• 1
  • 2
2016-01-28, 08:40
Medlem
Som rubriken lyder, jag har aldrig tagit ett bolån innan så jag vill veta hur förfarandet går till, jag vill låna säg 800.000 till en bostad, kan jag använda pengarna till annat?? läggs pengarna in på mitt konto och kan jag bara göra vad jag vill med de eller vill banken överföra till säljaren??

sen att banken inte kommer bli glad skiter jag i så inga moralkakor nu......håll er till ämnet!

väl mött
Citera
2016-01-28, 08:46
Medlem
Banken beviljar dig lånet för att du ska köpa en bostad, den bostaden är sedan bankens säkerhet om du inte kan betala lånet. Så nej, det går inte, och ja, banken har koll.
Däremot kan du, om banken beviljar detta, ta ett lån med bostaden som säkerhet om bostaden marknadsvärde räcker till.
Citera
2016-01-28, 08:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boom666
Som rubriken lyder, jag har aldrig tagit ett bolån innan så jag vill veta hur förfarandet går till, jag vill låna säg 800.000 till en bostad, kan jag använda pengarna till annat?? läggs pengarna in på mitt konto och kan jag bara göra vad jag vill med de eller vill banken överföra till säljaren??

sen att banken inte kommer bli glad skiter jag i så inga moralkakor nu......håll er till ämnet!

väl mött

När du ska betala för bostaden sitter du, mäklaren och säljaren. Sedan ringer ni upp era bankmän, alternativ ordnar så att din bankman och säljarens bankman pratar med varandra. Din bank för över pengarna till säljarens konto. Pengarna befinner sig alltså aldrig på ditt konto.
Citera
2016-01-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Banken beviljar dig lånet för att du ska köpa en bostad, den bostaden är sedan bankens säkerhet om du inte kan betala lånet. Så nej, det går inte, och ja, banken har koll.
Däremot kan du, om banken beviljar detta, ta ett lån med bostaden som säkerhet om bostaden marknadsvärde räcker till.

vadå går inte??inga moralkakor sa jag, för att det är bankens säkerhet är inget bra svar, gör om gör rätt......jag skiter i banken och vad det ger för resultat!!! är det möjligt??????
Citera
2016-01-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
När du ska betala för bostaden sitter du, mäklaren och säljaren. Sedan ringer ni upp era bankmän, alternativ ordnar så att din bankman och säljarens bankman pratar med varandra. Din bank för över pengarna till säljarens konto. Pengarna befinner sig alltså aldrig på ditt konto.

tack för ett bra svar, men då borde jag tekniskt sätt kunna fejka en "säljare" och överföra till det kontot???

tack!
Citera
2016-01-28, 09:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
tack för ett bra svar, men då borde jag tekniskt sätt kunna fejka en "säljare" och överföra till det kontot???

tack!

I många fall så kommer du att behöva skicka in kontraktet till banken så att dom kan titta på det, är det ett hus vi pratar om så kommer det att bli tufft i och med lagfarten (som i de allra flesta fall fixas av banken).

Vägen runt detta kommer att bli lite snårig och du kan bli dömd för bedrägeri om det uppdagas.
Citera
2016-01-28, 09:10
Medlem
ok lägenhet it is, konsekvenserna struntar jag i som sagt....

går det????
Citera
2016-01-28, 09:11
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
ok lägenhet it is, konsekvenserna struntar jag i som sagt....

går det????

Ja det är klart att det går men det kommer ju innebära pappersförfalskningar och liknande.
Citera
2016-01-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja det är klart att det går men det kommer ju innebära pappersförfalskningar och liknande.

vilka papper?? vad vill banken egentligen??
Citera
2016-01-28, 09:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
vilka papper?? vad vill banken egentligen??

Du kommer att behöva ge dom en spec på lägenheten, kontraktet med alla kontaktuppgifter (inklusive personnummer till säljarna). Dom kommer dock inte att ringa säljarna om det inte är något jäkligt skumt.

Sen kommer du att behöva fejkade mäklare som dom kan ringa (gärna trovärdiga) för att ordna med överföringen.

Om detta ska lyckas så kommer du behöva en bra trovärdighet som kund skulle jag tro, börjar det att svaja någonstans så kommer det att bli knivigt för dig.

Tänk också på att dom är banken så det där kontonumret som du ger dom kommer att säja dom rätt mycket när det gäller till vilken bank det går till samt vem som ägaren är, i många fall så kontaktar dom även den andra banken för att se till att allt går igenom på ett bra sätt.

EDIT: Du kan också behöva alla uppgifter ifrån bostadsrättsföreningen, dvs års redovisningar och liknande.
Senast redigerad av Pershagen76 2016-01-28 kl. 09:34.
Citera
2016-01-28, 09:40
Medlem
Conceptions avatar
Det görs också en kreditkoll på köparen som banken kontrollerar samt att köparen skall ha kontantinsatsen på ett konto hos banken.

Mäklare måste inte användas utan köpare och säljare kan göra upp kontrakten själva. Men en mäklare måste användas för att göra en korrekt värdering av fastigheten. Annars godkänner inte banken lånet. Så ni måste använda en godkänd mäklare (av banken) som kontrollerat fastigheten och gjort en giltig värdering.

EDIT: Bostadsrättsföreningen (gällande lägenhet) måste också alltid godkänna affären. Så de gör en fullständig check på köparen för att se att denna inte har några anmärkningar på sig.
Senast redigerad av Conception 2016-01-28 kl. 09:51.
Citera
2016-01-28, 09:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det görs också en kreditkoll på köparen som banken kontrollerar samt att köparen skall ha kontantinsatsen på ett konto hos banken.

Mäklare måste inte användas utan köpare och säljare kan göra upp kontrakten själva. Men en mäklare måste användas för att göra en korrekt värdering av fastigheten. Annars godkänner inte banken lånet. Så ni måste använda en godkänd mäklare (av banken) som kontrollerat fastigheten och gjort en giltig värdering.

Njae - värderingen kan göras av bankens värderingsman också. (Det är ganska vanligt, framförallt om man ska låna mer pengar med sin lägenhet som säkerhet - då ligger det ofta i bankens intresse att få en så låg värdering som möjligt för att låna ut till så låg risk som möjligt).

Till ursprungsfrågan:

Nej - det är inte "omöjligt" så som i "du kan säkert använda det är i något bok eller filmmanus om du tänker till lite", men på i princip alla praktiska sätt är det i princip omöjligt. Speciellt för dig, som kan för lite både om hur bankväsendet, fastighetsbranchen eller mäklare fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in