Citat:
Ursprungligen postat av
JosefB
Hej!
Gjorde en värdering av lägenheten där det blivit en signifikant ökning av bostadens värde. Enligt bankmannen kan vi öka på bolånet med 600.000 utan förändrad månadskostnad sett till amortering. Vi har tänkt ta 400.000 av dessa för att renovera lägenheten.
400 000 för att renovera? Vad exakt hade ni tänkt göra? Helrenovera lägenheten?
Citat:
Ursprungligen postat av
JosefB
Då kommer vi till frågan: resterande 200.000, bör vi låta banken sitta på dom tills försäljning av lägenheten eller ta ut dom för att investera? Vad är mest rationellt?
Hela ditt resonemang skrämmer mig lite. "Lägenheten har ökat med 600 000 kronor, bäst jag använder alla dom pengarna". Att ha en lägre belåningsgrad är bra i det scenariot där räntan börjar stiga. Dessutom är dessa 600 000 kronorna som lägenheten ökat i värde med inte fasta, dom finns inte förrän ni säljer lägenheten. Och då ska ni även betala 22% skatt på vinsten ni gjort. Tänk på det, för vad händer när räntan börjar ticka uppåt igen?
Hur mycket köpte ni lägenheten för förresten?
Citat:
Ursprungligen postat av
JosefB
Vi har en rörlig boränta på 1,37%. Hur bör jag räkna?
Du bör räkna på att ni klarar minst 5-6% ränta i framtiden. Tänk även på att om räntan går upp dit så kommer bostadens värde minska. Då är det bra att ha en värdeökning i "buffert" istället för att ha renoverat lägenheten för 400 000 kronor samtidigt som värdet på lägenheten minskat med 800 000 kronor.
Nu kanske jag misstolkar dig, men din text gör mig rätt orolig kring er ekonomiska situation.