Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-29, 20:31
  #1
Medlem
InfraGuls avatar
Tiggarna har börjat med hembesök enligt en insändare i NWT:
http://nwt.se/asikter/insandare/2016...eri-vid-dorren

När vi pratade om detta på jobbet visade det sig att flera hade haft besök av dessa under veckan

Frågan är hur man värjar sig mot dessa?
Min sambo är ofta ensam med våran son på 18 månader och jag har sagt till henne att inte öppna dörren om hon inte väntar något besök men hon är stönig och säger att det kan vara något viktigt.

Ska jag behöva beväpna henne med det som finns hemma?(teleskopbatong och luftpistol)
2016-01-29, 20:37
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfraGul
Ska jag behöva beväpna henne med det som finns hemma?(teleskopbatong och luftpistol)
Självförsvarsspray.
2016-01-29, 20:38
  #3
Medlem
XaoqcHs avatar
Skrämmande men problemet är ju att man öppnar dörren när man ser ett gäng romer som inte precis kännetecknas av sitt representativa yttre?
2016-01-29, 20:39
  #4
Medlem
Sätt upp en skylt med typ "Arbetskraft sökes!" eller liknande. Kanske fungerar?
2016-01-29, 20:39
  #5
Medlem
Captinheros avatar
tur att man har nyckelbricka som måste öppna porten. Men har inte sett tiggare stå och vänta utanför dörrportar för att bli insläppta. Ingen är väll så dum i huvudet så att de släpper in dem hoppas jag. Om jag skulle se en tiggare utanför så skulle jag stänga till dörren ordentligt och vänta tills det klickade igen.
2016-01-29, 20:44
  #6
Medlem
M829A3s avatar
Östblocks-zigenare brukar väl vara ganska vidskepliga avs sig,så du kan väl hänga upp någon amulett på ytterdörren med medföljande lapp om att ditt hem är förbannat eller dylikt.

Annars kan du väl hänga upp en liknande lapp där du på Bulgariska/Rumänska tydliggör att det inte bli någon krona från dig oavsett hur många gånger de kraxar "pliiiiis".
2016-01-29, 20:47
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ingen är väll så dum i huvudet så att de släpper in dem hoppas jag.
Underskatta aldrig hur korkad en människa kan vara, där jag bor har bla tvlicenskontrollanter och jehovas vittnen släppts in...
2016-01-29, 20:47
  #8
Medlem
De plingar inte på för att de vill att du ska ge pengar. De plingar på för att se om du är hemma.
2016-01-29, 20:48
  #9
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Självförsvarsspray.


Och har man inte det, så duger nog en vanlig flaska hårspray tillsammans med en cigarettändare bra för att mota folk ur dörröppningen.
2016-01-29, 20:49
  #10
Medlem
lantzmans avatar
en gammal colt45 1911 kanske kan stoppa dom i dörrn, vet inte om jag vågar pröva dock...
2016-01-29, 20:50
  #11
Medlem
InfraGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
tur att man har nyckelbricka som måste öppna porten. Men har inte sett tiggare stå och vänta utanför dörrportar för att bli insläppta. Ingen är väll så dum i huvudet så att de släpper in dem hoppas jag. Om jag skulle se en tiggare utanför så skulle jag stänga till dörren ordentligt och vänta tills det klickade igen.

Jag bor i ett parhus med en granne vägg-i-vägg, inget titthål i dörren heller.

Om jag är hemma kan jag ju öppna dörren ovanligt hastigt och "råka" knocka omkull dem men fan om det skulle vara föräldrarna eller någon kompis...
2016-01-29, 20:55
  #12
Medlem
Ryttmaestarens avatar
eller bara säga "nej tack" stänga dörren och låsa efter sig?
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback