2018-02-24, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För en pådyvlande teist är det "bästa" samförståndet vanligen byggd på nån for-your-own-good-ad-hoc-premiss.

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Undvik då sådana typer. Det står dig fritt!

Jag föredrar ... på FBs religionsforum ... istället att granska och kritisera den pådyvlande teismen.
Citera
2018-02-24, 16:20
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Jag föredrar ... på FBs religionsforum ... istället att granska och kritisera den pådyvlande teismen.
Vad är det då för fall av "pådyvlande teism" du kunnat ta på så stort allvar?
Citera
2018-02-24, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vad är det då för fall av "pådyvlande teism" du kunnat ta på så stort allvar?

Det finns massor av exempel, men för denna tråd och för din del kan jag ju peka på den pådyvlande teistens oförmåga till att erkänne sina misstag ... och istället ersätta ett sånt erkännande med ändlösa efterrationaliseringer.
Citera
2018-02-24, 16:27
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Det finns massor av exempel, men för denna tråd och för din del kan jag ju peka på den pådyvlande teistens oförmåga till att erkänne sina misstag ... och istället ersätta ett sånt erkännande med ändlösa efterrationaliseringer.
Något exempel kan du väl ge. Annars förstår jag inte vad du pratar om.
Citera
2018-02-24, 16:35
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Något exempel kan du väl ge. Annars förstår jag inte vad du pratar om.
Behöver du verkligen exempel på det? Det finns ju hela skalan från dörrknackande missionärer till indoktrinering från barnsben.
Citera
2018-02-24, 16:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Något exempel kan du väl ge.

Vad angår dig är mitt exempel ditt eget synkretism-trams, som du aldrig kommer med solida underlag för ... men däremot ändlöst efterrationaliserar.
Citera
2018-02-24, 19:32
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Av just denna anledning är det nödvändigt att enas kring en sinnebild för både god kraft och bästa vilja och avsikt.

Fast problemet är ju att det kokar ner till subjektivitet. Även om man så lägger till konsekvensmoral.

Det går inte att finna något objektivt gott. Dock kan man postulera ett värde och sedan se hur vilka handlingar som kan hjälpa eller stjälpa detta värde.
Citera
2018-02-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast problemet är ju att det kokar ner till subjektivitet. Även om man så lägger till konsekvensmoral.

Det går inte att finna något objektivt gott. Dock kan man postulera ett värde och sedan se hur vilka handlingar som kan hjälpa eller stjälpa detta värde.
Jag gillar dig, Varangian, men kan du inte berätta så man förstår.
Liksom, konkreta grejer.
Var hälsad!
Min käre Varangian
Citera
2018-02-24, 20:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag gillar dig, Varangian, men kan du inte berätta så man förstår.
Liksom, konkreta grejer.
Var hälsad!
Min käre Varangian

Jag kan försöka utveckla.

Problemet med moralfrågor är tudelat. Man kan i grova drag prata om två sätt att avgöra om en handling är moralisk eller ej, antingen via intentionsmoral eller via konsekvensmoral.

Intentionsmoral fokuserar på aktörens avsikter. T.ex. sjuksköterskan som orsakar ett barn smärta med intentionen att vaccinera.

Konsekvensmoral fokuserar enbart på den faktiska konsekvensen av handlingen. Säg att ovan nämnda barn utvecklar narkolepsi av vaccinationen, då är sjuksköterskans handling ond.

Problemet är kortfattat därför att intentionen alltid är subjektiv (och potentiellt allt för långsiktigt) och att man aldrig kan förutse konsekvenserna av en handling.
Citera
2018-02-24, 20:32
Medlem
Citat:

Problemet med moralfrågor är tudelat. Man kan i grova drag prata om två sätt att avgöra om en handling är moralisk eller ej, antingen via intentionsmoral eller via konsekvensmoral.

Intentionsmoral fokuserar på aktörens avsikter. T.ex. sjuksköterskan som orsakar ett barn smärta med intentionen att vaccinera.

Konsekvensmoral fokuserar enbart på den faktiska konsekvensen av handlingen. Säg att ovan nämnda barn utvecklar narkolepsi av vaccinationen, då är sjuksköterskans handling ond.

Problemet är kortfattat därför att intentionen alltid är subjektiv (och potentiellt allt för långsiktigt) och att man aldrig kan förutse konsekvenserna av en handling.
Sorry, jag är bara en ganska simpel konstnär....
Jag förstår helt enkelt inte vad du säger.
PM a mig om du viĺl
Citera
2018-02-24, 20:47
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Sorry, jag är bara en ganska simpel konstnär....
Jag förstår helt enkelt inte vad du säger.
PM a mig om du viĺl

Det är bara överdrivet humanistiska människor som tycker som Varangians moralförklaring.
Riktig kristendom kan vara ganska råbarkad, men väldigt intressant.
Citera
2018-02-24, 20:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Det är bara överdrivet humanistiska människor som tycker som Varangians moralförklaring.

Det är första gången någon kallar mig en överdriven humanist. Men visst, tack antar jag. Motsatsen är ju betydligt mindre smickrande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in