2016-01-31, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweRuler
Attans..... Men om du har fast anställning och god inkomst nu så skulle jag reoommendera dig att se över möjligheterna till att ta ett stort banklån som täcker hela totalbeloppet. Då slipper du alla individuella räntor hos varje enskild fordringsägare samtidigt och betalar enbart till huvudlångivaren. 😜

Eftersom det var mer än tre år sedan originalskulderna uppkom så torde det inte ligga kvar betalni gsanmärkningar ? Oavsett vilket så kan till och med storbanketna ge lån mot grunden av att man är tills vidareanställd och har
inkomst.

Tjänade 410 000 förra året,vet inte om det kan räknas som god inkomst. Anmärkningar har jag, CSN som skickar in nya skulder med jämna mellanrum.
Kanske två banklån, typ bluestep och någon storbank?
Citera
2016-01-31, 19:36
Medlem
SweRulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettoliv
Tjänade 410 000 förra året,vet inte om det kan räknas som god inkomst. Anmärkningar har jag, CSN som skickar in nya skulder med jämna mellanrum.
Kanske två banklån, typ bluestep och någon storbank?

Inom bankkriterier får det nog klassas som medelgod inkomst. För kännedom hade jag mindre i inkomst när jag tog huslån (1,5 MKR) till sommarstugan en gång i tiden... men tiderna förändras.. 😔

Jag skulle satsa allt på ett lån om det är möjligt, annars dela upp det på två stycken, om det äro praktiskt genomförbart.

Det är svårt att ge direkta råd när jag inte vet vilken typ av skulder det rör sig om... blancoskulder (konsumentkrediter), kreditkortsskulder, borgenärsskulder, skadestånd, privata skulder, skatteskulder etc mm osv.

Om du inte vet hur du ska formulera Dig till fordringsägarna ang. ev. betalningsplan/er så PM mig kanske jag kan rådgiva Er. Jag begär inte att Du ska lita på mig eller göra som jag säger, bara allmänna råd.

Mvh.
Senast redigerad av SweRuler 2016-01-31 kl. 19:39.
Citera
2016-01-31, 20:12
Medlem
Husings avatar
Hör av dig till dina borgenärer. Förklara läget för dem, att du vill betala dina skulder men att du är extremt skuldsatt och inte klarar av tuffa krav. Försök få till räntefrys i första hand, försök även få till nedskrivningar av skulder mot att du betalar bort dem rakt av.

Detta sista funkar t.ex. om du har gamla skulder och inte tidigare har kunnat betala av speciellt mycket på dem. Borgenärerna är då villiga att deala med dig. Låt säga att du har en skuld på 10.000 kronor någonstans. Förklara läget för dem och säg att om de skriver ned skulden med 40-50% så kan du betala av allting med en gång. Ibland nappar de, oftast börjar de pruta och ibland är de inte alls intresserade av en uppgörelse med dig. Gå vidare till nästa.
Citera
2016-01-31, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Hör av dig till dina borgenärer. Förklara läget för dem, att du vill betala dina skulder men att du är extremt skuldsatt och inte klarar av tuffa krav. Försök få till räntefrys i första hand, försök även få till nedskrivningar av skulder mot att du betalar bort dem rakt av.

Detta sista funkar t.ex. om du har gamla skulder och inte tidigare har kunnat betala av speciellt mycket på dem. Borgenärerna är då villiga att deala med dig. Låt säga att du har en skuld på 10.000 kronor någonstans. Förklara läget för dem och säg att om de skriver ned skulden med 40-50% så kan du betala av allting med en gång. Ibland nappar de, oftast börjar de pruta och ibland är de inte alls intresserade av en uppgörelse med dig. Gå vidare till nästa.

Detta skall du lyssna på för det är exakt vad jag skulle skriva, men du skall vara stenhård och helt enkelt pruta ner skulden, (nästan) all ränta är en bra start, avgifter likaså. Kör med hårda bud, dvs pruta rejält eller inget alls, indrivare älskar "lösta" ärenden lär dig detta!

Och som sagt prioritera där du får ner skulden rejält eller har höga räntor (oftast mindre delar).

Man kan även jobba fram en plan, säg 10k skuld du prutar ner till 7k så lägger vi det på en plan 1000kr/månad tills borta sen sköter du planen så är de flesta nöjda!

Lycka till och hoppas du kommer på rätt fot igen!
Citera
2016-02-01, 04:23
Medlem
alienfins avatar
Är det gamla skulder bör du kolla upp om de är preskriberade innan du betalar ett öre på dem.
Citera
2016-02-01, 06:23
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Hej

Jag har för snart tio år sedan satt mig rejält i klistret. Alkoholmissbruk och allmänt värdelöst leverne resulterade till att jag fick sparken 2007 och skuldberget hamnade hos fogden. Har sakta men säkert kravlat mig upp från botten efter behandling och utbildning och jag har sedan fem år tillbaka en fast anställning och ett harmoniskt liv, förutom att jag lever på existensminimum då.

Jag är i en ålder då det är hög tid att skaffa familj, vilket gör ont förstås.

Nu tänkte jag kolla om det går att göra upp avbetalningsplaner med alla som jag är skyldig pengar, det är banker, inkassobolag och CSN.

Jag har skrivit ett brev som förklarar vad som skett, men jag vet inte om jag skrivit för mycket eller för lite eller om det är helt fel väg att gå. Skulle vilja att någon kunnig på området läste igenom det, men var kan man hitta en sådan? Kommunens skuldrådgivare? Annat förslag?

Fler tips?

Tack

Hög tid att skaffa familj med 700 hos kfm? Nae. Inte direkt. Iallafall jag har inte lust att betala för att du tycker det är hög tid att skaffa barn.
Citera
2016-02-01, 08:31
Medlem
Citat:
Hej

Jag har för snart tio år sedan satt mig rejält i klistret. Alkoholmissbruk och allmänt värdelöst leverne resulterade till att jag fick sparken 2007 och skuldberget hamnade hos fogden. Har sakta men säkert kravlat mig upp från botten efter behandling och utbildning och jag har sedan fem år tillbaka en fast anställning och ett harmoniskt liv, förutom att jag lever på existensminimum då.

Nu tänkte jag kolla om det går att göra upp avbetalningsplaner med alla som jag är skyldig pengar, det är banker, inkassobolag och CSN.

Jag har skrivit ett brev som förklarar vad som skett, men jag vet inte om jag skrivit för mycket eller för lite eller om det är helt fel väg att gå. Skulle vilja att någon kunnig på området läste igenom det, men var kan man hitta en sådan? Kommunens skuldrådgivare? Annat förslag?

Fler tips?

Tack

Sitter du redan hos kronis så är det i princip omöjligt med ett banklån eftersom du då fått X antal anmärkningar hos UC. Kronis gör inga avbetalningsplaner utan där är det enbart existensminimum som gäller. Anmärkningarna försvinner inte förrän allt är slutbetalt eftersom inkassobolagen skickar in nya krav på betalning till kronis i god tid innan de gamla går ut.....
Du kan försöka med att begära avbetalningsplaner hos inkassobolagen/dina fordringsägare. Tyvärr är de ofta rätt negativa till det om de ser att det finns ett gott flöde in med pengar via Kronis
Tycker du ska kontakta din kommuns skuldrådgivare för att få hjälp. kanske med att frysa räntan etc... kolla också att alla dina skulder är legitima så att de inte är preskade genom att begära utdrag enl PUL §26. Skuldsanering med 410 000 i inkomst om året kan bli lite tricky.... men där kan skuldrådgivaren upplysa dig mer...
Lycka till
Citera
2016-02-01, 09:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Har hört att politikerna vill att det ska bli enklare att få skuldsanering, så läget kan förbättras i framtiden. Du får hålla dig a'jour.

Vissa politiker har sedan länge lanserat detta som en idé, och även att återbetalningsperioden skulle vara tre år i stället för fem. Andra politiker har varit emot, och det har inte blivit några stora förändringar, vilket är fullständigt idiotiskt.
Citera
2016-02-01, 10:03
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vissa politiker har sedan länge lanserat detta som en idé, och även att återbetalningsperioden skulle vara tre år i stället för fem. Andra politiker har varit emot, och det har inte blivit några stora förändringar, vilket är fullständigt idiotiskt.

Vad är det som är idiotiskt? Att folk ska behöva ta ansvar för sina handlingar? Varför ska jag betala allt WT trash skulder för? Vad har jag för incitament till att sköta mig när man kan få pengar och sina skulder betalade av andra?

Helt jävla sjukt.
Citera
2016-02-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vad är det som är idiotiskt? Att folk ska behöva ta ansvar för sina handlingar? Varför ska jag betala allt WT trash skulder för? Vad har jag för incitament till att sköta mig när man kan få pengar och sina skulder betalade av andra?

Helt jävla sjukt.
Tråkig sits, ring socialkontoret i din stadsdel och där har du rätt att få ekonomisk rådgivning, hjälp med överklagan av skuldsaneringen. Värt ett försök
Citera
2016-02-01, 13:46
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Hej

Fler tips?

Tack

Hur mycket av skulden betalar du av just nu per månad? Rena återbetalningar alltså, inte ränta.
Citera
2016-02-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing

Problemet är att jag inte sitter i något vidare förhandlingsläge då jag inte kan betala av allt på ett bräde på någon av skulderna.
Men jag hör vad ni säger, och ska tänka på det om jag mot förmodan får någon att låna ut pengar till mig.
Senast redigerad av Nettoliv 2016-02-01 kl. 18:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in