2016-02-01, 12:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Lugn i stormen lägenheten värderades 1,3 miljoner upp. Vi kan låna 600.000 utan att amorteringsgraden ökar. Så av 1,3 miljoner lånar vi 400.000(Max!) för att renovera kök, badrum osv. Vilket ökar lägenhetens värde igen. Frågan är om vi ska låta banken ha kvar de resterande 200.000.

Så det är alltså bara 200k ni har för avsikt att använda för lägenheten. Sen är frågan om vi tycker ni ska låna mer för att leka börshajar eller inte?

Sen är det inte säkert att det höjer värdet med lika mycket som ni bekostar. Så renovera för eran egen skull och inte i förhoppning om galna priser när ni säljer. Den personen kanske ändå vill ha något annat och river ut det på en gång.
Citera
2016-02-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är 300kr just nu ja. Men om räntan stiger i framtiden så kan dessa 300kr växa till något betydligt jobbigare.

Hur stor är belåningsgraden på lägenheten innan och efter ni skulle lånat dessa 600 000?

Hur mycket amorterar ni per månad?

Vad har ni totalt i lån?

Köpte lägenheten för 2,4 milj. Då belåningsgrad 85%. Amorterar 3500 per månad cirka i 2 år. Orkar inte kolla exakt belåningsgrad i nuläget. Lgh är nu värderad till 3,7 milj. Lånar vi 600.000 har vi således marginal på 700.000.

Men det lutar åt att låna så lite som möjligt då det verkar svårt att klå räntan via investeringar utanför aktiemarknaden. Vi lånar till renovering av lägenheten.
Citera
2016-02-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Så det är alltså bara 200k ni har för avsikt att använda för lägenheten. Sen är frågan om vi tycker ni ska låna mer för att leka börshajar eller inte?

Sen är det inte säkert att det höjer värdet med lika mycket som ni bekostar. Så renovera för eran egen skull och inte i förhoppning om galna priser när ni säljer. Den personen kanske ändå vill ha något annat och river ut det på en gång.

Exakt! om vi skulle låna mer utöver dessa 200k-400k. Fast jag hade tänkt investering utanför aktiemarknaden. Verkar dock svårt att slå räntekostnaderna utan att investera i aktier. Så lutar åt att låta bli.
Citera
2016-02-01, 12:27
Medlem
Citat:
Jag håller inte med. Jag köper mitt boende för att bo i det. Vill inte bo i en rutten hyreslägenhet för att det potentiellt någon gång kan komma en krasch. Dessutom värderades lägenheten 1,3 miljoner upp. Och vi snackar om 600.000. Finns marginal för en viss korrigering av bostadspriserna. Dessutom renoverar vi av pengarna, så jag förväntar mig en ökning av värdet pga detta också.

Citat:
Nej det är ju självklart. Men för 300kr i månaden per person är det värt för en helt nyrenoverad lägenhet. Allt är 50-tal standard i nuläget. Dessutom kan vi möjligtvis få tillbaka det hela vid en försäljning i framtiden.

Frågan är alltså om jag kan klå ränta+ amortering som banken kräver på dessa 200.000 eller helt enkelt låta banken ha kvar pengarna.
Hur ska du ha det?
Citera
2016-02-01, 12:31
Medlem
klart att ni ska låna så lite som möjligt, att ni ens funderar på annat gör mig lite orolig för landets framtid. Tänk på att lån betyder att man ska betala tillbaka det, det är själva definitionen på lån. Om ni vill flytta och tänker bosätta e i samma stad innebär det att ni måste betala dyra pengar för att köpa ny bostad. Då är det naturligtvis bättre att ha så lite lån som möjligt för att istället stoppa in mer pengar i nya boendet. Att renovera en lägenhet för 600 000 kronor innebär inte per automatik att lägenheten blir värd 600 000 kronor mer, då har ni förlorat på renoveringen. Om ni lejer ut allt arbete kostar ett normalstort kök cirka 90 000 kronor inklusive allt, arbete, vitvaror. Räkna ungefär samma för ett badrum, då är ni uppe i 180 000 kronor. Att lägga nytt golv och tapetsera en hel lägenhet kostar max 50 000 kronor. Alltså skulle ni utan problem kunna renovera hela lägenheten för max 250 000 kronor, om det nu inte är en lägenhet på typ 300 kvm förstås .
Funderar lite på varför ni inte sparat ihop en buffert istället och bekostar renoveringen med sparade pengar istället.
Citera
2016-02-01, 12:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Köpte lägenheten för 2,4 milj. Då belåningsgrad 85%. Amorterar 3500 per månad cirka i 2 år. Orkar inte kolla exakt belåningsgrad i nuläget. Lgh är nu värderad till 3,7 milj. Lånar vi 600.000 har vi således marginal på 700.000.

Men det lutar åt att låna så lite som möjligt då det verkar svårt att klå räntan via investeringar utanför aktiemarknaden. Vi lånar till renovering av lägenheten.
Då tycker jag definitivt att ni inte ska ta dessa 200k extra. Jag själv hade t.o.m varit tveksam att ta 400k för renoveringar.

Själv resonerar jag att i nuvarande ekonomiska klimat är det inte särskilt fördelaktigt att sitta med >50% belåning på sitt boende. Speciellt inte i en lägenhet som haft en sådan prisutveckling på bara två år. Ni har ca 70% belåning om ni lånar dessa 600k.
Citera
2016-02-01, 12:35
Medlem
Tack allihopa! Fått ut det jag velat av tråden. Kan mod låsa?
Citera
2016-02-01, 12:37
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Hur ska du ha det?

Han köper lägenhet för att bo men i framtiden hoppas kunna få tillbaks pengarna.

Är väl inget motsägelsefullt?

Om jag köper extraljus till min bil för 10.000 så får jag inte hoppas att jag kan ta ut extra för det när jag säljer bilen för då köpte jag inte ljusen för att se bättre utan för att jag spekulerade i värdeökning?

Edit: Jag och mina paralleler
Senast redigerad av Bbobi 2016-02-01 kl. 12:41.
Citera
2016-02-01, 14:40
Medlem
Om du ska renovera för 400tkr så undrar jag vart pengarna går. Ska du göra något själv alls eller är det firmor som ska göra allt?

Jag total renoverade min lgh och då verkligen allt. 150tkr gick det på och jag gjorde hälften själv . Det som jag betalade andra för var elen och vatten.

400tkr till renovering låter saftigt.
Citera
2016-02-01, 15:22
Medlem
officebrownies avatar
Hur svårt är det att förstå TS fråga egentligen??
TS var snäll och gav bakgrund-info men vill egentligen bara ha svar på den korta frågan..

Kan jag och hur gör jag för att slå en boränta på 1.37% med 200k genom investering av summan?

TS, hur lång investeringshorisont hade du tänkt dig? Pratar vi 1 år eller 10 år?
Citera
2016-02-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Edit: Jag och mina paralleler

Haha! Men jag förstod vad du försökte säga så helt åt skogen var det inte
Citera
2016-02-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Hur svårt är det att förstå TS fråga egentligen??
TS var snäll och gav bakgrund-info men vill egentligen bara ha svar på den korta frågan..

Kan jag och hur gör jag för att slå en boränta på 1.37% med 200k genom investering av summan?

TS, hur lång investeringshorisont hade du tänkt dig? Pratar vi 1 år eller 10 år?

Utmärkt. Tack för hjälpen! Jag kanske var lite otydlig. Ungefär 5-7 års placeringshorisont skulle jag säga.

/J
Senast redigerad av JosefB 2016-02-01 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in