• 1
  • 2
2016-01-29, 04:23
Bannlyst
Jag undrar om det är billigare att bo i hus själv jämfört med lägenhet. Nu har jag inte några tankar på att flytta till ett hus och bo själv då det är för dyrt för att köpa hus. Jag har dock pratat med en vän som säger att ekonomiskt så är det inte så större skillnad än att bo i lägenhet, dock är det mer jobb med hus än om man bor i lägenhet.

Men bortsett ifrån kostnaden att köpa själva huset så borde det väl inte vara så större skillnad än att bo i lägenhet?

Någon som bor i hus själv som kan säga om jag har fel eller rätt?
Citera
2016-01-29, 04:34
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag bor i lägenhet nu men skulle nog så småningom vilja bo i ett hus, även om jag är ensam. Mest för att man slipper störiga grannar o så. Men jag är också lite orolig över om det kanske tillkommer för mycket extra arbete när man bor i hus, saker man kanske inte tänker på innan man köper.
Citera
2016-01-29, 04:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Men jag är också lite orolig över om det kanske tillkommer för mycket extra arbete när man bor i hus, saker man kanske inte tänker på innan man köper.
Skiter man inte tusenlappar är det viktigt att välja rätt, slipper mycket problem om huset inte är större än man behöver, fjärrvärme istället för ved/pellets/olja, prioriterar underhållsfria material över estetiska, ha egen ställning så man kan ta en utsida om sommaren och så vidare och vidare men krävs att man är lite händig.

Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Jag undrar om det är billigare att bo i hus själv jämfört med lägenhet.
Renovera badrum kan lätt sticka iväg över 100.000, kyl/frys/tvättmaskin några tusenlappar, ny värmepanna mååånga tusenlappar....
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-01-29 kl. 04:47.
Citera
2016-01-29, 04:56
Medlem
Precis som han ovan sa, de gäller att välja rätt, när jag bodde i min senaste lägenhet så hade jag och min sambo ca 11,000/ månaden till hyra, banklån, el etc.. Vi köpte hus förra året och har bott här i 6 månader och det kostar oss ca 7,000/månaden för banklån värme vatten etc.. Så vi kapade våran månadskostnad rejält genom att köpa hus, och då är huset på 2 våningar, 96kvm vardera, plus garage på 42kvm.

Det var ett mefvetet taktist drag att köpa tegelkåk med plåtgarage ( så underhållsfritt det bara går).

Bergvärme är installerat av tidigare ägare så billigare går det nog inte att få det.

Nu drog vi in fiber i kåken för bara ca en vecka tillbaka och då tillkommer nätavgiften på 170:-/ månad.

Men vi är nöjda, vi har betydligt mer pengar vid slutet på varje månad numera.
Citera
2016-01-29, 06:34
Medlem
Så klart det är dyrare att bo i hus, bra mycket dyrare dessutom. Tänk att du slipper fastighetsskatten, sopavgift, driftkostnader såsom el och vatten i regel när du bor i lägenhet. Den absolut dyraste kostnaden är uppvärmningen, bergvärme eller jordvärme är billigast på lång sikt sen kommer pellets och värmepump. Dyrast är direkt el...

Beroende på hus så tillkommer underhållning såsom skottning, gräsklippning, fasadunderhåll som kostar tid och pengar...

Har bott både i lägenheten och i hus.. Sparade massor genom att bo i lägenhet
Citera
2016-01-29, 06:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Den absolut dyraste kostnaden är uppvärmningen, bergvärme eller jordvärme är billigast på lång sikt sen kommer pellets och värmepump. Dyrast är direkt el...
Solpanel kan kapa uppvärmnings/varmvattenskostnaden och samtidigt fungera relativt underhållsfritt men ställer lite krav på läge o hus.
Citera
2016-01-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Solpanel kan kapa uppvärmnings/varmvattenskostnaden och samtidigt fungera relativt underhållsfritt men ställer lite krav på läge o hus.

Absolut, har relativt låg driftkostnader nu ca 23000/år på en kåk som är 300 kvadrat. Men fick punga ut 47000 kontant när bergvärmepumpen la av i förra året eftersom dom har en livslängd på bara 10-15 år.. Och kylen la av förra veckan, bara å hosta upp pengar och betala
Citera
2016-01-29, 11:34
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Så klart det är dyrare att bo i hus, bra mycket dyrare dessutom. Tänk att du slipper fastighetsskatten, sopavgift, driftkostnader såsom el och vatten i regel när du bor i lägenhet. Den absolut dyraste kostnaden är uppvärmningen, bergvärme eller jordvärme är billigast på lång sikt sen kommer pellets och värmepump. Dyrast är direkt el...

Beroende på hus så tillkommer underhållning såsom skottning, gräsklippning, fasadunderhåll som kostar tid och pengar...

Nä för det finns tomtar som skottar och klipper gräsmattan gratis i hyreshus. Och fastighetsskatten och sophämtning försvinner magiskt när du bor i lägenhet.

Du betalar för allt detta ändå och det heter hyra.
Citera
2016-01-29, 15:09
Medlem
note-its avatar
Citat:

Jag med. Vi kapade en bil och höga drivmedelskostnader iom det. Den bil som blev kvar tankas numer en gång per månad.
Finns många små kostnader med att bo i hus. Man behöver alltid något verktyg och andra prylar. Sen ska jobbet göras, vad det nu är, det var den helgen det. Tar liksom aldrig slut...
Citera
2016-01-29, 16:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Jag undrar om det är billigare att bo i hus själv jämfört med lägenhet.

Hur skall vi kunna svara på det? Vi vet varken din lön, din lägenhetskostnad eller priset på ditt eventuella hus.
Citera
2016-01-29, 16:58
Medlem
Poke53281s avatar
Tja, kommer ju lite an på hur man bor, hur mycket man har investerat i huset, husets skick, läget m.m.

Jag har bott i sovrum/lägenhet för det mesta av mitt liv, men dom senaste 5 åren har jag bott i eget hus. Och det är mitt allra första hus, men 5 år ger rikligt med erfarenhet av hur det är att bo i eget hus så här är vad jag tycker (baserat på egna förutsättningar).

Det är absolut billigare att bo i hus, men jag äger ju också mitt hus på riktigt. När man ser på skulderna till Svensken så finns det inte många äkta husägare i dagsläget, ni har ca. 3300 Miljarder i skulder! Det blir ungefär 360K i skuld per Svensk. Ja, nu undrar ni säkert vart jag får den summan från, så här finns källinfo: http://www.svd.se/hushallens-skulder-fortsatte-oka

Visst har jag fixat på huset, lite målning och lite tegel här och där som måste ersättas och repareras - och jag är ingen hantverkare - men har man inte råd med hantverkare så lär man sig och fixar sakerna själva, det tar lite tid, det tar lite tålamod och det ska man vara beredd på - annars passar man inte som husägare. Att äga hus är inte för alla.

Men billigare är det. Mina fasta utgifter för att bo här hamnar normalt på ca. 30-40.000 spänn. Då är försäkring, värma, vatten, avlopp, sotning, el, tv, fastighetsavgift etc. inkluderat och det är faktisk inte dyrare än som så. Mitt hus inkl. källare och biyta är omkring 300m2 - och jag bor i Skåne så det är inte Norrlandskyla, och har mycket nära till tåget och storstaden så det är inte någon håla heller.

Dessutom är det en utmärkt sätt att spara på. Lägga dom på banken? Glöm det...dom bästa ger kanske 2.5% och normalt bara 0.125% i inlåningsränta, fonder kan man få mycket mera avkastning från - men då finns en mycket högre risk på att förlora pengarna. Näh - då är en investering in huset MYCKET säkrare om du alltså inte bor i en avfolkningsort. Mitt hus är ungefärlig värd det dubbla nu sen jag köpte det. Jag skrattar hela vägen till banken, men jag har ingen planer om att sälja så det kvittar ju vad det är värd nu.
Citera
2016-01-30, 12:29
Medlem
Har ett litet eget hus och skulle inte hitta en lgh i min stad för samma låga månadskostnad med dagens ränteläge, dock tillkommer ju allt extra jobb och inte fan kan man ringa vaktmästarn när elen krånglar. Men jag skulle inte byta tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in