2016-01-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Förstår hur du tänker nu när räntan är så låg. Känner man att man kanske kommer drabbas av något t.ex. sjukdom, utbildningsbehov eller tillfällig arbetslöshet kan det vara bra att ha reservkapital. Jag antar att du menar att du skulle ta ett amorteringsfritt lån nu när ekonomin är bra, placera pengarna säkert, och kunna använda om tiderna blir sämre. Med låg ränta är ju kostnaden ganska låg.

Exakt!
Citera
2016-01-30, 16:18
Medlem
sucuks avatar
Låter hyggligt korkat. Bättre att spara och investera. Då har man buffert försämre tider och kan "låna" av sig själv.

Hela tankesättet att låna när man har det taskigt ställt är helt upp åt väggarna, har man dålig ekonomi skall man inte dra på sig mer skulder, tvärs om.
Citera
2016-01-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Låter hyggligt korkat. Bättre att spara och investera. Då har man buffert försämre tider och kan "låna" av sig själv.

Hela tankesättet att låna när man har det taskigt ställt är helt upp åt väggarna, har man dålig ekonomi skall man inte dra på sig mer skulder, tvärs om.

Nu är det ju inte det TS menar utan att man ska ta ett lån medans man har det bra ställt men med en risk för "hack i kurvan" inom snar framtid. Ska bufferten sparas och investeras måste ju hacket komma ganska långt fram i tiden. T.ex. sjukdom skulle ju kunna uppstå med kort varsel.
Citera
2016-01-30, 19:59
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte det TS menar utan att man ska ta ett lån medans man har det bra ställt men med en risk för "hack i kurvan" inom snar framtid. Ska bufferten sparas och investeras måste ju hacket komma ganska långt fram i tiden. T.ex. sjukdom skulle ju kunna uppstå med kort varsel.

Citera
2016-01-30, 23:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Klarar man inte ett minimalt hack i kurvan (vilket oförutsedd sjuk får anses vara) så måste man omedelbart komma igång med ett buffertsparande. Jag vidhåller att ens tänka på lån är helt fel i den situationen.

Antar att det som vanligt handlar om hur man är som människa, har aldrig i mitt vuxna liv någonsin stått med helt tomt sparkonto. Som kontrast har jag bekanta som förmodligen aldrig haft något på ett sparkonto...
Citera
2016-01-30, 23:41
Medlem
JoeL431s avatar
Investera och spara när du är rik, är nog en mer hållbar plan! Är man "rik" borde man åtminstone ha ett par 100k över. Investera och öka istället för låna! Det kostar gratis .
Citera
2016-01-31, 12:41
Medlem
Ni behöver se saker i perspektiv. Om man lånar 100000 idag och sätter pengarna på säker plats har man en kostnad på 1400kr på ett år. Dryga hundralappen i månaden. Om man ska spara och investera ihop en nödbuffert på 100000kr med endast 100spänn i månaden får man ju hålla på en stund.
Citera
2016-01-31, 13:10
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ni behöver se saker i perspektiv. Om man lånar 100000 idag och sätter pengarna på säker plats har man en kostnad på 1400kr på ett år. Dryga hundralappen i månaden. Om man ska spara och investera ihop en nödbuffert på 100000kr med endast 100spänn i månaden får man ju hålla på en stund.
Vilket lån på 100k betalar man ca 100:-/mån för?
Citera
2016-01-31, 15:03
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Vilket lån på 100k betalar man ca 100:-/mån för?

Ett bolån med 1,7 % ränta och sedan räntevdrag på det?

100000*0,017/12*0,7 = 99 kr i månaden, plus amortering då, vilken i sin tur beror på hur stor belåningsgrad man har.
Citera
2016-01-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Ett bolån med 1,7 % ränta och sedan räntevdrag på det?

100000*0,017/12*0,7 = 99 kr i månaden, plus amortering då, vilken i sin tur beror på hur stor belåningsgrad man har.

Precis.
Citera
2016-01-31, 20:59
Medlem
Tycker du tänker rätt, frågan är om du litar på dig själv, dvs att du inte slösar bort pengarna, men i företagsekonomi pratar man alltid om att man skall hämta in kapital när man inte behöver pengarna, för när man i framtiden väl behöver kapital är man inte ofta i en sits att vara kräsen.

Personligen tog jag gigantiskt lån (8 siffror) för att köpa en villa som var allt för stor för mig just då, då jag och min fru hade fantastiska jobb och hade barn på väg. Jag visste att min jobb situation skulle ändras (flytt hem ifrån utlandet) och att jag i framtiden aldrig skulle kunna visa upp samma inkomst/lån multiplar. Nu 6 år senare är huset lagom, lånet fortfarande gigantiskt, men jag skulle aldrig någonsin fått det lånet idag, trots att jag mer än väl har råd med det (pga att Svenska banker egentligen skiter i hur mycket cash du har, de ser på inkomst multiplar i de allra flesta fallen)

Så i mitt fall, så var den strategin otroligt lyckad, men den var väl uttänkt och utförd.

mvh
Senast redigerad av Grenar 2016-01-31 kl. 21:01. Anledning: Glömde ett ord
Citera
2016-02-01, 16:36
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Som sagt kan det vara värt att låna upp till en dyr bostad när man vet att inkomsterna kommer gå ner. Man kan ha haft något kort uppdrag som gett extra inkomster för ett år, då kan det vara tillfälle att låna, om man vet att man klarar av att hantera lånet dvs. Det är ju en viss risk inblandat förstås.

Lånade till boende när jag skulle studera ett par år extra och visste att jag inte skulle kunna jobba. Det gav låga månadskostnader och var mycket trevligare än att bo på gatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in