Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-28, 10:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Njae - värderingen kan göras av bankens värderingsman också. (Det är ganska vanligt, framförallt om man ska låna mer pengar med sin lägenhet som säkerhet - då ligger det ofta i bankens intresse att få en så låg värdering som möjligt för att låna ut till så låg risk som möjligt).
Ok, oavsett så ska banken ha en giltig värdering.
Citera
2016-01-28, 10:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, oavsett så ska banken ha en giltig värdering.

Allt detta går givetvis att åstadkomma genom en bra mix av giltiga och "egenskapade dokument" och fiktiva/egna kontaktpersoner.

Men som Jagarjagaren redan påpekat så tror jag inte att TS är i den sitsen att han kan göra det.
Citera
2016-01-28, 10:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Allt detta går givetvis att åstadkomma genom en bra mix av giltiga och "egenskapade dokument" och fiktiva/egna kontaktpersoner.
Njae, banken måste godkänna värderingsmannen och kräver oftast att denna kommer från en stor välkänd mäklarfirma. Att hitta på en egen mäklare tror jag inte fungerar.

I mina fall så har alltid banken haft samarbete tidigare med mäklarfirman eller kontrollerat mäklaren på annat vis så att värderingen är giltig. Att bara ringa upp tror jag inte fungerar.
Citera
2016-01-28, 10:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Njae, banken måste godkänna värderingsmannen och kräver oftast att denna kommer från en stor välkänd mäklarfirma. Att hitta på en egen mäklare tror jag inte fungerar.

I mina fall så har alltid banken haft samarbete tidigare med mäklarfirman eller kontrollerat mäklaren på annat vis så att värderingen är giltig. Att bara ringa upp tror jag inte fungerar.

Absolut, men vad tror du om att man använder en välkänd mäklarfirma för värderingen (man kan till och med använda själva banken), efter det så använder man namnet av en annan välkänd mäklarfirma för själva försäljningen/köpet med ett namn från firman men nummer till "en god vän"? Min erfarenhet är att banken frågar mig efter kontaktinformation till mäklarfirman när jag köpt (4 gånger hitintills).

Jag tror att du har en hyfsat god möjlighet med detta, sen måste såklart mer till sen när det kommer till kontraktet, bankkonton osv...

Jag börjar att känna mig lite smutsig när jag funderar på detta för länge, men jag tror faktiskt att jag skulle klara av det om jag fick tillräckligt med tid att preppa och 1-2 kompetenta medhjälpare.
Senast redigerad av Pershagen76 2016-01-28 kl. 10:27.
Citera
2016-01-28, 10:37
Medlem
Citat:
Absolut, men vad tror du om att man använder en välkänd mäklarfirma för värderingen (man kan till och med använda själva banken), efter det så använder man namnet av en annan välkänd mäklarfirma för själva försäljningen/köpet med ett namn från firman men nummer till "en god vän"? Min erfarenhet är att banken frågar mig efter kontaktinformation till mäklarfirman när jag köpt (4 gånger hitintills).

Jag tror att du har en hyfsat god möjlighet med detta, sen måste såklart mer till sen när det kommer till kontraktet, bankkonton osv...

Jag börjar att känna mig lite smutsig när jag funderar på detta för länge, men jag tror faktiskt att jag skulle klara av det om jag fick tillräckligt med tid att preppa och 1-2 kompetenta medhjälpare.

hahah!!!! du borde göra detta istället för mig, ta ett bolån på 5 miljoner och dra
Citera
2016-01-28, 10:39
Medlem
virablatiras avatar
Kan man få ett förtydligande. Äger du en lägenhet redan eller är det för att köpa en ny?

Om man ska belåna en lägenhet som man inte äger men ska köpa måste man ju pantsätta lägenheten och därmed också köpa den. Det går alltså inte att säga att man ska köpa en lägenhet, få pengar men sen inte köpa lägenheten.
Man kan ju också låna mer än man behöver för tex renovering och få delar av beloppet till ett konto.

Om du redan äger lägenheten är det betydligt enklare att låna till vad du vill. Jag har själv gjort det och tom talat om vad jag skulle ha pengarna till. Så länge du pantsätter lägenheten mer än vad den är värd och vad banken tillåter är det oftast inga problem. Fast undvik att säga att du ska ha det till något för oseriöst om det är en grinig banktjänsteman. Låter oftast bäst att säga köp av bil, renovering av lägenhet eller liknande.
Citera
2016-01-28, 10:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boom666
hahah!!!! du borde göra detta istället för mig, ta ett bolån på 5 miljoner och dra

Ett sådant har jag redan men det ligger i huset.

5 miljoner är inte i närheten av en siffra jag skulle kunna tänka mig att dra för, lägger du till 2 nollor så kanske funderingarna skulle finnas, men troligen inte.
Citera
2016-01-28, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
med ett namn från firman men nummer till "en god vän"?

Jag tror att banken även kontrollerar numret de ringer. Det går ju lätt med en sökning på nätet. Är det ett namn på någon från firman så finns ju dennes kontaktuppgifter alltid på nätet. Skulle numret gå till en annan person eller någon okänd tror jag inte banken godkänner det.

Att tro att banken bara ringer upp utan någon vidare kontroll är nog väl naivt.
Citera
2016-01-28, 10:48
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag tror att banken även kontrollerar numret de ringer. Det går ju lätt med en sökning på nätet. Är det ett namn på någon från firman så finns ju dennes kontaktuppgifter alltid på nätet. Skulle numret gå till en annan person eller någon okänd tror jag inte banken godkänner det.

Att tro att banken bara ringer upp utan någon vidare kontroll är nog väl naivt.

Det är möjligt i många fall men har du en bra bakgrund och kreditvärdighet så tror jag att du kan komma undan med det, speciellt om du varit en bra kund till banken redan. Jag har svårt att tror att dom ringer och dubbelkollar alla nummer.

Dom anger givetvis et korrekt namn hos den stora mäklarfirman men med ett eget mobilnummer/fastnummer, samt har en trovärdig person som svarar i det namnet.

Jag har en godvän som gjorde en liknande grej vid en intervju med ett headhuntingbolag, dom körde UC och bakgrundscheck med gamla skolor och sånt, men när dom skulle ringa referenser så upptäckte dom inte att dom ringde till honom själv på ett nytt nummer. Detta var till en väldigt senior roll.

Saker faller gärna mellan sprickorna på grund utav att folk är stressade och dom tycker att det är riskfritt.
Citera
2016-01-28, 10:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Kanske underlättar om den goda vännen ringer upp handläggaren och presenterar sig som en person på mäklarfirman som faktiskt finns. Då kanske risken för kontroll minska. Han kan ju ringa från vilket nummer som helst då, fast dolt.

Problemet vore väl om banken vill att man använder deras mäklarfirma = handläggaren har med viss sannolikhet varit i kontakt med personen tidigare.
Citera
2016-01-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Kan man få ett förtydligande. Äger du en lägenhet redan eller är det för att köpa en ny?

Om man ska belåna en lägenhet som man inte äger men ska köpa måste man ju pantsätta lägenheten och därmed också köpa den. Det går alltså inte att säga att man ska köpa en lägenhet, få pengar men sen inte köpa lägenheten.
Man kan ju också låna mer än man behöver för tex renovering och få delar av beloppet till ett konto.

Om du redan äger lägenheten är det betydligt enklare att låna till vad du vill. Jag har själv gjort det och tom talat om vad jag skulle ha pengarna till. Så länge du pantsätter lägenheten mer än vad den är värd och vad banken tillåter är det oftast inga problem. Fast undvik att säga att du ska ha det till något för oseriöst om det är en grinig banktjänsteman. Låter oftast bäst att säga köp av bil, renovering av lägenhet eller liknande.

stort tack för alla bra svar men jag har lagt ner denna tanken nu då det verkar mer komplicerat än vad jag trodde.

men nej äger inget idag därav min brist på vetskap
Citera
2016-01-28, 11:15
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boom666
stort tack för alla bra svar men jag har lagt ner denna tanken nu då det verkar mer komplicerat än vad jag trodde.

men nej äger inget idag därav min brist på vetskap

Låter som att du mest var ute efter att ta ett bolån eftersom räntan är så mycket lägre än övriga lån. Det är så eftersom man har en så pass bra säkerhet i form av bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in