2016-01-30, 23:45
Medlem
anma0739s avatar
Gift sen några år och känner igen situationen, fast inte för mig själv utan min man.

Jag har många vänner och umgås i regel med vänner iaf någon/några gånger i veckan och håller bra kontakt via telefon och sociala medier.

Min man träffar sina fåtalet vänner någon gång om året eller ännu mer sällan. Han menar att han inte har något behov och känner att jobbet är tillräckligt socialt.

I början av vårt förhållande undrade jag inte om det blev ensamt, men alla har ju olika behov av socialt umgänge helt enkelt.
Citera
2016-01-30, 23:50
Avslutad
Intressant tema. Män uppvisar ganska olika beteende när de bildat familj, beroende på hur relationen till hustrun ser ut. Ju starkare mannens position i familjen, desto friare är han utåt på gott och ont. Å ena sidan kan han umgås med gamla kompisar på ett normalt sätt, å andra sidan finns risk för vänsterprassel. Hårt hållna män blir däremot snöpta, med fallande testosteronhalt, vilket troligen evolutionistiskt gynnar familjesammanhållningen och samhällslugnet. Umgänget blir mest med andra par. Kvinnorna i dessa relationer ser ofta snett på att mannan umgås med singelmän (vilket ju i förlängningen riskerar att leda till möten med andra kvinnor).

Det kan diskuteras vad som i ett längre evolutionistiskt perspektiv är det "normala". Om vi utgår ifrån att de starkaste naturkrafter som finns är dels mannens sexualdrift och dels kvinnans modersinstinkter, så får man väl säga att det monogama samhället är ett matriarkat, dvs gynnar kvinnor. Härav följer att män blir mer socialt förändrade än kvinnor i samband med parbildning.
Senast redigerad av PresidentBahama 2016-01-30 kl. 23:56.
Citera
2016-01-31, 00:07
Medlem
Scapulas avatar
För min del så träffade jag väldigt få vänner innan jag och min dåvarande sambo fick barn, när sedan barnet föddes så blev kontakten med vänner obefintlig. Det gick ett par år där det var jobb, barn, sova som gällde och jag träffade aldrig några vänner. Nu är jag inte längre tillsammans med sambon och dessutom utan vänner.

Det enda sociala jag upplever nu för tiden är på jobbet eller med min bror (som väl kan ses som en vän) och det känns sådär. Det är så jävla lätt att tänka på att man har barn och familj att tänka på när det är nytt, men sen då? Vårda relationen till era vänner vare sig de eller ni har barn eller ej.
Citera
2016-01-31, 00:19
Medlem
Elementarts avatar
Det verkar inte vara helt ovanligt att kompisar som skaffar familj (partner och barn) slutar umgås med en. Varför vet jag inte riktigt, men jag antar att det är för att de känner att de inte riktigt har tid för att ses, vilket egentligen är ganska konstigt. Istället så verkar det som att de föredrar att umgås med andra par som själva har barn. Jag har vissa vänner som jag inte har sett på mer än ett år nu, och då växte vi ändå upp med varandra och vi umgicks då ganska ofta.
Citera
2016-01-31, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitedragon
Det är helt normalt.

Jag och mina kompisar har snackat mycket om detta på senaste tiden faktiskt! Det är en del av att bli vuxen. Man märker med tiden vilka vänner som är äkta och vilka som är falska. De äkta stannar kvar och de falska och bekanta, som man typ träffar när man är ute och klubbar, faller bort.

Min åsikt är att man egentligen bara behöver de äkta vännerna. Förhoppningsvis är frugan eller maken en äkta vän och bästa vän, så där har man en till man kanske inte alltid tänker på på de sättet!

Det är inte normalt.

Tvärtom, de falska är dom som försvinner iväg med tjejen i flera år och sen kommer tillbaka och undrar vart alla vänner tog vägen. Det är det som även håller på att hända i min umgängeskrets.
Sörjer vissa av dem redan.

Barn är alltså inte ens med i bilden i mitt fall, då hade jag kanske förstått det lite bättre fast ändå inte.

Många goa gubbar som har blivit förstörda av kvinnor.
Senast redigerad av Poltava 2016-01-31 kl. 01:34.
Citera
2016-01-31, 00:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Därför att kvinnor är oftast mer kräsen när de väljer män och de gå oftare efter status än utseende. En man utan vänner betyder att han inte har någon som gillar honom. Det är ett tecken på att han har något fel med sin personlighet och alltså låg status. Män däremot bry sig inte om en kvinna inte har några vänner för han bry sig inte om hennes status. Han bry sig bara om kvinnan är tillräcklig attraktiv och visar intresse.

En sak till: Kvinnor vill ha upplevelser. En man utan vänner har förmodligen sämre möjligheter att hitta på roliga saker att göra till sin kvinna. Män vill mest har kärlek,sex och intimitet av sin sin kvinna och då spelar det ingen roll om hon inte har några vänner.
Logiskt och rätt, tyvärr passar jag själv in i beskrivningen
Det är svårt att vara en tänkare i en social värld.
Citera
2016-01-31, 00:59
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Har jag då aldrig märkt av...

Då är det snarare ditt beteende än att du saknar vänner skulle jag gissa.
Citera
2016-01-31, 01:02
Medlem
De flesta människor klarar bara av att ha riktigt vänrelation med kanske upp till 5-6 personer. Jag tror att många, speciellt män hittar dessa relationer främst inom jobbet.

Problemet är bara att när man vistas i samma rum av någon annan anledning så är det svårt att se det inte är äkta vänskap. Slutar man på jobbet så försvinner vännerna väldigt fort. Kontakten bevaras inte.
Citera
2016-01-31, 01:03
Bannlyst
det kan gå riktigt illa med män utan vänner när förhållandet spricker och ensamheten blir total
Citera
2016-01-31, 01:04
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Du tillhör kärringen och barnen nu, bara acceptera. Vänskap, sånt får man roa sig med när man är ungkarl.

Iväg och jobba nu istället för att sitta här och diskutera, frugan din behöver ett par nya italienska handsydda läderstövlar och matchande handväska...!

Hah, stämmer rätt bra faktiskt. Skor som fan och massa kläder hela tiden ska man betala för.
Men det är mysigt att ha familj även om det är svårt att orka med vänner.
Citera
2016-01-31, 04:13
Medlem
losfers avatar
Jag tänker att det är nåt fel på människor som bara klipper banden så där. Helst idag när det är så enkelt att hålla kontakt via telefon, sms, chatt o email. Eller så var man helt enkelt inte riktiga vänner.
Jag bor utomlands, gift utan barn. Jag har 6 nära vänner (ingen i samma land som jag) som jag kommunicerar med regelbundet och även ses flera ggr per år. Att flera har barn har inte ändrat nåt.
Som sagt, man var nog inte så nära varann om man glider isär så lätt.
Citera
2016-01-31, 06:41
Medlem
Under---18s avatar
Sluta spendera 99% av all vaken tid med att ta hand om barnen. Skaffa en riktig hobby, att ta hand om barnen/familjen inte är en hobby utan jobb. Det är därför ni inte har vänner, familjen ersatte vänner istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in