• 1
  • 2
2016-01-31, 15:56
Medlem
Hej

Jag har för snart tio år sedan satt mig rejält i klistret. Alkoholmissbruk och allmänt värdelöst leverne resulterade till att jag fick sparken 2007 och skuldberget hamnade hos fogden. Har sakta men säkert kravlat mig upp från botten efter behandling och utbildning och jag har sedan fem år tillbaka en fast anställning och ett harmoniskt liv, förutom att jag lever på existensminimum då.

Jag är i en ålder då det är hög tid att skaffa familj, vilket gör ont förstås.

Nu tänkte jag kolla om det går att göra upp avbetalningsplaner med alla som jag är skyldig pengar, det är banker, inkassobolag och CSN.

Jag har skrivit ett brev som förklarar vad som skett, men jag vet inte om jag skrivit för mycket eller för lite eller om det är helt fel väg att gå. Skulle vilja att någon kunnig på området läste igenom det, men var kan man hitta en sådan? Kommunens skuldrådgivare? Annat förslag?

Fler tips?

Tack
Citera
2016-01-31, 15:57
Medlem
SweRulers avatar
Skuldsanering ?

Om det är av intresse ? 😄

---
---

EDIT:

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html
Citera
2016-01-31, 15:59
Medlem
Ansökte om det men fick avslag. Hade jobbat rätt mycket övertid så min snittlön var rätt hög under en period. Jag är 37 år och de tyckte att jag borde kunna betala av allt inom en överskådlig framtid, trots att vissa skulder knappt backar alls pga räntan.
Citera
2016-01-31, 15:59
Medlem
Har det hamnat hos KF, så är det för sent med individuella avbetalningsplaner. Däremot kan du kanske få skuldsanering genom KF, om de upplever att du inte inom överskådlig tid kan återbetala beloppet. Då är det tvingande för dina fordringsägare att acceptera uppgörelsen, och du blir skuldfri efter 5 år. Fram tills dess är det såklart existensminimum. Har du en hyfsad lön nu, så blir det svårare med skuldsanering.
Citera
2016-01-31, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har det hamnat hos KF, så är det för sent med individuella avbetalningsplaner. Däremot kan du kanske få skuldsanering genom KF, om de upplever att du inte inom överskådlig tid kan återbetala beloppet. Då är det tvingande för dina fordringsägare att acceptera uppgörelsen, och du blir skuldfri efter 5 år. Fram tills dess är det såklart existensminimum. Har du en hyfsad lön nu, så blir det svårare med skuldsanering.

Är det så jäkligt alltså? Gud vad nedslående.
Citera
2016-01-31, 16:04
Bannlyst
Kolla om du har möjlighet till skuldsanering. Dina skulder verkar vara långt bak i tiden så möjligheten till skuldsanering är inte långt borta. Ta kontakt med kronkallen och undersök läget, de är hyggliga och ger dej all hjälp.
Citera
2016-01-31, 16:06
Medlem
SweRulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettoliv
Ansökte om det men fick avslag. Hade jobbat rätt mycket övertid så min snittlön var rätt hög under en period. Jag är 37 år och de tyckte att jag borde kunna betala av allt inom en överskådlig framtid, trots att vissa skulder knappt backar alls pga räntan.

Attans..... Men om du har fast anställning och god inkomst nu så skulle jag reoommendera dig att se över möjligheterna till att ta ett stort banklån som täcker hela totalbeloppet. Då slipper du alla individuella räntor hos varje enskild fordringsägare samtidigt och betalar enbart till huvudlångivaren. 😜

Eftersom det var mer än tre år sedan originalskulderna uppkom så torde det inte ligga kvar betalni gsanmärkningar ? Oavsett vilket så kan till och med storbanketna ge lån mot grunden av att man är tills vidareanställd och har
inkomst.
Citera
2016-01-31, 16:23
Medlem
Har du inte gjort det redan så kolla in http://fattiga-riddare.se/forum/

Där finns folk som har erfarenhet.
Citera
2016-01-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nettoliv
Är det så jäkligt alltså? Gud vad nedslående.

Har hört att politikerna vill att det ska bli enklare att få skuldsanering, så läget kan förbättras i framtiden. Du får hålla dig a'jour.

Har även hört att det är enklare att få skuldsanering om man ansöker om det på rätt plats. Vet inget närmare om detta, men kanske någon annan vet? Jag vet inte ens hur eller var man ansöker... men ett halmstrå att greppa efter är det kanske ändå?
Citera
2016-01-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Har hört att politikerna vill att det ska bli enklare att få skuldsanering, så läget kan förbättras i framtiden. Du får hålla dig a'jour.

Har även hört att det är enklare att få skuldsanering om man ansöker om det på rätt plats. Vet inget närmare om detta, men kanske någon annan vet? Jag vet inte ens hur eller var man ansöker... men ett halmstrå att greppa efter är det kanske ändå?

Man kan bara ansöka om det i sin hemkommun.
Citera
2016-01-31, 16:26
Medlem
Såhär skriver KFM på sin sida: "Kontakta den sökande eller den sökandes ombud om du vill ha en avbetalningsplan. Samma sak gäller om du vill diskutera räntan eller liknande. Vi får inte bevilja något av det då det gäller enskilda skulder. "

Men i praktiken är det omöjligt då alltså?

Ja, min plan var att iaf bunta ihop de mindre lånen till ett större. Men ett blancolån på 700k känns svårt.
Citera
2016-01-31, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kan bara ansöka om det i sin hemkommun.

Tydligen inte (blev tvungen att googla eftersom du sa emot något som jag hade hört på radio):

Citat:
En man som Ekot varit i kontakt med nekades skuldsanering av Kronofogden i Kalmar men godkändes när han i stället skickade sin ansökan till kontoret i Göteborg.

Mannen har omkring 600 000 kronor i skulder med höga dröjsmålsräntor. Han får avslag när han ansöker om skuldsanering hos Kronofogden i Kalmar. Motiveringen till avslaget är att hans fru borde kunna få upp sin inkomst.

Han ger inte upp eftersom han fått höra av andra i samma situation att det är lättare att få skuldsanering på andra kontor och mycket riktigt godkänns hans ansökan när den skickas till Kronofogden i Göteborg ett år senare.

Flera svårt skuldsatta som Ekot pratat med säger att besluten ibland skiljer sig åt mellan Kronofogdens kontor.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6160434
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in