enda sättet du kan få tillbaka dina pengar är pga den allmänna prisuppgången inte pga din renovering. Alltså du hade gjort en större vinst om du inte renoverade alls än om du renoverar för i de fallen får du betala en del av din utgift för renoveringen med din framtida vinst.

Däremot kan det ju vara trevligt att bo i något som man tycker om så ur den aspekten kan det säkert vara bra.

men att som privatperson renovera för att sälja är en usel idé.
Citera
2016-02-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Jag håller inte med. Sannolikheten att du får tillbaka dina renoveringspengar vid en försäljning är i princip obefintlig. Det enda sättet du kan få tillbaka dina pengar är pga den allmänna prisuppgången inte pga din renovering. Alltså du hade gjort en större vinst om du inte renoverade alls än om du renoverar för i de fallen får du betala en del av din utgift för renoveringen med din framtida vinst.

Däremot kan det ju vara trevligt att bo i något som man tycker om så ur den aspekten kan det säkert vara bra.

men att som privatperson renovera för att sälja är en usel idé.

Visst, man får sällan tillbaks hela beloppet, men nyrenoverat kök ist för 50tals kök, kommer ju onekligen göra den mer lättsåld med troligtvis fler spekulanter plus ökar chansen till ev budgivning.
Citera
2016-02-02, 13:44
Medlem
sebno1s avatar
Ja ska du förfina lägenheten eller ska du blåsa ut ett platsbyggt kök till förmån för något rangligt modulbygge så tänk om. Lämna in luckorna för sprutlackering måla om resten själv, sätt in nya vitvaror vid behov om man har äldre som slukar energi. Elen lär ju öka i pris nu när miljötalibaner styr landet och worst case senario är att dom stänger igen kärnkraftverken.

Lite inspiration hur man kan göra: http://www.styleroom.se/album/13311-50-tals-kok

Då har du ett kök som kommer stå längre än det där "fräscha" köket du köpte för onödigt mycket pengar.

Kostnad? 1/4 lägre om du kan pula lite själv.

Sedan har vi badrummet. Huset är alltså från 50-talet och badrummet är idagsläget från 80-talet? Då låter det inte som ett stambyte har gjorts? Risken är då att du bygger ett fint badrum, helst med golvvärme och allt och sen om ett par år så vill föreningen göra det där nödvändiga stambytet. Då har du helt plötsligt kastat ofantligt mycket pengar i sjön.

Sistas steget tar jag nu, hade ni tänkte bo kvar 7-10 år? Så kör då kommer ni trivas i lägenheten och kanske gå plus-minus-noll. Men har ni tänkt att sälja den inom två år så avråder jag stark att göra det för när amorteringskraven gå igenom nu till vår/sommar så kommer vi se en helt annan typ av bostadsmarknad. Min syster som är mäklare ringer och tjatar att jag ska sälja nu innan maj för dom tror på runt 17-20% direkt sänkning av bostadspriserna efter amorteringskraven går igenom av en rad anledningar.

Hon vill att jag ska göra som en annan tipsa om här i tråden att sälja nu, ta en hyresrätt och ligga lågt tills augusti och slå till då p.g.a. Prissänkningen av marknaden. Jag känner då själv inget större behov av detta då jag inte bor för att göra "klipp" och gå plus utan jag bor för att jag vill leva till ett förmånligt pris och jag ser sänkta priser på marknaden som något behövligt också.
Citera
2016-02-02, 13:53
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja ska du förfina lägenheten eller ska du blåsa ut ett platsbyggt kök till förmån för något rangligt modulbygge så tänk om. Lämna in luckorna för sprutlackering måla om resten själv, sätt in nya vitvaror vid behov om man har äldre som slukar energi. Elen lär ju öka i pris nu när miljötalibaner styr landet och worst case senario är att dom stänger igen kärnkraftverken.

Lite inspiration hur man kan göra: http://www.styleroom.se/album/13311-50-tals-kok

Då har du ett kök som kommer stå längre än det där "fräscha" köket du köpte för onödigt mycket pengar.

Kostnad? 1/4 lägre om du kan pula lite själv.

Sedan har vi badrummet. Huset är alltså från 50-talet och badrummet är idagsläget från 80-talet? Då låter det inte som ett stambyte har gjorts? Risken är då att du bygger ett fint badrum, helst med golvvärme och allt och sen om ett par år så vill föreningen göra det där nödvändiga stambytet. Då har du helt plötsligt kastat ofantligt mycket pengar i sjön.

Sistas steget tar jag nu, hade ni tänkte bo kvar 7-10 år? Så kör då kommer ni trivas i lägenheten och kanske gå plus-minus-noll. Men har ni tänkt att sälja den inom två år så avråder jag stark att göra det för när amorteringskraven gå igenom nu till vår/sommar så kommer vi se en helt annan typ av bostadsmarknad. Min syster som är mäklare ringer och tjatar att jag ska sälja nu innan maj för dom tror på runt 17-20% direkt sänkning av bostadspriserna efter amorteringskraven går igenom av en rad anledningar.

Hon vill att jag ska göra som en annan tipsa om här i tråden att sälja nu, ta en hyresrätt och ligga lågt tills augusti och slå till då p.g.a. Prissänkningen av marknaden. Jag känner då själv inget större behov av detta då jag inte bor för att göra "klipp" och gå plus utan jag bor för att jag vill leva till ett förmånligt pris och jag ser sänkta priser på marknaden som något behövligt också.

Folk som river ut och kastar ett sådant kök som syns på länken i ditt inlägg till förmån för någon modern skit från IKEA eller dylikt förtjänar att steglas! Samma gäller för övrigt alla jävla idioter som köper sekelskifte för att direkt smälla ut några väggar så att stuckatur och höga golvsocklar flyger all världens väg i syfte att förverkliga sin dröm om öppen planlösning.

Min dröm är att hitta en bostad jag tycker om med ett sådant kök som jag kan få vårda och pyssla om.
Citera
2016-02-02, 14:46
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Kurt-Sune och Svenne Banan tycker inte amortering är en kostnad.

Så låna så mycket som möjligt, köp gärna flådiga material etc som du aldrig får tillbaka pengarna för. Spis för 100k, kör på.

För vafan, när lånet ska betalas tillbaka är det ändå bara sparande.
Det blir lätt så att hjärnan får gå lite i dvala när det finns saker man verkligen vill tro på... Som tomtar, troll och att betalning av det man konsumerat tidigare skulle vara likställt med sparande.

Det måste annars vara rent fantastiskt med att låna stort till sin konsumtion i förtid. Har aldrig sett någon som sparar så hårt som de som hamnat hos fogden till exempel. Vad dumt att ingen ens har förklarat för dem att de egentligen bara sparar och att det faktiskt inte är en kostnad för dem när hela lönen mäts ut den 25:e.

Låna är alltid win/win, med andra ord.
Citera
2016-02-02, 16:01
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Folk som river ut och kastar ett sådant kök som syns på länken i ditt inlägg till förmån för någon modern skit från IKEA eller dylikt förtjänar att steglas! Samma gäller för övrigt alla jävla idioter som köper sekelskifte för att direkt smälla ut några väggar så att stuckatur och höga golvsocklar flyger all världens väg i syfte att förverkliga sin dröm om öppen planlösning.

Min dröm är att hitta en bostad jag tycker om med ett sådant kök som jag kan få vårda och pyssla om.

Så är det, tyvärr är det allt för vanligt då folk inte ser vad man kan göra av befintliga saker man har utan allt ska alltid vara nytt. Hemma hos mig har vi liknande kök och robustheten i dom byggena är helt otroligt, bara en kökslucka väger ett par kilo och ja klarlack som är inne idag går ju även att ordna på dessa kök bara lämna in till en lackerare.

Min sambo ville ju så klart ha helt nytt kök, men sedan förklara jag vilken lyx ett sådant kök vi har är skulle man bygga något liknande idag hade det kostat något ofantligt mycket pengar. Sedan visa jag likt länken ovanför hur man kan få det om man ordnar till det befintliga och fick kommentaren "oj det trodde jag aldrig att man kunde göra".
Citera
2016-02-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Om ni lejer ut allt arbete kostar ett normalstort kök cirka 90 000 kronor inklusive allt, arbete, vitvaror.

What?!
Lejer man ut allt arbete är det där bara arbetskostnaden ju. Köpte själv just en komplett uppsättning nya vitvaror för ca 50.000, men visst hade jag valt billigaste av allt hade det åkt ner betydligt.
Vårt nya kök, hantverkare för hela slanten, kommer att landa på 250.000 (förmodligen lite plus).
En badrumsrenovering för 100.000 är inte heller helt orimligt. Då är det 50.000 kvar till resten.
Tycker inte att detta är en orimlig kalkyl.

OnT: Som tidigare sagts låna absolut inte mer än nödvändigt.
Citera
2016-02-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
What?!
Lejer man ut allt arbete är det där bara arbetskostnaden ju. Köpte själv just en komplett uppsättning nya vitvaror för ca 50.000, men visst hade jag valt billigaste av allt hade det åkt ner betydligt.
Vårt nya kök, hantverkare för hela slanten, kommer att landa på 250.000 (förmodligen lite plus).
En badrumsrenovering för 100.000 är inte heller helt orimligt. Då är det 50.000 kvar till resten.
Tycker inte att detta är en orimlig kalkyl.

OnT: Som tidigare sagts låna absolut inte mer än nödvändigt.

Visst går det att lägga så mycket på en enklare renovering, och det kan betala sig i få delar av landet, typ en villa i finare förort, men en mindre lägenhet som jag antar detta är med tanke på värderingen så tror jag knappast det höjer marknadsvärdet väsentligt mer än en makeover för 150,000. Och aldrig med 400,000. Då får man se kanske 200k som en investering, och resterande 200 som ren konsumtion. det innebär givetvis inte att det inte är värt att göra det, men man bör vara medveten om att det är konsumtion och inget annat.
Citera
2016-02-03, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
...men man bör vara medveten om att det är konsumtion och inget annat.

Där håller jag absolut med.
Tycker alltid att man ska renovera för sin egen skull. Vi renoverar köket för att det var slitet, lite sunkigt och helt enkelt inte fungerade för oss och har därför val sådant vi vill ha. Vi har inte valt någonting rackligt som är snyggt på ytan för att höja värdet.
Så TS, renovera för er egen skull, för att bo i. Inte som spekulation.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in