Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-11-13, 20:11
  #1
Medlem
jalouxs avatar
Satt och lyssnade på grymma skivan "Director's cut" med Fantomas tidigare idag (om någon missat den så innehåller den en massa covers på diverse skräck/thriller-filmsteman i något hårdare versioner) och kom att tänka på att liknande har säkert någon annan också gjort.

Är inte direkt på jakt efter posör-rockare a lá Cradle of filth och inte heller den onskefulla musik som spädbarnskäkande norrmän levererar utan mer musik som väcker samma obehagskänslor som en riktigt bra skräckfilm.

Så, är det någon som har några tips?
Citera
2005-11-13, 20:33
  #2
Medlem
joperzas avatar
De flesta plattor av King Diamond.
Iced Earth - Horror Show.
Citera
2005-11-13, 20:53
  #3
Medlem
ENTOMBED avslutar första låten på sin första platta, "Left Hand Path", med att köra en grym tolkning av temat från skräckfilmen "Phantasm". Mycket tungt, mycket bra!

Första DARKTHRONE, "Soulside Journey", innehåller ju enligt trummisens egen utsago endast riff som låter som skräckfilmsmusik. Trots att de är från Norge så är den första skivan annorlunda jämfört med annan black metal därifrån. Den kan jämföras med första ENTOMBED, den är dessutom inspelad i samma studio under ungefär samma tid.

AUTOPSYs "Mental Funeral" kanske också funkar för dig.

Tidig dödsmetall blir min rekommendation alltså.
Citera
2005-11-13, 20:53
  #4
Medlem
nanos avatar
Kanske inte riktigt vad du söker efter men jävligt läskig musik är soundtracken till Aliens och Pitch Black.
Citera
2005-11-13, 21:00
  #5
Medlem
Saltas avatar
Lustmord

Du kommer inte bli missnöjd.
Citera
2005-11-13, 21:09
  #6
Medlem
jalouxs avatar
Tack för tipsen!

King Diamond är ett band som man skjutit upp att lyssna in sig på alltför länge. Lyssnar mycket på lite äldre death men ska kolla upp den där Darkthrone-skivan, låter bra.

Var annars mer på jakt efter kanske inte så hård eller aggressiv musik i det här fallet utan mer atmosfäriskt och obehaglig musik. Mer Rosemary's baby än House of a 1000 corpses.

Någon som har något åt det hållet?
Citera
2005-11-13, 21:46
  #7
Medlem
Om du vill ha atmosfäriskt och kallt kan du ju prova György Ligeti kanske. De av hans kompositioner som är med i "Eyes Wide Shut" är väl perfekta exempel på just det.

För att fortsätta tjata om mer skräckfilmsinspirerad dödsmetall kan jag också rekommendera NECROPHAGIAS "The Divine Art of Torture".

På tal om skräckfilmsmusik...om jag fick tag på en hel platta som lät ungefär som mittenpartiet i HUMAN LEAGUEs "Dreams of Leaving" så skulle jag bli helt nöjd.
Citera
2005-11-13, 22:09
  #8
Medlem
jalouxs avatar
Necrophagia-skivan verkar nästan värd att införskaffa om så bara för namnet. lustmord verkar definitivt vara i rätt riktning, såg att han dessutom gjort en skiva ihop med Melvins ("Pigs of the roman empire"), borde ju vara hur bra som helst...
Citera
2005-11-13, 22:21
  #9
Medlem
Kolla in lite dark ambient-band.
Citera
2005-11-13, 22:22
  #10
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Kankse OT, men jag tycekr cirkusmusik är jävligt läskig... Vad ska man söka på för att hitta det?
Citera
2005-11-13, 22:29
  #11
Medlem
Vio-Lences avatar
Det du vill ha är Disembowelment. Jag minns inte vad skivan heter med de är från Australien och spelar ganska varierat. Fullt ös ibland men mestadels väldigt långsamt och tungt med lite kyrko-ljud. (Kyrko-ljud? Det är typ en kyrkklocka eller något, jag vet inte)
Citera
2005-11-13, 23:01
  #12
Medlem
jalouxs avatar
dark ambient verkar ju vara vägen att gå. någon som har något mer förslag än förrut nämnda lustmord?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback