Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-28, 11:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kanske underlättar om den goda vännen ringer upp handläggaren och presenterar sig som en person på mäklarfirman som faktiskt finns. Då kanske risken för kontroll minska. Han kan ju ringa från vilket nummer som helst då, fast dolt.

Problemet vore väl om banken vill att man använder deras mäklarfirma = handläggaren har med viss sannolikhet varit i kontakt med personen tidigare.

Man använder ju givetvis en lägenhet som finns ute på annons med befintlig mäklarfirma och mäklare. Att dom ska dubbelkolla att den personens telefonnummer är det samma som står i internetannonsen ser jag som nästan obefintlig om du ger dem ditt modifierade prospekt ifrån visningen. Banken använder den mäklaren som säljer lägenheten.
Citera
2016-01-28, 11:46
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Man använder ju givetvis en lägenhet som finns ute på annons med befintlig mäklarfirma och mäklare. Att dom ska dubbelkolla att den personens telefonnummer är det samma som står i internetannonsen ser jag som nästan obefintlig om du ger dem ditt modifierade prospekt ifrån visningen. Banken använder den mäklaren som säljer lägenheten.

Syftade mer på det där om man ska köpa privat men det behövs en värdering.

Kanske felciterade, vet inte.
Citera
2016-01-28, 11:52
Medlem
nej TS

du är inte den förste som tänkt tanken att lura en bank. du är helt enkelt försent ute och du kommer givetvis aldrig lyckas,,

varför jo för det första så lyckas du inte ens skaffa dig information om hur ett köp går till.

det enda sättet för dig att lura till dig pengar är blanco lån. börja med många sms lån det är där din nåvå ligger
Citera
2016-01-28, 11:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Fast kör man med en mäklare via annons så brukar väl alltid pengarna gå via mäklaren. I varje fall handpenning/kontantinsats. Som köpare/säljare ser man ju aldrig den andras kontonummer direkt.

Ska man då som köpare för att få ut pengarna av banken så hjälper väl banken att föra över pengarna till mäklarens konto.

Det känns i varje fall dumt att använda en befintlig annons då mäklaren alltid blir mer involverad än vid just själva värderingen av fastigheten.
Citera
2016-01-28, 11:56
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast kör man med en mäklare via annons så brukar väl alltid pengarna gå via mäklaren. I varje fall handpenning/kontantinsats. Som köpare/säljare ser man ju aldrig den andras kontonummer direkt.

Ska man då som köpare för att få ut pengarna av banken så hjälper väl banken att föra över pengarna till mäklarens konto.

Det känns i varje fall dumt att använda en befintlig annons då mäklaren alltid blir mer involverad än vid just själva värderingen av fastigheten.

Jag är inte säker på att du läste hela min text (samt de innan) men här är den i alla fall.

"Man använder ju givetvis en lägenhet som finns ute på annons med befintlig mäklarfirma och mäklare. Att dom ska dubbelkolla att den personens telefonnummer är det samma som står i internetannonsen ser jag som nästan obefintlig om du ger dem ditt modifierade prospekt ifrån visningen. Banken använder den mäklaren som säljer lägenheten."

Jag gjorde en längre utläggning om det tidigare i tråden också.
Citera
2016-01-28, 12:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag är inte säker på att du läste hela min text (samt de innan) men här är den i alla fall.
.
Jag kanske fattar dåligt. Jag sitter här och mosar i mig lunch och min hjärna fungerar mindre bra med mat framför mig.

Men handläggaren på banken hjälper ju köparen (i detta fallet den som svindlar) att föra över handpenningen till mäklarens konto, vanligtvis ett bankgiro.

Banken kontrollerar ju givetvis så att bankgirot stämmer med den riktige mäklaren.

Hur gör man då?
Citera
2016-01-28, 12:09
Medlem
virablatiras avatar
Måste fråga conception och pershagen om ni inte spårat ur lite och övergått till "hur begår man enklast ett bedrägeri med hjälp av falskt bolån". Även om man skulle lyckas lura till sig pengar för ett bolån så är det faktiskt inte lägenheten man pantsätter utan en del av fastigheten dvs bostadsrättsföreningen. Föreningen och oftast deras förvaltare får också underlag där man intygar belåningen och att någon köpt bostaden. Och när ett ev falskt köp (bedrägeri) upptäcks kommer banken bara ändra från bolån till blancolån.
Citera
2016-01-28, 12:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag kanske fattar dåligt. Jag sitter här och mosar i mig lunch och min hjärna fungerar mindre bra med mat framför mig.

Men handläggaren på banken hjälper ju köparen (i detta fallet den som svindlar) att föra över handpenningen till mäklarens konto, vanligtvis ett bankgiro.

Banken kontrollerar ju givetvis så att bankgirot stämmer med den riktige mäklaren.

Hur gör man då?

Men banken kommer ju att ringa till "din mäklare", som spelar den riktiga mäklaren. Det är ju därför du ändrar numret i prospektet.
Citera
2016-01-28, 12:42
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Måste fråga conception och pershagen om ni inte spårat ur lite och övergått till "hur begår man enklast ett bedrägeri med hjälp av falskt bolån". Även om man skulle lyckas lura till sig pengar för ett bolån så är det faktiskt inte lägenheten man pantsätter utan en del av fastigheten dvs bostadsrättsföreningen. Föreningen och oftast deras förvaltare får också underlag där man intygar belåningen och att någon köpt bostaden. Och när ett ev falskt köp (bedrägeri) upptäcks kommer banken bara ändra från bolån till blancolån.

Hehe, givetvis så har vi spårat ur :-) men TS verkar inte bry sig om detta och tänker sticka utomlands med pengarna.
Citera
2016-01-28, 12:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men banken kommer ju att ringa till "din mäklare", som spelar den riktiga mäklaren. Det är ju därför du ändrar numret i prospektet.
Jodå, det är jag med på.

Ska "din mäklare" hitta på ett kontonummer då som handpenningen förs över till? Är det en stor mäklarfirma så har de oftast ett vedertaget bankgironummer som banken använder. Blir det inte lite suspekt då för bankens handläggare om han helt plötsligt får ett konstigt kontonummer av "din mäklare".

Egentligen så är det ingen idé att vi diskuterar vidare på detta som Blåtira säger. TS är uppenbarligen för dum för att kunna genomföra någon sånt här.
Citera
2016-01-28, 12:47
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jodå, det är jag med på.

Ska "din mäklare" hitta på ett kontonummer då som handpenningen förs över till? Är det en stor mäklarfirma så har de oftast ett vedertaget bankgironummer som banken använder. Blir det inte lite suspekt då för bankens handläggare om han helt plötsligt får ett konstigt kontonummer av "din mäklare".

Egentligen så är det ingen idé att vi diskuterar vidare på detta som Blåtira säger. TS är uppenbarligen för dum för att kunna genomföra någon sånt här.

De flesta mäklarfirmor har ofta egna konton för de lokala kontoren vilket gör det svårt för banken att ha stenkoll på det, det kan gå, jag säger inte att det är vattentätt men att det kan funka.

På din andra kommentar - Agreed!
Senast redigerad av Pershagen76 2016-01-28 kl. 12:50.
Citera
2016-01-28, 13:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
De flesta mäklarfirmor har ofta egna konton för de lokala kontoren vilket gör det svårt för banken att ha stenkoll på det, det kan gå, jag säger inte att det är vattentätt men att det kan funka.

På din andra kommentar - Agreed!

Så banken kollar inte ens upp kontot, vilket dom kan göra, innan dom för över belopp i miljonklassen?

Avanza kollar ju upp att kontot du ansluter faktiskt är ditt med mottagarbanken innan du kan föra över pengar.

Visst, något sådant vore ju inte förvånande isig. Om det är bristande kontroll i något led. Men det borde ju ändå vara så att handläggaren gör vissa kontroller. Är knappast den första bedragaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in