2016-02-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Även om de som är på plats såg direkt att detta bara var skrämselkids och inga terrorister så har polisen mindre information att gå på när de gör sin utryckning. De får höra från SL att det är ett större gäng maskerade personer som gått in i en tunnelbanestation och bråkar, de har ingen aning om att det inte är en storskalig massaker på gång. Självklart dyker de upp med bästa vapnen de har tillgängliga.

2016 och med tanke på vad som anses normalt i dagens samhälle tror jag nog att polisen har tillgång till samtliga övervakningskameror dygnet runt och kanske även har personal som är på plats för att just assistera med hur man ska bedöma olika situationer. Känns tokigt att dom ska låta SL bestämma just med tanke på att tunnelbanan säkert är ett huvudmål vid en ev attack.
Eller ? Tänk bara på den där serien Tunnelbanan, när dom visar hur administratörerna sitter men en skärm med hundra olika livefeed kameror framför sig.

Hade jag vart Polischef hade jag iaf tänkt så, nu har vi visserligen Dan Eliasson så mycket möjligt att jag har fel.

Sen de facto att dom har lyckats få tåget att inte stanna innan själva gripandet skett betyder att de har haft kontakt med SL och de bör kunna skilja ett gäng kids från en terrorister känns det som.
Citera
2016-02-01, 01:08
Medlem
Uppenbart svar från det som skedde på fredagen.
Senast redigerad av Cleit 2016-02-01 kl. 01:26.
Citera
2016-02-01, 01:11
Medlem
Vireks avatar
Alltså, nu har jag inte sett några bilder eller filmer men detta känns ju ganska allvarligt? Var är de kritiska frågorna till polisen, rubrikerna på de stora tidningarna med mera? 20 st halvterrorister med vapen på en central tunnelbanestation, hallå?
Citera
2016-02-01, 01:21
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horsedick.mpeg
2016 och med tanke på vad som anses normalt i dagens samhälle tror jag nog att polisen har tillgång till samtliga övervakningskameror dygnet runt och kanske även har personal som är på plats för att just assistera med hur man ska bedöma olika situationer. Känns tokigt att dom ska låta SL bestämma just med tanke på att tunnelbanan säkert är ett huvudmål vid en ev attack.
Eller ? Tänk bara på den där serien Tunnelbanan, när dom visar hur administratörerna sitter men en skärm med hundra olika livefeed kameror framför sig.

Men när en sådan kamerabedömare ser ett större gäng maskerade typer röra sig på ovanliga sätt och vifta med avlånga saker på skärmarna kanske den tar det säkra före det osäkra och varnar för eventuella terrorister.
Citera
2016-02-01, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Men när en sådan kamerabedömare ser ett större gäng maskerade typer röra sig på ovanliga sätt och vifta med avlånga saker på skärmarna kanske den tar det säkra före det osäkra och varnar för eventuella terrorister.

Jo absolut, sen tror jag iofs dom ser rätt bra på sina kamerar och kan göra rätt kvalificerade bedömningar då de jobbar me de dynget runt. Men det säkra om man ser ett stort antal ungdomar vifta med vad som värst kan antas vara svärd är väl att skicka ett stort antal poliser till platsen från alla håll - vilket dom gjorde.

Men det förklarar inte mp5or enligt mig. Kan vara så enkelt att dom tänkte på civila och ville kunna skjuta från långt håll ifall det behövdes eller att dom hade de i bilen och tänkte why not.

Oavsett så spelar det mindre roll, jag vill bara att någon nyhetsbyrå ska ta i detta och faktiskt säga att så här ser verkligheten ut. Ge folk en möjlighet att stoppa detta innan det spårar ut helt - för nog vill polisen inget annat än att kunna prioritera 14 åriga hasch rökande innerstans ungar igen. Nu tvingas dom faktiskt jobba rätt hårt och dessutom inte få slå någon.
Citera
2016-02-01, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Att det inte blev några gripanden kan ju även vara så enkelt som att arresterna är fulla. Då gäller det att prioritera.

En möjlig förklaring till alla som frågar sig varför ingen greps
Citera
2016-02-01, 02:07
Medlem
Varför sköt inte polisen utlänningarnas terroristattack mot svenska barnfamiljer, små barn mammor pappor blev dödsrädda.
Citera
2016-02-01, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Oj vad alla är chockade, ja detta är summan av hat. Fortsätt hata och driv upp allt än mer vare sig du är invandrare, flykting eller svensk. Påtala om alla skillnader mellan kulturer tala aldrig om det som knyter oss samman utan om det som separerar, tala gärna i formerna som vi och dem. Hat skapar inte förändring det skapar mer hat och om man inte kan inse det ja då kan man få gå under istället i skiten.

Jag är inte chockad, det som utspelar sig var väntat. Du missar dock poängen. Problemet att de som oftast beskrivs som "dem" har fått ett carte blanche till att bete sig lite som man vill mot "vi". Det "vi" skulle göra skulle få juridiska konsekvenser vilket "dem" inte får. Samtidigt försvaras detta beteende med relativism, underförstått att "vi" ska kunna ta lite skit eftersom vi har haft det bra och "de" kommer från ett helvete.

Du förstår väl att det är detta som har varit grogrunden för hatet som visar sig på gatorna men även finns under ytan hos gemene man. Jag upplever misstänksamhet från mina bekanta utan att själv ha någon ideologi, jag tror nämligen inte att någon ideologi kommer vara svaret för mänskligheten. Det håller på att koka över hos ALLA, migranten som kommer hit och blir skickad ut till en barack i skogen, får varken skyldigheter eller möjligheter samtidigt som dessa just uppmärksammar avsaknaden av skyldigheter och framtidsutsikter som vi andra har och får.

Samtidigt så vill vi ge dem möjligheter men kräver inga skyldigheter i rädsla....för vad? En ängslighet i en väldigt oprövad demokrati är uppenbar. Andra demokratier i norden som liknar våran har fått sin frihet och demokrati prövad i modern tid och är väldigt medvetna om vikten av att vara pragmatiska och se till att behålla stabiliteten i sina länder. Det har man ju faktisk lyckats med. Folk blir inte mördade på asylboende i finland, danmark och norge. Dessa länder mörkar inte heller eventuella problem vilket innebär att man kan ta itu med den från dag ett diskutera lösningar. Därför hatar man inte i de här länderna.

Om de styrande i landet kunde vara ärliga med sina intentioner och planer för migrationen, eller avsaknaden av dessa så hade läget i landet varit mycket mer fördelaktigt. Vi måste prata om kulturer och vad som är "vi" och "dem" eftersom vi inte själva vet vart vi är på väg med oss själva och vart vi kommer ifrån.
Citera
2016-02-01, 02:13
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det är väl om personen går omkring med en batong helt lugnt och bara blir påkommen med den. Inte ifall personer vevar batongen mot SL-anställda och personer som åker kollektivt. Det är ju hot.

Mja, skillnad att upplevas som hotfull och att faktiskt ha uttalat hot eller ha agerat hotfullt.

Bara för att du blir rädd av 10 ungdomar som står och ser farliga ut betyder det inte att det är ett brott.

Vad jag förstår upplevde personalen och övriga resenärer situationen som hotfull. Det framkommer inte att någon har blivit utsatt för något brott - utöver de ungdomar som var involverade.

Dessutom verkar det ju oklart om det faktiskt fanns några batonger med i spelet - polisen säger att inget brott har begåtts. Att ha batong på allmän plats är ett brott.

Observera att jag inte försvarar dessa horungar, utan enbart ser det juridiska.
Min personliga åsikt är att dessa borde åka på spöstraff för varje gång de beter sig illa.
Citera
2016-02-01, 03:10
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Jag är inte chockad, det som utspelar sig var väntat. Du missar dock poängen. Problemet att de som oftast beskrivs som "dem" har fått ett carte blanche till att bete sig lite som man vill mot "vi". Det "vi" skulle göra skulle få juridiska konsekvenser vilket "dem" inte får. Samtidigt försvaras detta beteende med relativism, underförstått att "vi" ska kunna ta lite skit eftersom vi har haft det bra och "de" kommer från ett helvete.

Du förstår väl att det är detta som har varit grogrunden för hatet som visar sig på gatorna men även finns under ytan hos gemene man. Jag upplever misstänksamhet från mina bekanta utan att själv ha någon ideologi, jag tror nämligen inte att någon ideologi kommer vara svaret för mänskligheten. Det håller på att koka över hos ALLA, migranten som kommer hit och blir skickad ut till en barack i skogen, får varken skyldigheter eller möjligheter samtidigt som dessa just uppmärksammar avsaknaden av skyldigheter och framtidsutsikter som vi andra har och får.

Samtidigt så vill vi ge dem möjligheter men kräver inga skyldigheter i rädsla....för vad? En ängslighet i en väldigt oprövad demokrati är uppenbar. Andra demokratier i norden som liknar våran har fått sin frihet och demokrati prövad i modern tid och är väldigt medvetna om vikten av att vara pragmatiska och se till att behålla stabiliteten i sina länder. Det har man ju faktisk lyckats med. Folk blir inte mördade på asylboende i finland, danmark och norge. Dessa länder mörkar inte heller eventuella problem vilket innebär att man kan ta itu med den från dag ett diskutera lösningar. Därför hatar man inte i de här länderna.

Om de styrande i landet kunde vara ärliga med sina intentioner och planer för migrationen, eller avsaknaden av dessa så hade läget i landet varit mycket mer fördelaktigt. Vi måste prata om kulturer och vad som är "vi" och "dem" eftersom vi inte själva vet vart vi är på väg med oss själva och vart vi kommer ifrån.

Du har helt rätt! Politikernas mörkande har varit så kontraproduktivt. Det har polariserat samhället vilket triggar de mest hetlevrade på båda sidor. Man måste nu vara pragmatisk och inte ideologisk fundamentalist om man ska kunna medla och läka såren.
Citera
2016-02-01, 03:21
Medlem
Att dessa "barn" slipper undan beror ju på att de helt enkelt är registrerade under 18, i vissa fall under 15, trots att polisen vet mycket väl att de är äldre. Kryphål i lagen alltså.

[quote=Renberg_Ölkorv|56206940]Det räcker att ifrågasätta någon i maktposition och deras intentioner, för att bli uthängd eller anklagad för att vara rasist. Polisen kan knappt gå ut med signalement om gm är utomeuropeisk./QUOTE]

Tyvärr sant Bl.a polisen har ju en tystnadskultur inom organisatoinen som är rätt oroväckande.
Självklart ska man kunna gå till media om man jobbar för en myndighet och märker av brister, men tyvärr finns det ju idag risk för konsekvenser. Det är rätt skit.
Senast redigerad av yokisuci 2016-02-01 kl. 03:24.
Citera
2016-02-01, 03:59
Medlem
VarMansPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horsedick.mpeg
Jo absolut, sen tror jag iofs dom ser rätt bra på sina kamerar och kan göra rätt kvalificerade bedömningar då de jobbar me de dynget runt. Men det säkra om man ser ett stort antal ungdomar vifta med vad som värst kan antas vara svärd är väl att skicka ett stort antal poliser till platsen från alla håll - vilket dom gjorde.
Hur många ungdomar av de du såg viftade med något? Hur många ungefär i antal?

Citat:
Men det förklarar inte mp5or enligt mig. Kan vara så enkelt att dom tänkte på civila och ville kunna skjuta från långt håll ifall det behövdes eller att dom hade de i bilen och tänkte why not.
Viktig fråga, hur många mp5or snackar vi om? Två, tre, fyra eller...?

Citat:
Oavsett så spelar det mindre roll, jag vill bara att någon nyhetsbyrå ska ta i detta och faktiskt säga att så här ser verkligheten ut. Ge folk en möjlighet att stoppa detta innan det spårar ut helt - för nog vill polisen inget annat än att kunna prioritera 14 åriga hasch rökande innerstans ungar igen. Nu tvingas dom faktiskt jobba rätt hårt och dessutom inte få slå någon.
Kruxet är dessvärre att nyhetsbyråer (vanligtvis) inte funkar så. De är som regel pk-styrda. Att nyhetsbyråer börjar sprida sanningar om det som pågår i det svenska samhället - likt Petterssons blogg eller Avpixlat eller dylikt - det är osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in