Citat:
Ursprungligen postat av
Acekorv
Oj vad alla är chockade, ja detta är summan av hat. Fortsätt hata och driv upp allt än mer vare sig du är invandrare, flykting eller svensk. Påtala om alla skillnader mellan kulturer tala aldrig om det som knyter oss samman utan om det som separerar, tala gärna i formerna som vi och dem. Hat skapar inte förändring det skapar mer hat och om man inte kan inse det ja då kan man få gå under istället i skiten.
Jag är inte chockad, det som utspelar sig var väntat. Du missar dock poängen. Problemet att de som oftast beskrivs som "dem" har fått ett carte blanche till att bete sig lite som man vill mot "vi". Det "vi" skulle göra skulle få juridiska konsekvenser vilket "dem" inte får. Samtidigt försvaras detta beteende med relativism, underförstått att "vi" ska kunna ta lite skit eftersom vi har haft det bra och "de" kommer från ett helvete.
Du förstår väl att det är detta som har varit grogrunden för hatet som visar sig på gatorna men även finns under ytan hos gemene man. Jag upplever misstänksamhet från mina bekanta utan att själv ha någon ideologi, jag tror nämligen inte att någon ideologi kommer vara svaret för mänskligheten. Det håller på att koka över hos ALLA, migranten som kommer hit och blir skickad ut till en barack i skogen, får varken skyldigheter eller möjligheter samtidigt som dessa just uppmärksammar avsaknaden av skyldigheter och framtidsutsikter som vi andra har och får.
Samtidigt så vill vi ge dem möjligheter men kräver inga skyldigheter i rädsla....för vad? En ängslighet i en väldigt oprövad demokrati är uppenbar. Andra demokratier i norden som liknar våran har fått sin frihet och demokrati prövad i modern tid och är väldigt medvetna om vikten av att vara pragmatiska och se till att behålla stabiliteten i sina länder. Det har man ju faktisk lyckats med. Folk blir inte mördade på asylboende i finland, danmark och norge. Dessa länder mörkar inte heller eventuella problem vilket innebär att man kan ta itu med den från dag ett diskutera lösningar. Därför hatar man inte i de här länderna.
Om de styrande i landet kunde vara ärliga med sina intentioner och planer för migrationen, eller avsaknaden av dessa så hade läget i landet varit mycket mer fördelaktigt. Vi måste prata om kulturer och vad som är "vi" och "dem" eftersom vi inte själva vet vart vi är på väg med oss själva och vart vi kommer ifrån.