Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag tror att banken även kontrollerar numret de ringer. Det går ju lätt med en sökning på nätet. Är det ett namn på någon från firman så finns ju dennes kontaktuppgifter alltid på nätet. Skulle numret gå till en annan person eller någon okänd tror jag inte banken godkänner det.
Att tro att banken bara ringer upp utan någon vidare kontroll är nog väl naivt.
Det är möjligt i många fall men har du en bra bakgrund och kreditvärdighet så tror jag att du kan komma undan med det, speciellt om du varit en bra kund till banken redan. Jag har svårt att tror att dom ringer och dubbelkollar alla nummer.
Dom anger givetvis et korrekt namn hos den stora mäklarfirman men med ett eget mobilnummer/fastnummer, samt har en trovärdig person som svarar i det namnet.
Jag har en godvän som gjorde en liknande grej vid en intervju med ett headhuntingbolag, dom körde UC och bakgrundscheck med gamla skolor och sånt, men när dom skulle ringa referenser så upptäckte dom inte att dom ringde till honom själv på ett nytt nummer. Detta var till en väldigt senior roll.
Saker faller gärna mellan sprickorna på grund utav att folk är stressade och dom tycker att det är riskfritt.