• 1
  • 2
2016-01-30, 14:40
Medlem
När du är fattig och behöver låna då är det ingen som vill låna ut. Alternativt till ockerräntor. När du är rik så är det hur lätt som helst och billigt är det också. Är man rädd att det kan komma mycket sämre privata tider. Låna nu kan vara en bra idé?
Citera
2016-01-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejtrik
När du är fattig och behöver låna då är det ingen som vill låna ut. Alternativt till ockerräntor. När du är rik så är det hur lätt som helst och billigt är det också. Är man rädd att det kan komma mycket sämre privata tider. Låna nu kan vara en bra idé?
I teorin ja, men i verkligheten nja.
Citera
2016-01-30, 14:54
Medlem
har du det bra ställt så behöver man väl ej låna.......
Citera
2016-01-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
I teorin ja, men i verkligheten nja.

Precis. Skulle kunna vara så, men inget man gör. Investerar ju hellre.
Citera
2016-01-30, 14:59
Medlem
Att låna onödiga pengar för att ha ifall ens ekonomi blir sämre är ett bra sätt att på direkten göra sin ekonomiska situation sämre.
Citera
2016-01-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking

Då kan du låna mer eller mindre gratis utan att göra av med dina likvida medel.
Citera
2016-01-30, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking

Nä. Men tanken var att det kommer en dag du behöver låna. Då kan det ju ha varit bra att du lånade en massa pengar när du var rik.Lånade pengar som du har kvar då förstås vill säga.

Sitter du där och är utblottad är du inte så välkommen att låna ju tyvärr. Då när du behöver.Bara möjligtvis till ockerräntor. De tycker ju på något vis ibland att du har råd och låna till 30% ränta men inte till 2%.
Citera
2016-01-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Att låna onödiga pengar för att ha ifall ens ekonomi blir sämre är ett bra sätt att på direkten göra sin ekonomiska situation sämre.

Absolut. Men bara lite sämre då du lånar billigt. Du skulle ju inte ha ångrat dig ifall du blev fattig en dag. Ett alternativ kan ju vara och skaffa sig så mycket kreditkort det bara går när du är rik. De kostar inget så länge du inte använder dom. Då har du massa extrapengar utifall. Fast den dag du lär börja ta en massa av dom så går det ju åt helvete förstås.

Nog bättre och ta 1% lån som börjar kosta redan nu om man är inne på denna kontroversiella tanke.
Citera
2016-01-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Då kan du låna mer eller mindre gratis utan att göra av med dina likvida medel.

Jo. Var ju det som var tanken.
Citera
2016-01-30, 15:26
Medlem
Det finns ju en annan variant på temat; att ha bolån eller studielån och samtidigt ha ett sparande. Jag har lån och ett par hundra investerade i aktier. en del hävdar att jag investerat lånade pengar. Nu lånade jag dem inte för att köpa aktier men jag har sparat ihop dem och valt att inte betala tillbaka mitt lån istället. Och orsaken till att jag inte betalar av lånet är just för att det kan komma sämre tider då jag behöver pengar och inte kan låna i det läget.
Citera
2016-01-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det finns ju en annan variant på temat; att ha bolån eller studielån och samtidigt ha ett sparande. Jag har lån och ett par hundra investerade i aktier. en del hävdar att jag investerat lånade pengar. Nu lånade jag dem inte för att köpa aktier men jag har sparat ihop dem och valt att inte betala tillbaka mitt lån istället. Och orsaken till att jag inte betalar av lånet är just för att det kan komma sämre tider då jag behöver pengar och inte kan låna i det läget.

Låter klokt enligt mig!
Citera
2016-01-30, 15:57
Medlem
Förstår hur du tänker nu när räntan är så låg. Känner man att man kanske kommer drabbas av något t.ex. sjukdom, utbildningsbehov eller tillfällig arbetslöshet kan det vara bra att ha reservkapital. Jag antar att du menar att du skulle ta ett amorteringsfritt lån nu när ekonomin är bra, placera pengarna säkert, och kunna använda om tiderna blir sämre. Med låg ränta är ju kostnaden ganska låg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in