Citat:
Det är tyvärr nog lätt att misstolka signalerna på marknaden när värdet på pengar inflateras bort till förmån för bolånetagarnas så kallade "boendeinvesteringar". Ser man på tidigare utveckling så är det tydligt att största ökningen av "värdet" oftast inte beror på genomtänkta renoveringar utan det mesta har rusat iväg uppåt med snarlik takt, vare sig om inget direkt har gjorts eller renoveringarna har haglat lika tätt som omvärderingarna av huset. Säger inte att det är värdesänkande att sköta om sitt hus direkt, men många räknar nog felaktigt med att det är en naturlag att de summor som läggs ner också går att få igen vid försäljning.Så det är alltså bara 200k ni har för avsikt att använda för lägenheten. Sen är frågan om vi tycker ni ska låna mer för att leka börshajar eller inte?
Sen är det inte säkert att det höjer värdet med lika mycket som ni bekostar. Så renovera för eran egen skull och inte i förhoppning om galna priser när ni säljer. Den personen kanske ändå vill ha något annat och river ut det på en gång.
Sen är det inte säkert att det höjer värdet med lika mycket som ni bekostar. Så renovera för eran egen skull och inte i förhoppning om galna priser när ni säljer. Den personen kanske ändå vill ha något annat och river ut det på en gång.
Skall man se det krasst ekonomiskt så måste man ju såklart se vad kostnaden i förhållande till vad folk vill betala kan beräknas till. Ofta vill man ju göra lite eget när man betalar själv(eller ofta följa det mode som alla andra gör just det årtalet), så risken ligger ju i att man gör något som inte är så gångbart bland andra eller följer en modefluga som inte håller. Går det riktigt illa eller om tiden ligger helt fel kan idiotingrepp för den egna lyxens och modets skull, som har rationaliseras med ord som "investering" och "standardhöjning", till och med bli sådant som ligger till last vid en försäljning.
Personligen skulle jag inte låna till sådant, men jag vet att många inte håller med mig om det. Däremot ringer det lite varningsklockor för dig personligen när du först gör uttalanden om att lånet "inte ökar på amorteringen" som att det inte kommer kosta något alls nästan. Du konstaterar även att det bara blir 300 kronor extra i månaden per boende och det kan väl vara sant, men det är ju med nuvarande ränteläge du räknar då, så du borde ta i lite höjd där för att bedöma hur värt det egentligen är för dig.
Så, mina välmenande tips är väl egentligen:
- Räkna med en högre, mer normal ränta än dagens exceptionellt låga
- Gör inte antagandet att du kommer få tillbaka allt, särskilt inte i dagens uppumpade marknad
- Bedöm grovt hur långsiktigt gångbara och tidlösa renoveringarna kan ses. Svårt att sia om dock.
- Kom ihåg att även dina lånade pengar skall skattas för om du nu går med vinst när du väl säljer. Arbetskamrat "förträngde" den saken och flyttade, fick överraskning på deklarationen.
- Definiera om ditt interna vokabulär så att en renovering inte är en investering... Ser du det så när du byter kamrem på bilen också?
Sen kan du fundera på vad som verkligen är värt att göra för er. Kanske inte behöver genomföra allt på en gång heller, för mig låter iallafall 400k rätt mycket för en lägenhet.
EDIT
Ser att jag hakade på alla andra och inte reflekterade över att du endast frågade om börs-delen egentligen, så ovan kan ignoreras om det inte rör dig.
Senast redigerad av Smulhamstern 2016-02-01 kl. 17:51.
Senast redigerad av Smulhamstern 2016-02-01 kl. 17:51.
Det var en hypotetisk fråga om det fanns något rimligt sätt att slå räntan. Tex via att binda pengarna på ett fast räntekonto. Börsen är uteslutet som jag skrev i första inlägget. Men i nuvarande ränteläge verkar det omöjligt. Kommer således bara låna de pengar som behövs för renovering och inget annat. Ni behöver inte hänga upp er på 400.000kr. Det var mest en uppskattning i farten. Blir troligtvis betydligt mindre.
)