Tja, kommer ju lite an på hur man bor, hur mycket man har investerat i huset, husets skick, läget m.m.
Jag har bott i sovrum/lägenhet för det mesta av mitt liv, men dom senaste 5 åren har jag bott i eget hus. Och det är mitt allra första hus, men 5 år ger rikligt med erfarenhet av hur det är att bo i eget hus så här är vad jag tycker (baserat på egna förutsättningar).
Det är absolut billigare att bo i hus, men jag äger ju också mitt hus på riktigt. När man ser på skulderna till Svensken så finns det inte många äkta husägare i dagsläget, ni har ca. 3300 Miljarder i skulder! Det blir ungefär 360K i skuld per Svensk. Ja, nu undrar ni säkert vart jag får den summan från, så här finns källinfo:
http://www.svd.se/hushallens-skulder-fortsatte-oka
Visst har jag fixat på huset, lite målning och lite tegel här och där som måste ersättas och repareras - och jag är ingen hantverkare - men har man inte råd med hantverkare så lär man sig och fixar sakerna själva, det tar lite tid, det tar lite tålamod och det ska man vara beredd på - annars passar man inte som husägare. Att äga hus är inte för alla.
Men billigare är det. Mina fasta utgifter för att bo här hamnar normalt på ca. 30-40.000 spänn. Då är försäkring, värma, vatten, avlopp, sotning, el, tv, fastighetsavgift etc. inkluderat och det är faktisk inte dyrare än som så. Mitt hus inkl. källare och biyta är omkring 300m2 - och jag bor i Skåne så det är inte Norrlandskyla, och har mycket nära till tåget och storstaden så det är inte någon håla heller.
Dessutom är det en utmärkt sätt att spara på. Lägga dom på banken? Glöm det...dom bästa ger kanske 2.5% och normalt bara 0.125% i inlåningsränta, fonder kan man få mycket mera avkastning från - men då finns en mycket högre risk på att förlora pengarna. Näh - då är en investering in huset MYCKET säkrare om du alltså inte bor i en avfolkningsort. Mitt hus är ungefärlig värd det dubbla nu sen jag köpte det.

Jag skrattar hela vägen till banken, men jag har ingen planer om att sälja så det kvittar ju vad det är värd nu.