• 1
  • 2
2016-01-31, 22:42
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Jag undrar om det är billigare att bo i hus själv jämfört med lägenhet. Nu har jag inte några tankar på att flytta till ett hus och bo själv då det är för dyrt för att köpa hus. Jag har dock pratat med en vän som säger att ekonomiskt så är det inte så större skillnad än att bo i lägenhet, dock är det mer jobb med hus än om man bor i lägenhet.

Men bortsett ifrån kostnaden att köpa själva huset så borde det väl inte vara så större skillnad än att bo i lägenhet?

Någon som bor i hus själv som kan säga om jag har fel eller rätt?

Det beror lite på, men om man generaliserar så ligger det mycket i vad din vän säger. Men, det gäller att köpa rätt hus och titta på vilka underhällskostnader som kommer framöver.
Citera
2016-01-31, 22:53
Medlem
MYCKET billigare att bo i hus för min del iaf. Hade 1600kr i räkningar i slutet av förra månaden fast om man räknar in kvartalsräkningar och delar upp det på 12 månader iställlet så blir det mellan 2000 och 2500kr i månaden. 70kvm + 70kvm bi area som källare.

I mitt förra boende som var en hyresrättslägenhet så betalade jag 4500kr i månaden, en etta på 40 kvm...

Har inga lån på huset
Citera
2016-02-04, 12:45
Moderator
HelgeBuks avatar
Bor i ett ganska litet hus och ligger runt 4000 kr/mån i boendekostnad (ränta, el+elnät, vatten, internet, försäkring). Har 1100 kvm tomt och ett oisolerat dubbelgarage. Några fruktträd, gräsmatta, ingen granne vägg-i-vägg. Älskar det! Bland det bästa jag gjort i livet.

Sen får man så klart se till att ha en budget för att kunna betala underhåll och oväntade problem. Och köpa hyfsat nyrenoverat om man inte vill snickra/måla eller har råd att hyra in folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in